شناسهٔ خبر: 35477351 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

هفت میلیارد و ۷۶۲ میلیون یورو به نیما رسید/ تهدید سعودی‌های پولدار برای خرید سهام آرامکو/ موافقت با تشکیل اتاق بازرگانی اوراسیا/ بی‌توجهی دلار و بورس به تحریم بانک مرکزی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت سکه در اولین روز هفته، بازگشت ناگهانی نمایندگان تجاری چین باعث افت وال‌استریت شد، حمایت تمام‌عیار ژرمن‌ها از خودرو‌های برقی، مدیرعامل ایران خودرو: شرایط فعلی را بهبود خواهیم بخشید، بازار طلا منتظر محرک جدید افزایش قیمت، مجلس مخالف قطع یارانه مردم است و افت ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار را در بر دارد.

صاحب‌خبر -

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت سکه در اولین روز هفته، بازگشت ناگهانی نمایندگان تجاری چین باعث افت وال‌استریت شد، حمایت تمام‌عیار ژرمن‌ها از خودرو‌های برقی، مدیرعامل ایران خودرو: شرایط فعلی را بهبود خواهیم بخشید، بازار طلا منتظر محرک جدید افزایش قیمت، مجلس مخالف قطع یارانه مردم است و افت ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار را در بر دارد.

بی‌اعتنایی بورس به تحریم بانک مرکزی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با افزایش ۳۵۴۵ واحدی معادل ۱.۲۱ درصد به رقم ۲۹۷ هزار و ۷۱۲ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد ۶۶ واحدی به رقم ۳ هزار و ۹۵۲ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۹۵۳ واحدی معادل ۱.۲۱ درصد به رقم ۸۰ هزار و ۱۶ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۵۱۹ واحدی معادل ۱.۸۰ درصد، عدد ۸۵ هزار و ۷۶۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۰۱۷ واحدی معادل ۱.۸۰ درصد به رقم ۵۷ هزار و ۴۱۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۴۸۲۸ واحد افزایش معادل ۱.۴۳ درصد را رقم زد و به سطح ۳۴۲ هزار و ۶۷۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۸۰۷ واحد افزایش معادل ۱.۳۱ درصد به رقم ۲۱۷ هزار و ۳۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۶۱۷۷ واحد افزایش معادل ۱.۰۴ درصد همراه بود و عدد ۶۰۲ هزار و ۴۴۷ واحد را به نمایش گذاشت.

هفت میلیارد و ۷۶۲ میلیون یورو نیما رسید/ تهدید سعودی‌های پولدار برای خرید سهام آرامکو/ موافقت با تشکیل اتاق بازرگانی اوراسیا/ بی‌توجهی دلار و بورس به تحریم بانک مرکزی

تهدید سعودی‌های پولدار برای خرید سهام آرامکو

روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از منابع آگاه خبر داد، عربستان سعودی شهروندان ثروتمند این کشور را برای حضور در برنامه خرید سهام آرامکو تحت فشار قرار داده است. به گزارش ایسنا، گزارش روزنامه فایننشیال تایمز پس از گزارش مشابه پایگاه خبری بلومبرگ منتشر شده که به نقل از منابع ‌آگاه نوشته بود: ریاض به برخی خانواده‌های ثروتمند در عربستان سعودی برای حضور به عنوان سرمایه‌گذاران بزرگ در برنامه عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو نزدیک شده است. جالب است که برخی از خانواده‌هایی که با آنها برای حضور به عنوان سرمایه‌ گذاران بزرگ در این رویداد تماس گرفته شده تا کمک کنند، فروش موفقیت‌آمیز سهام آرامکو تضمین شود، بستگانی دارند که بخشی از برنامه پاکسازی سران عربستان سعودی به بهانه مبارزه با فساد در سال ۲۰۱۷ بودند که طی آن مقامات دولتی و بازرگانان معروف در هتل ریتز کارلتون ریاض زندانی شده بودند. به گفته منابع آگاه روزنامه فایننشیال تایمز، رویکرد ریاض دوستانه نبوده است. عباراتی شامل بازوی قوی، بی رحمانه و آزار برای توصیف شیوه‌ای که دولت عربستان سعودی برای تضمین جذب سرمایه‌ گذاران بزرگ در بزرگترین برنامه عرضه اولیه عمومی به کار بسته، مورد استفاده قرار گرفته است.

قیمت سکه در اولین روز هفته

در معاملات روز شنبه، بر اساس اطلاعات اتحادیه طلا و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با کاهش نسبت به پایان هفته قبل، به رقم ۴ میلیون و ۷۵ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون تومان ارزشگذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی در بازار امروز با کاهش ۱۰ هزار تومانی، به قیمت ۸۹۰ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۱۱ هزار تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و ۷۸۱ هزار تومان رسید.

هفت میلیارد و ۷۶۲ میلیون یورو به نیما رسید

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی تغییرات نرخ طلا و ارز در یک ماه گذشته پرداخته است. 

براساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی این اتاق در یک ماه گذشته، نرخ یورو در بازار نیما حدودا ۶۰۰ تومان کاهش یافته است؛ به این ترتیب که در مردادماه سال جاری هر یورو تقریبا ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌شده که این عدد در شهریورماه امسال به ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان در سامانه نیما رسیده است. در سامانه سنا نیز خرید هر یورو از حدود ۱۳ هزار و ۷۰ تومان به ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و هر دلار از ۱۱ هزار و ۶۲۰ تومان به ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده است. درصد اختلاف میان نرخ خرید در سامانه سنا با سامانه نیما ۲.۲ درصد بوده است. همچنین اتاق بازرگانی آخرین وضعیت فروش ارز صادراتی در سامانه نیما را منتشر کرده که بر این اساس از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا ۲۵ شهریورماه امسال حدود هفت میلیارد و ۷۶۲ میلیون یورو در این سامانه به فروش رفته و در یک ماه منتهی به ۲۵ شهریورماه نیز یک میلیارد یورو ارز صادراتی وارد سامانه شده است. از این عدد در یک ماه منتهی به ۲۵ شهریورماه، ۷۸۲ میلیون یورو به خرید برای واردات اختصاص یافته و عملکرد کل سال تا اینجا نیز نشان می‌دهد که حدود شش میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو از ارزهای صادراتی برای واردات اختصاص یافته است.

بازگشت ناگهانی نمایندگان تجاری چین باعث افت وال‌استریت شد

رویترز: پس از این که نمایندگان تجاری چین ناگهانی برنامه دیدار خود با کشاورزان آمریکایی را لغو کرده و به کشور خود بازگشتند، با از بین رفتن خوش‌بینی به مذاکرات تجاری، وال‌استریت افت کرد و این هفته خود را هم با ضرر به پایان رساند. اداره کشاورزی مونتانا اعلام کرد که نمایندگان تجاری چین که قرار بود، در هفته پیش روی، از ایالت‌های مهم کشاورزی آمریکا دیدار کنند، زودتر از موعد برنامه‌ریزی شده قبلی به کشور خود بازگشتند. میانگین صنعتی داوجونز ۰.۵۹ درصد افت کرد و به ۲۶۹۳۴.۴۶ واحد رسید. اس‌اندپی۵۰۰ هم با ۰.۴۹ درصد افت به ۲۹۹۱.۹۹ واحد رسید. کامپوزیت نزدک ۰.۸ درصد پایین آمد و هفته خود را در ۸۱۱۷.۶۷ واحد به پایان برد. این هفته اس‌اندپی ۰.۵۲ درصد افت کرد، داوجونز ۱.۰۵ درصد سقوط کرد و نزدک ۰.۷۲ درصد کاهش یافت.  

بی‌توجهی دلار به تحریم دوباره بانک مرکزی

روز گذشته، نرخ خرید دلار از مردم در صرافی‌های مجاز سطح کشور ۱۱۳۵۰ تومان و در مقابل نرخ فروش دلار به متقاضی دریافت ارز، ۱۱۴۵۰ تومان بود که نسبت به پایان هفته گذشته، تغییری نداشت. همچنین هر اسکناس یورو امروز به قیمت ۱۲۶۵۰ تومان خریداری شده و به نرخ ۱۲۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که این نرخ نیز نسبت به روز پنجشنبه، بدون تغییر است.

حمایت تمام‌عیار ژرمن‌ها از خودروهای برقی

دولت آلمان اعلام کرده است که بسته‌های تشویقی را برای خرید خودروهای برقی به شهروندان خود ارائه می‌دهد و به‌ علاوه بنا دارد بهای سوخت را در راستای برنامه کاهش آلایندگی‌های کربنی افزایش دهد. این برنامه دولت خودروهای برقی با بهای کمتر از ۴۰ هزار یورو را شامل می‌شود و قرار است از سال ۲۰۲۳ اجرایی شود. به موازات این طرح، دولت قصد دارد تا با افزایش مالیات بر خودروهای بنزینی و دودزا، هزینه خرید این دست خودروها را افزایش دهد. درحالی‌که آثار گرمایش جهانی ملموس‌تر برای مردم قابل لمس شده است، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان طی سال گذشته با تظاهرات مردمی و حزب سبز آلمان برای کاهش آلاینده‌ها مواجه شده است. به نقل از دنیای اقتصاد، این برنامه بخشی از بسته ۵۴ میلیارد دلاری آلمان برای کاهش آلاینده‌‌های کربنی و گازهای گلخانه‌ای است. طی سال‌های اخیر با توجه به افزایش ریسک خودروهای آلاینده برای محیط‌ زیست، شرکت‌های خودروساز و دولت‌های مختلف به تولید انبوه خودروهای برقی و پاک روی آورده‌اند.
 
مدیرعامل ایران خودرو: شرایط فعلی را بهبود خواهیم بخشید

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در نشست با معاون امور روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، خواستار همدلی و همراهی وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی برای بررسی و رفع مسائل کارگری و منابع انسانی این خودروساز شد. فرشاد مقیمی گفت: به دنبال این هستیم تا با مجموعه فعالیت ها و اقدامات گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور ضمن مقابله با مانع تراشی دشمنان برای رونق خودروسازی، به اهداف صنعتی و اقتصادی کشور در شرایط تحریم دست یابیم. وی افزود: با اصلاح روش های گذشته و بهبود آن و همچنین تعریف و اجرای برنامه های جدید شرایط فعلی را بهبود خواهیم بخشید.

بازار طلا منتظر محرک جدید افزایش قیمت

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد با وجود تداوم خوش بینی به دورنمای قیمت طلا، شمار بیشتری از تحلیلگران وال‌استریت به حاشیه بازار رفته‌اند، زیرا این فلز ارزشمند به عامل جدیدی برای بالاتر رفتن قیمتش نیاز دارد؛ اما سرمایه‌گذاران همچنان به شدت به طلا در کوتاه مدت خوش بین هستند. کوین گریدی، رییس شرکت "فونیکس فیوچرز" اظهار کرد: هرچند ۱۷ تریلیون دلار در نرخ های بهره منفی و تجدید ابهامات اقتصادی در اروپا از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد، بازار تعادل خوبی پیدا کرده است. هر گونه حرکت قیمت به مرز ۱۵۲۰ دلار با فروش گسترده و هر گونه حرکت به سوی مرز ۱۴۸۰ دلار با خرید سریع روبرو می‌شود. در نظرسنجی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۹ تن شرکت کردند که از میان آنها ۹ نفر یا ۴۷ درصد افزایش قیمت و چهار نفر یا ۲۱ درصد کاهش قیمت را پیش‌بینی کردند و شش نفر یا ۲۳ درصد درباره روند قیمت طلا در نظری نداشتند که بزرگترین رأی دهی خنثی از اواخر ژوئن بود. در نظرسنجی کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران ۱۰۳۳ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۶۱۳ نفر یا ۵۹ درصد افزایش قیمت طلا و ۲۴۴ نفر یا ۲۴ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و ۱۷۶ نفر یا ۱۷ درصد هم نظری نداشتند.

موافقت با تشکیل اتاق بازرگانی اوراسیا

رئیس اتاق ایران اعلام کرد: پیشنهاد ما برای تشکیل اتاق بازرگانی اوراسیا مورد موافقت قرار گرفته است. چهارشنبه آینده اجلاس اوراسیا برگزار می‌شود و برای نهایی‌ کردن این موضوع به آسیای مرکزی خواهم رفت. غلامحسین شافعی در نخستین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد با بیان این مطلب گفت: حجم مبادلات کالایی ما با پیوستن بخ اتحادیه اوراسیا و تشکیل اتاق مشترک خواهد یافت و وقتی وارد این اتحادیه شویم، جذابیت‌های زیادی برای بازار آن‌ها از نظر قیمت کالاها خواهیم داشت؛ بنابراین، راه جدیدی برای توسعه حمل و نقل ما به این منطقه در حال باز شدن است. وی گفت: رئیس جمهور دو هفته پیش در جلسه‌ای درباره حوزه اوراسیا، بر لزوم برنامه‌ریزی در آن حوزه دستور داد؛ نکته‌ای که در آن جلسه مطرح شد، این بود که اگر کسی از اوراسیا درخواست واردات محصولات کشاورزی ما را داشته باشد، برای حمل و نقل محصولات چه ابزاری مثل کانتینرهای دارای سردخانه و... داریم؟ از طرفی، در حوزه واگن با مشکلات بزرگی روبه رو هستیم که هنوز حل نشده است.

افت ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار
 
عظیم حجت عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، با اشاره به اینکه سیر نزولی قیمت مرغ در بازار استمرار دارد، اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. وی از افت ۳۰۰ تومانی نرخ مرغ زنده و ۵۰۰ تومانی مرغ گرم نسبت به اواخر هفته گذشته در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون مرغ کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار در حال عرضه است که علت این موضوع را باید در ازدیاد عرضه نسبت به تقاضا جست و جو کرد. حجت  در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از استمرار روند کاهشی قیمت مرغ تا پایان هفته خبر داد و گفت: با توجه به آنکه در ایام شهریور عمده خرید خانوار به مایحتاج لوازم دانش آموزی اختصاص می‌یابد، از این روی، افت تقاضا بر قیمت مرغ در بازار تأثیر گذاشته است.
 
مجلس مخالف قطع یارانه مردم است
 
رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه موضوع ساماندهی یارانه ها به معنای حذف یارانه مردم نیست، گفت: مجلس هیچ گاه به دنبال قطع یارانه مردم نبوده است، چراکه رقم یارانه پنهان ٢٠ برابر یارانه پرداختی  به مردم  بوده و دولت باید بخش یارانه‌های پنهان را ساماندهی کند. وی  افزود: این موضوع که عده ای در فضای مجازی می گویند، مجلس به دنبال قطع یارانه نقدی مردم بوده صحیح نیست چراکه مجلس مخالف قطع یارانه مردم است. 
 
وی با انتقاد از حذف یارانه قشر ضعیف و متوسط جامعه، ادامه داد: دولت مکانیزم و بانک اطلاعاتی ضعیفی برای حذف یارانه دهک های پردرآمد جامعه داشته و به جای این دهک ها در روزهای اخیر یارانه قشرهای ضعیف که حتی باید یارانه آنها اضافه شود، را قطع کرده است.  زارع با بیان اینکه دولت زمان نامناسبی را برای حذف یارانه نقدی در نظر گرفته است، اضافه کرد: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها از سال 89 آغاز شد و باید در همان زمان تفکیکی بین دهک های بالا و پایین درآمدی صورت می گرفت و به ثروتمندان یارانه پرداخت نمی شد، چراکه در حال حاضر تفکیک بین ثروتمندان و فقرا با کاهش قدرت خرید مردم دشوار شده است.  وی با اشاره به افزایش تعداد فقرا با توجه به کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم، ادامه داد: دولت در چند سال اخیر به صورت مداوم از حذف یارانه ثروتمندان و اجرای دقیق هدفمندی یارانه ها سخن گفت، اما متأسفانه یارانه ها ساماندهی نشد، بنابراین در شرایط کنونی نیز که دولت مکانیزم دقیقی برای شناسایی ثروتمندان ندارد، حذف یارانه نقدی به مصلحت نیست.  این نماینده مردم در مجلس دهم، تأکید کرد: شیوه ای که دولت برای حذف دهک های بالای درآمدی انتخاب کرده نتیجه مطلوبی ندارد، بلکه همانند روزهای اخیر مشکلاتی برای دهک های پایین درآمدی که یارانه آنها قطع شده ایجاد می کند. /خانه ملت

برچسب‌ها:

نظر شما