شناسهٔ خبر: 35477390 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

انتظار برای افزایش مجدد عرضه ها و انتشار گزارش عملکرد ماهانه

به نظر می‌رسد که شاخص کل با توجه به رشد‌های قابل توجه طی سه ماه گذشته در حال حاضر جهت رشد مناسب مجدد نیاز به اخبار مثبت و محرک‌های قابل توجهی دارد.

صاحب‌خبر -

انتظار برای افزایش مجدد عرضه ها و انتشار گزارش عملکرد ماهانه

آنچه در معاملات دیروزگذشت:
به گزارش بورس نیوز، در معاملات روز شنبه شاهد بهبود وضعیت بازار و جبران بخشی از ریزش بازار در معاملات روز چهارشنبه گذشته بودیم. شاخص کل بورس با رشد ۳ هزار و ۵۴۵ واحدی و معادل ۱.۲ درصد به ۲۹۷ هزار و ۷۱۲ واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با رشد جالب توجه در حدود ۲ درصدی و با بیش از یک هزار و ۵۱۹ واحد افزایش به ۸۵ هزار و ۷۶۶ واحد رسید. ارزش معاملات نیز در بازار دیروز و در مجموع دو بازار بورس و فرابورس به ۲۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به میانگین هفته‌های اخیر کاهش در حدود ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد و شاید تفاوت رشد بازار در معاملات دیروز را در مقایسه با رشد بازار در هفته‌های اخیر را می‌توان در کاهش ارزش معاملات روز گذشته عنوان نمود. نماد‌های «کگل»، «رمپنا»، «فملی» و «اخابر» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.


اخبار سیاسی
دکتر روحانی رئیس‌جمهور به منظور شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد به نیویورک مقر سازمان ملل متحد سفر خواهد کرد. سخنرانی در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد، دیدار و گفتگو با روسای جمهور فرانسه و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و سران برخی کشور‌ها از برنامه‌های سفر روحانی به نیویورک است. همچنین برگزاری نشست وزرای خارجه ۱+۴ عضو برجام در روز چهارشنبه از جمله رویداد‌های مهم سیاسی در مجمع عمومی سازمان ملل است.

اما یکی از جالب‌ترین خبر‌های حوزه سیاسی طی یک روز گذشته را می‌توان طرح سوال از وزیر اقتصاد در خصوص علت افت ارزش سهام بازار پایه توسط یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانست. نکته جالب توجه این که این نماینده از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی است، اما به نظر می‌رسد که ایشان با ابتدایی‌ترین اصول بازار سرمایه که نوسان قیمت‌ها و پذیرش ریسک کاهش قیمت‌ها توسط سرمایه‌گذاران است، ناآشنا هستند و هیچگونه تخصصی در این نمونه اظهارنظر‌ها دیده نمی‌شود. البته می‌توان اینگونه حرکات و نمایش‌ها را به نزدیک شدن بیشتر به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و اتخاذ سیاست‌های پوپولیستی که تجربه موفقیت‌آمیزی نیز در صحنه سیاسی ایران داشته است، مرتبط دانست.

اقتصاد کلان
تصویب شورای سران قوا در خصوص انتشار ۳۸۰ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی به منظور تامین بخشی از کسر بودجه دولت را می‌توان مهم‌ترین خبر اقتصادی یک روز گذشته عنوان کرد. به نظر می‌رسد افزایش حجم عرضه اوراق منجر به افزایش نرخ بازده مورد انتظار آن‌ها و افت قیمت‌ها در این بازار شود و مشخص نیست که این حجم از اوراق توسط چه نهاد‌هایی و با چه نرخ‌هایی از مجموعه دولت خریداری شود؟ به هر حال حجم انتشار اوراق دولتی به سطح نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.
همچنین در این جلسه راهکار‌های سه گانه کاهش و قطع وابستگی به صادرات نفت خام بررسی شد و بر اساس اخبار اعلام شده، تصحیح سیاست‌های یارانه‌ای کشور، ایجاد عدالت مالیاتی و مولدسازی دارایی‌های دولت از جمله طرح‌ها و موارد مطرح شده در این جلسه بوده است.


کدال نگر
در سامانه کدال شاهد انتشار گزارش عملکرد فصلی برخی شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری بودیم. کسب سود ۴۳۰ ریالی به ازای هر سهم شرکت قند لرستان در سال مالی منتهی به پایان تیر ماه ۱۳۹۸ که کاهش ۱۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد، از جمله گزارش‌های منتشر شده عصر دیروز در سامانه کدال بود. همچنین شرکت سیمان هرمزگان در دوره ۹ ماهه منتهی به پایان مرداد ماه سال جاری موفق به کسب سود خالص ۴۲۹ میلیارد ریالی و معادل ۳۹۵ ریال به ازای هر سهم شد که این سود در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد.

پیشنهاد افزایش سرمایه ۳۰ درصدی شرکت صنایع ملی مس ایران از محل سود انباشته از دیگر گزارش‌های مهم سامانه کدال بوده است. کسب سود خالص ۳ هزار و ۵۸۸ میلیارد ریالی توسط شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در سال مالی منتهی به پایان مرداد ماه سال جاری که رشد ۲۴۰ درصدی را نسبت به سال مالی قبل از آن نشان می‌دهد، دیگر گزارش مهم کدال بوده است. بخش مهمی از سود کسب شده این شرکت بابت سود ناشی از فروش سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

اخبار صنایع
دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه فروش صنایع غذایی کاهش و بازگشت محصول به کارخانه‌ها زیاد شده گفت: فروش یک ساله لبنیات تا خرداد ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش یافته است. افزایش قیمت شیر خام از ۱۶۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان باعث شده که قیمت تمام‌شده صنایع لبنی افزایش یابد و به‌تبع آن قدرت خرید مردم کاهش یافته است؛ در بخش کنسرو تن ماهی نیز مصرف این محصول افت شدید پیداکرده، زیرا از شمول ارز دولتی خارج‌شده است.

نهمین عرضه نفت‌خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۴ دلار و ۳۳ سنت برای هر بشکه انجام می‌شود. شرکت ملی نفت ایران، اطلاعیه عرضه ۲ میلیون بشکه نفت‌خام سنگین در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۴ دلار و ۳۳ سنت برای هر بشکه روز سه‌شنبه (دوم مهرماه)، را منتشر کرد. این نهمین عرضه نفت خام سنگین در رینگ بین‌الملل از زمان آغاز عرضه نفت در بورس انرژی است، دهم اردیبهشت امسال در نخستین عرضه نفت خام سنگین ۷۰ هزار بشکه معامله شد.
عربستان نوع نفت خام تحویلی به مشتریان آسیایی خود را تغییر داد و تحویل برخی محموله‌ها را به تأخیر انداخت. شرکت سعودی آرامکو عربستان نوع نفت خام تحویلی و تاریخ تحویل نفت خام و فرآورده‌های نفتی به مشتریان خود را تغییر داد، زیرا حمله به تأسیسات نفتی این شرکت تولید نفت خام نوع سبک را به شدت کاهش داد و سبب کاهش تولید در پالایشگاه‌های این کشور شد. چند منبع اعلام کردند بیشتر مشتریان آرامکو با درخواست این شرکت برای تأخیر در تحویل محموله‌ها به میزان هفت تا ۱۰ روز روبه‌رو شده‌اند تا آرامکو بتواند با تنظیم عرضه از ذخیره‌سازی و پالایشگاه‌های خود، صادرات را ادامه دهد.


بازار امروز
برای بازار امروز انتظار افزایش مجدد عرضه‌ها را خواهیم داشت و به نظر می‌رسد که بیشتر فعالین بازار منتظر انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌ها که از فردا منتشر می‌شود، خواهند بود. با این حال به نظر می‌رسد که شاخص کل با توجه به رشد‌های قابل توجه طی سه ماه گذشته در حال حاضر جهت رشد مناسب مجدد نیاز به اخبار مثبت و محرک‌های قابل توجهی دارد که این شرایط در حال حاضر و با توجه به فضای حاکم بر بازار‌های اقتصادی کشور از جمله بازار ارز و افت تولیدناخالص داخلی کشور و پیش خور شدن قیمت در ارزش سهام بسیاری از صنایع، متصور نیست.

نظر شما