شناسهٔ خبر: 35477884 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

کارآفرین استان البرز:

تولیدکنندگان توان بازپرداخت وام بانکی با سود ۱۷ درصد را ندارند

مهندس اسماعیلی مدیرعامل شرکت راهیان سلامت طب البرز با اشاره به اینکه در صورتیکه محصولات تجهیزات پزشکی به کشورهای هدف صادر شوند، در بهترین حالت سود ۷ درصدی عاید تولیدکننده می‌شود، ادامه داد: در شرایط فعلی اگر بانک‌ها برای پرداخت وام نیز موافقت کنند، تسهیلات با سود بیش از ۱۷ درصد را پیشنهاد می دهند، که برای تولیدکنندگان بازپرداخت این وام‌ها امکان پذیر نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش سمیه بیگدلی خبرنگار استان البرز مقاومتی نیوز افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و کمبود نقدینگی از موانع بر سر راه تولید است. از طرفی عدم ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین منجر به کند شدن روند تولید در بخش های مختلف کشور شده است.

مهندس اسماعیلی مدیرعامل شرکت راهیان سلامت طب البرز در گفتگو با مقاومتی نیوز با بیان اینکه سال ۱۳۹۰ شرکت دانش بنیان  (راهیان سلامت طب البرز) را با هدف طراحی و تولید تجهیزات پزشکی تاسیس شده است، تصریح کرد: دستگاه فتو تراپی نوزاد اولین تولید این شرکت دانش بنیان بود که بعدها این دستگاه به صورت ال ای دی طراحی شد و یکی از طرح های برتر سال ۲۰۱۶ کانادا نام گرفت.

وی گفت: این شرکت دانش‌بنیان در ادامه اقدام به صادرات محصولات متنوع تجهیزات پزشکی کرد.

عدم حمایت بانک ها از تولیدکنندگان از موانع تولید است

اسماعیلی با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین مشکل این شرکت دانش بنیان، عدم حمایت بانک‌ها در تأمین نقدینگی از طریق ارائه وام با سود منطقی است، افزود: این امر تولیدکنندگان بسیاری را دچار مشکل کرده است.

این کارآفرین استان البرز با اشاره به اینکه عدم نقدینگی از یک سو باعث می شود خط تولید درحال کار به کندی پیش برود و از سوی دیگر باعث توقف کامل پروژه های جدید می شود، گفت: برای اجرای پروژه های جدید نیازمند سرمایه هستیم.

اسماعیلی با گله مندی از عدم حمایت بانک‌های عامل از تولیدکنندگان گفت: با توجه به رکود بازار داخلی و بدهی های معوقه مراکز درمانی، که در برخی موارد حتی فاکتورهای مربوط به سال ۹۷ هم هنوز پرداخت نشده است، مشکل عدم نقدینگی ما حادتر می شود.

تولیدکنندگان توان بازپرداخت تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۷ درصد را ندارند

این تولیدکننده تجهیزات پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر پرداخت وام های تولیدی توسط بانک ها به سختی صورت می گیرد، تصریح کرد: در شرایط فعلی اگر بانک ها برای پرداخت وام نیز موافقت کنند، وامی با سود بیش از ۱۷ درصد را پیشنهاد می دهند، که عملا برای تولیدکننده ها امکان پذیر نیست، چرا که عایده تولید نهایتا بین ۵ الی ۸ درصد است.

وی با بیان اینکه در صورتیکه محصولات تجهیزات پزشکی به کشورهای هدف صادر شوند، در بهترین حالت سود ۷ درصدی عاید ما می شود، ادامه داد: در حال حاضر برای رفع نیاز نقدینگی خط تولید، حدود یک سال است که به بانک ها برای دریافت وام مراجعه کردیم که با پاسخ عدم بودجه بانک ها مواجه شدیم.

اسماعیلی گفت: در چنین شرایطی تنها یک بانک که حساب جاری شرکتمان در آن بانک است، برای پرداخت وام موافقت کرد. اما وام با سود ۱۷ درصد را پیشنهاد داد که عملا برای یک تولیدکننده پرداخت چنین سودی مقرون به صرفه نیست.

درخواست تضامین سنگین بانک ها از تولیدکنندگان

مدیرعامل شرکت راهیان سلامت طب البرز با اشاره به پروسه طولانی و سخت اخذ وام از بانک نیز گفت: حتی در صورت موافقت بانک ها برای ارائه وام مناسب جهت تولید، مشکلات بسیاری در انجام پروسه کارهای اداری برای اخذ وام وجود دارد.

وی گفت: بانک ها از تولیدکنندگان وثیقه های سنگین می گیرند که این از توان شرکت های دانش بنیان که حجم نقدینگی بالایی ندارند، خارج است.

این کارآفرین استان البرز در پایان با اشاره به اینکه بانک ها بایستی در پروژه های تولیدی سرمایه گذاری نمایند، خاطرنشان کرد: شروع هر پروژه تولیدی، نیازمند یک طرح اقتصادی است که در آن قیمت تمام شده و قیمت فروش محصول، هزینه های ثابت، قیمت مواد اولیه، قیمت تجهیزات و میزان پرسنل مشخص است. بنابراین در این شرایط بانک ها می توانند با سرمایه گذاری در تولید، سود منطقی دریافت نمایند.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال

نظر شما