شناسهٔ خبر: 35477160 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و کانادا در گفت‌وگو با ایلنا:

اراده‌ای برای برقراری رابطه با کانادا وجود ندارد/ بخش خصوصی می‌تواند رابطه دو کشور را احیا کند

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و کانادا اظهار داشت: چندین بار به معاونت آمریکای وزارت خارجه اعلام کردیم که می‌خواهیم نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری در کانادا برگزار کنیم، حتی شرکت برگزارکننده در کانادا نیز اعلام آمادگی کرد اما اراده‌ای در اینجا وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

ایرج حسابی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و کانادا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت این اتاق با وجود قطع رابطه سیاسی با این کشور و تعطیلی سفارت گفت: این اتاق با هدف تسریع تجارت بین دو کشور و تخصصی شدن آن توسط عده‌ای از دلسوزان از جمله آقای شیثی که خود ایشان در سفارت کانادا کار می‌کردند راه‌اندازی شد زیرا آن زمان وزارت خارجه نمی‌توانست ظرفیت‌های نهفته برای گسترش ارتباط بین دو کشور را احیا کند.

وی ادامه داد: حضور بزرگانی همچون علا میر محمد صادقی، مرحوم عسگر اولادی و آقای خاموشی باعث شد که روابط دو کشور با سرعت خیره کننده‌ای در همه ابعاد به خصوص در بین فعالان بخش خصوصی دو کشور گسترش پیدا کند و اکنون که در ظاهر هیچ ارتباطی وجود ندارد اما تجهیزات پزشکی و داروهایی که منبع آنها در کانادا باشد توسط اعضای همین اتاق وارد می‌شود، هر چند که این کار  با سختی‌ها و هزینه‌های زیادی همراه است که البته با وجود تحریم‌ها طبیعی است. اما همین خط باریک به دلیل تلاش همین بزرگان و اتاق مشترک است که پا برجا مانده است.

وی با اشاره به همکاری‌های دو کشور گفت: روابط دو کشور به سطحی رسید که وقتی تخم گل کلزا که اروپایی‌ها عقیم شده آن‌ را به ما می‌دادند، کانادا بارور شد را به ما داد. دانشگاه کارنگی کانادا به صورت رایگان ۱۵۰۰ نفر تکنسین در بخش نفت و پتروشیمی برای ما تربیت کرد، آنها به ما دانه جو دو سر پرک را دادند در حالی که اروپایی‌ها می‌گفتند در ایران نمی‌توان آن را عمل آورد. در بحث سیاسی؛ سفرای کانادا عملا تبدیل به سفرای ایران در قاره آمریکا شده بودند و به  ما در ارتباط‌گیری با این کشورها کمک می‌کردند همین شرکت‌های کانادایی بودند که با وجود فشار آمریکا پروژه آب سنگین اراک را برای ما تکمیل کردند.

وی در خصوص رابطه فعلی ایران و کانادا گفت: اکنون هم آمریکایی‌ها نمی‌گذارند روابط دو کشور بهبود پیدا کند، متاسفانه مسئولان ما نیز تمایلی به عادی شدن روابط ندارند. به طور مثال، چندین بار به معاونت آمریکای وزارت خارجه اعلام کردیم که می‌خواهیم نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری در کانادا برگزار کنیم، حتی شرکت برگزارکننده در کانادا نیز اعلام آمادگی کرد اما اراده‌ای در اینجا وجود ندارد.

حسابی ادامه داد: به هر حال باید رابطه دوباره برقرار شود مگر در ۴۰ سال اخیر چندین بار رابطه ما با عربستان قطع نشده است؟ آخرین بار مرحوم عسگر اولادی با میر محمد صادقی و خاموشی به این کشور سفر کردند و با شاهزاده سعودی صحبت کردند و زمینه ارتباط سیاسی دوباره شدند. اکنون هم می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی در راستای احیای رابطه با کانادا استفاده کرد. اکنون نیز سفارت کانادا در ترکیه نامه‌های اتاق بازرگانی برای ویزا به افراد معرفی شده را در اولویت قرار می‌دهد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران و کانادا تصریح کرد: یک سری اقدامات باید از داخل شروع شود الان یکی از سخت‌ترین روند اخذ ویزا متعلق به ایران است، باید آن را اصلاح کرد. دکتر مریدی از شاگردان پرفسور حسابی بودند و در دانشگاه الزهرا تدریس می‌کردند اما به دلیل اینکه برخی دانشجویان در کلاس ایشان حجاب را رعایت نمی‌کردند، عذر ایشان را خواستند. اکنون همین فرد وزیر علوم کانادا است و به تازگی نخست وزیر کانادا اعلام کرده است از فردی در این سطح نباید فقط در یک وزارتخانه استفاده کرد و خواستند که ایشان همزمان وزیر تحقیقات نیز باشند. همچین فردی برای کشور سرمایه است اما ما هنوز نتوانسته‌ایم  وزارت خارجه را قانع کنیم که برای ایشان دعوت‌نامه بفرستند.

وی در خصوص توقیف دو ساختمان ایران در کانادا گفت: این جریان یک شبه صورت نگرفته بلکه این دادگاه ۴ سال است که جریان دارد، اما ما حتی حاضر نشدیم یک وکیل بگیریم تا در دادگاه از حق ما دفاع کند. مگر در دادگاه لاهه تیم حقوقی ایران به رهبری دکتر محبی نتوانست آمریکا را محکوم کند پس چرا از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم و می‌گذاریم کار به مرحله آخر برسد، مثل ساختمان‌های بنیاد علوی که در نهایت با استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان مقیم آمریکا توانستیم جلوی غصب این ساختمان‌ها را بگیریم.

نظر شما