شناسهٔ خبر: 35478497 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تخصیص اعتبار ویژه برای کتابخانه‌های شهرستان‌های مرزی استان اردبیل

کتابخانه‌ها به‌دلیل برخورداری از کتاب‌های مفید و ارزشمند می‌توانند نقشی مهمی در توسعه فرهنگی جامعه داشته باشند، از این‌رو ایجاد کتابخانه عمومی در هر شهر و روستایی باید مدنظر باشد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس ـ اردبیل؛ سرویس فرهنگی: کتابخانه‌های عمومی ، مراکز رشد فرهنگی هر منطقه‌ ای به‌شمار می‌روند و  نقش مهم و تأثیرگذاری در پیشرفت و توسعه علمی و فرهنگی هر جامعه‌ای دارند. یکی از مهمترین راهبردها که باید در یک برنامه‌ریزی صحیح فرهنگی مورد توجه قرار گیرد، تامین بسترهای لازم برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

کتابخانه‌ها به‌دلیل برخورداری از کتاب‌های مفید و ارزشمند می‌توانند نقشی مهمی در توسعه فرهنگی جامعه داشته باشند، از این‌رو ایجاد کتابخانه عمومی در هر شهر و روستایی باید مدنظر باشد.

با وجود فضای مجازی و رسانه‌های نوین و گسترش روز افزون آن‌ها، همچنان کتاب از اصالت و جایگاهی ارزشمند برخوردار است به‌طوری که وجود کتابخانه‌ها به لحاظ کاهش هجمه‌های فرهنگی در مناطق مختلف کشور و بالاخص در شهرستان‌های مرزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید مسؤولان فرهنگی کشور به تکمیل و توسعه کتابخانه‌ها در این مناطق توجه بیشتری داشته باشند.

شهرستان پارس‌آباد به‌عنوان دومین شهر پرجمعیت استان دارای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده که بیش از 30 هزار نفر از جمعیت آن را دانش‌آموز تشکیل داده و دارای رشد مثبت جمعیت دانش‌آموزی است‌.

 

این شهر  با نرخ بالای علاقه‌مندی به مطالعه مواجه بوده و ۱۰هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان عضویت دارند اما با  وجود این ظرفیت‌ها، کتابخانه مرکزی پارس آباد با زیربنای ۲۵۰۰ متر بعد از ۱۱ سال فقط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سالیان سال این کتابخانه با توجه به عدم اختصاص اعتبار کافی با رشد فیزیکی لاک پشتی مواجه بوده است.

از کلنگ زنی پروژه کتابخانه مرکزی بیله سوار نیز ۱۱ سال می‌گذرد و اکنون این پروژ،ه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد این  در حالی است که تکمیل کتابخانه مرکزی این شهرستان به لحاظ موقعیت مرزی آن از اهمیت ویژه برخوردار بوده و تکمیل آن به مطالبات عمومی مردم تبدیل شده است.

 

جالب توجه این است که شهرستان گرمی با وجود  جمعیت زیاد و ظرفیت‌های بالای فرهنگی دارای کتابخانه مستقل نبوده و تنها این شهر صاحب یک کتابخانه مشارکتی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است که آن نیز فضای مناسب و کافی کتابخانه‌ای ندارد.


اختصاص ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال  برای تکمیل کتابخانه‌های مرکزی پارس آباد و بیله سوار

پروانه رضاقلی‌زاده، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل اظهار کرد: ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال  برای تکمیل کتابخانه‌های مرکزی پارس آباد و بیله سوار از محل اعتبارات تملک دارایی اختصاص یافت‌.

وی افزود: در حال حاضر دو باب کتابخانه مرکزی در شهرستان‌های بیله سوار و پارس آباد هرکدام با مساحت بیش از 2500 متر مربع توسط اداره کل راه و شهرسازی استان در حال احداث است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با بیان اینکه کتابخانه مرکزی بیله سوار ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است ابراز داشت: بعد از گذشت 11 سال از کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی پارس آباد، این پروژه فقط 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل با بیان اینکه تکمیل کتابخانه‌های مرکزی شهرستان‌های پارس آباد و بیله‌سوار جزو مطالبات اصلی مردم این شهرستان‌ها در حوزه فرهنگی است، بیان کرد: امسال با تلاش‌های صورت گرفته 2 میلیاردو 500 میلیون ریال برای تکمیل کتابخانه مرکزی بیله سوار و 7 میلیارد ریال برای پروژه کتابخانه مرکزی پارس آباد از محل اعتبارات تملک دارایی  اختصاص یافته است.
.

کلنگ زنی کتابخانه شهر گرمی تا ۱۰ روز آینده

وی گفت: با اعتبار اختصاص یافته به کتابخانه مرکزی بیله سوار گفت: این پروژه در سال‌جاری افتتاح و در سفر استانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ۱۰ میلیارد ریال برای تجهیز و منابع انسانی کتابخانه مرکزی بیله سوار اختصاص یافت.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان بیان کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های  صورت گرفته زمین مورد نیاز با همکاری فرمانداری گرمی اختصاص یافته و این کتابخانه تا ۱۰ روز آینده کلنگ زنی و با مشارکت بنیاد علوی احداث می‌شود.

گزارش: مهدی اصلانی

انتهای پیام/3463/122/خ

نظر شما