شناسهٔ خبر: 35476982 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اقتصاد در گذر زمان

از "تصویب طرح اسکناس های جدید" تا "پاتک چینی به تهدید آمریکایی و لغو مذاکرات صلح تجاری"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی و یکمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی و یکمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

31 شهریور 1300، طرح اسکناس ‌های جدیدی که قرار بود در خراسان منتشر شوند به دستور کلنل محمدتقی خان به تصویب رسید. همچنین در این روز، کلنل محمد تقی خان پسیان برای گذران امور سیزده هزار تومان از تجار قرض گرفت.

31 شهریور 1302، روزنامه نيمه رسمي «ايران» در مقاله شديداللحني عليه روسيه، دولت اين كشور را ديكتاتور خواند و موارد متعددي از كلاه برداري هاي اقتصادي آن كشور در مبادلات اقتصادي را با ذكر آمار فاش كرد.

31 شهریور 1322، كلنل اسپيكس امريكايي به منظور تصدي اداره غله كشور وارد تهران شد.

31 شهریور 1323، اد‌اره کل د‌ارایی کشور در این روز د‌ر توزیع سیگار د‌ر سراسر کشور تغییراتی ایجاد‌ کرد‌ و آن را از طریق جراید‌ به اطلاع مرد‌م رسانید‌.

31 شهریور 1333، اولین گروه از کارشناسان کنسرسیوم نفت برای رسیدن به وضع پالایشگاه آبادان و برآورد اعتبار تعمیرات وارد تهران شدند.

31 شهریور 1341، شورای دانشگاه برای هر دانشجو مبلغ 4500 ریال شهریه ورودی تعیین کرد.

31 شهریور 1350، شاه اعلام کرد تا پایان سال درآمد ایران از فروش نفت نجومی خواهد بود.

31 شهریور 1352، بهره وام ‌های بانک رهنی 1 تا 1.5 درصد افزایش یافت و حداکثر بهره وام 12 درصد تعیین شد. همچنین در این روز، سازمان تعاون مصرف شهر و روستا 50 واحد فروشگاهی در تهران و برخی از شهرستان ‌ها دایر کرد. در خبر دیگر این روز آمده است که یک مقام مطلع اقتصادی اعلام کرد که قیمت کالاهای مصرفی طی چهارماه اخیر 25 درصد افزایش یافته است.

31 شهریور 1359، حمله نظامي عراق به ايران كه از روزهاي قبل از آن پيش ‌بيني شده بود، 31 شهريور 1359 (22سپتامبر 1980) آغاز شد كه پيامدش يك جنگ هشت ساله بود و برخلاف تصور قبلي غرب، ايران در اين جنگ طولانی حتي يك‌ وجب از خاك خود را از دست نداد.

31 شهریور 1388، در این روز خبری مبنی بر حذف صفر از پول های ملی منتشر شد. در این خبر آمده بود اگر چه بنابر اعلام رییس کل بانک مرکزی، طرح حذف سه صفر از پول ملی به تصویب نهایی کارگروه مربوطه در دولت رسیده است، اما گفته می ‌شود در خصوص زمان اجرای این طرح در داخل دولت اختلاف ‌نظر وجود دارد و به همین دلیل، زمان اجرای طرح در حالتی از تعلیق قرار گرفته ‌است.

31 شهریور 1389، قیمت طلا رکود تاریخی را به نام خود ثبت کرد. در پی کاهش ارزش دلار، قیمت جهانی طلا به شدت افزایش یافت و هر اونس طلا به حدود ۱۲۹۵ دلار رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با بهای ۳۲۶ هزار تومان و تمام‌ سکه بهار آزادی طرح قدیم ۳۴۰هزار تومان به فروش رسید.

31 شهریور 1390، اولین گام اجرای سیاست جدید ارزی با تشکیل «کارگروه تخصیص ارز برای واردات کالا» برداشته شد؛ کارگروه تخصیص ارز با حضور نمایندگان وزارتخانه ‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، نفت، اطلاعات و جهاد کشاورزی تحت مدیریت و نظارت بانک مرکزی تشکیل شده است. هدف از تشکیل این کارگروه بررسی و تایید ثبت ‌سفارش کالاهای خارج از اولویت «یک و دو» عنوان شده است. بانک مرکزی اعلام کرده ثبت سفارش‌ های خارج از این اولویت ‌ها را از محل منابع درآمدهای نفتی، صندوق توسعه ملی و ارز حاصل از صادرات تامین خواهد کرد.

31 شهریور 1392،  با ابلاغ مصوبه تشکیل ستاد هدفمندسازی یارانه ‌ها توسط معاون اول رییس ‌جمهور، آسیب‌ شناسی مرحله اول و طراحی مقدمات فاز دوم این قانون کلید خورد.

31 شهریور 1394، دومین کارت زرد نمایندگان مجلس به علی ربیعی، شمار اخطار مجلسی ‌ها به کابینه حسن روحانی را به عدد ۱۴ رساند. نمایندگان با ۹۴ رأی موافق، ۷۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع، قانع نشدن خود را از پاسخ ‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سوال فاطمه آلیا نماینده تهران در مجلس اعلام کردند. علی ربیعی درباره اجرایی نشدن سریع ‌تر برنامه جامع حمایت دولت از معلولان به مجلسی ‌ها پاسخ داد.

31 مهر 1395، وزارت خزانه‌ داری آمریکا دو مجوز برای فروش هواپیماهای مسافربری دو شرکت معتبر ایرباس و بوئینگ به ایران صادر کرد.

31 مهر 1396، طلسم قرارداد تامین ‌مالی با اروپا شکست. یک بانک اتریشی و یک بانک دانمارکی تامین مالی یک ‌و نیم میلیارد یورویی به ایران را تعهد دادند.

31 مهر 1397، حمله تروریستی به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز ۲۵ کشته و ۶۰ زخمی برجا گذاشت. همچنین در این روز اعلام شد چین مذاکرات تجاری پیش‌روی خود با آمریکا را لغو کرد و لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین نیز هفته آینده به واشنگتن سفر نخواهد کرد. در این رابطه یکی از مقامات مطلع به روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» گفته است قرار بود پیش از سفر لیو هی، یک هیات میان‌رده از چین برای حل‌وفصل تنش‌های تجاری راهی واشنگتن شود، اما اکنون این سفر لغو شده است.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما