شناسهٔ خبر: 35476685 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پرسپولیس درپی صدرنشینی، استقلال به دنبال اولین برد؛

باز آمد بوی ماه شهرآورد/ کالدرون و استراماچونی‌حاکم پایتخت می‌شوند

در حساس‌ترین بازی هفته چهارم لیگ برتر فوتبال دو تیم استقلال و پرسپولیس امروز در ورزشگاه آزادی به مصاف هم خواهند رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ سرانجام انتظار هواداران فوتبال به پایان آمد و موعد برگزاری حساس‌ترین و قدیمی‌ترین رقابت باشگاهی ایران فرا رسید؛ دیداری که یکی از مهم‌ترین شهرآوردهای جهان محسوب می‌شود. آخرین بازی از هفته چهارم لیگ برتر امروز یکشنبه سی و یکم شهریور در آخرین روز تابستان از ساعت 16 در ورزشگاه آزادی بین دو تیم استقلال و پرسپولیس برگزار می‌شود؛ مسابقه‌ای که آن را بزرگترین دربی قاره آسیا می‌نامند و فوتبال‌دوستان ایرانی در بسیاری از کشورهای دنیا مشتاقانه منتظر شروع این مسابقه هستند. این شهرآورد نود یکمین دیدار دو تیم با احتساب دیدار برگزار نشده دربی که به سود سرخ‌پوشان در سوپرجام برگزار شد خواهد بود. در 90 بازی  اخیر 26 برد استقلال، 24 برد پرسپولیس و 40 بازی با تساوی به پایان رسیده است.

شروع متفاوت دو تیم در لیگ نوزدهم

دو تیم در شرایط متفاوت پا به این دیدار خواهند گذاشت. استقلالی‌ها در دربی 90 وضعیت چندان خوبی ندارند، آنها در ابتدای فصل و پس از کنار گذاشتن وینفرد شفر و فرهاد مجیدی با سر و صدای زیادی استراماچونی که سابقه سرمربیگری اینترمیلان را نیز در کارنامه خود داشته به جمع خود اضافه و با خریدهای خود سعی کردند بار دیگر استقلال را به عنوان یک مدعی نشان دهند. استقلال در این فصل فعلا نتوانسته انتظارات هواداران پرشمارش را برآورده کند و در سه دیدار گذشته 2 امتیاز کسب کرده است.

پرسپولیس شرایط بهتری دارد، این تیم قبل از شروع این فصل رقابت‌های لیگ برتر به مشکلی بزرگ برخورد کرد. سرخ پوشان برانکو سرمربی خود را از دست دادند و حواشی زیادی برای پرسپولیس ایجاد شد اما با آمدن کالدرون کم کم آرامش به اردوگاه سرخ پوشان برگشت. آنها از سه دیدار قبلی 6 امتیاز دارند و با برد پا به میدان بازی امروز خواهند گذاشت.

دربی با طعم ایتالیایی و آرژانتینی

استقلال و پرسپولیس در این فصل هر دو با سرمربیان جدید کار خود را شروع کرده‌اند. جذاب‌ترین تقابل دربی پیش‌رو، رویارویی تفکرات مربی ایتالیایی و آرژانتینی دو تیم است. این دو مربی از زمان روی کارآمدن منشا تغییراتی بوده‌اند. استقلال با استراماچونی ایتالیایی روزهای موفق را هنوز تجربه نکرده و دلیل آن هم می‌تواند به قول از کارشناسان تغییرات گسترده در بازیکنان این تیم باشد. در آن سوی میدان مربی آرژانتینی وضعیت بهتری داشته و علیرغم یک باخت در تبریز دو پیروزی در آزادی بدست آورده است.

زننده گل اول برنده می‌شود

در ادامه چند نکته ویژه در مورد دیدارهای این دو تیم خواهید خواند:

تیم فوتبال پرسپولیس در 32 شهرآورد که گل اول بازی را زده 18 بازی را برده، 9 بازی را مساوی کرده و 5 بازی را باخته است.

پرسپولیس در 12 دربی در هر دو نیمه گلزنی کرده است

فقط در دربی 72 هر دو تیم در هر دو نیمه گلزنی کردند که دیداری دوستانه بود.

تیم فوتبال استقلال در 36 شهرآورد که گل اول بازی را زده 22 بازی را برده، 10 بازی را مساوی کرده و 4 بازی را باخته است.

استقلال در 8 شهرآورد در هر دو نیمه گلزنی کرده است.

آیا جدول تعیین کننده است؟

تجربه نشان داده که موفقیت در دربی ارتباطی به موقعیت در جدول ندارد و در بسیاری از  دربی‌های قبلی که برنده داشته اکثرا تیمی که در جدول پایین‌تر بوده به برد رسیده است. این آمار امیدبخش برای استقلال و طبعا ترسناک برای پرسپولیس است.

پرسپولیس مانند 2 فصل گذشته در دفاع عملکرد منحصر به‌ فردی داشته و با 1 گل خورده بازهم عنوان یکی از بهترین خطوط دفاعی را در اختیار دارد. اوضاع استقلال اما در خط حمله برخلاف قبل چنگی به دل نمی‌زند این تیم در عناصر هجومی خود تغییرات زیادی داشته و نفرات جدید نتوانستند هنوز به هماهنگی لازم برسند و آبی‌پوشان در این دیدار هم در این بخش غایب دارند.

سوت دربی در اختیار بنیادی فر

داور دربی 91 موعود بنیادی‌فر خواهد بود و کمک‌های او به ترتیب محمدرضا منصوری و حسن ظهیری هستند. موعود بنیادی‌فر داور بین‌المللی فوتبال ایران نیز اولین تجربه قضاوت در این مسابقه حساس را برعهده دارد و اگر بازیکنان و مربیان دو تیم با هر سوت به او معترض نشوند و جو ورزشگاه را متشنج نکنند می‌تواند به راحتی از پس قضاوت این بازی بربیاید.

همچنین کمک داوران اضافی سیدرضا مهدوی و سیدعلی میرغفاری  و سعید علی نژادیان داور چهارم است و ناظر این بازی نیز حسین عسگری خواهد بود.

سبقت استقلال در غایبان دربی

در این بازی تیم فوتبال استقلال فرشید باقری، فرشید اسماعیلی و شیخ دیاباته، 3 بازیکن اصلی خود را در اختیار نخواهد داشت. در پرسپولیس هم کمال کامیابی‌نیا و سیدجلال حسینی در ترکیب حضور نخواهند داشت. بسیاری تا همین دوهفته پیش از جدال جالب دیاباته و حسینی در دربی 91 صحبت می‌کردند و حال اینکه هر دو بازیکن در این دیدار غایب خواهند بود.

دربی 91 با سازوکاری جدید

بلیت الکترونیک شاید مهمترین تغییر این بازی باشد، سازوکار جدید برای فوتبال ایران که با تاکید فدراسیون بالاخره به اجرا در آمد و البته ماجرای غم‌انگیز داربست و فوت عماد عزیز که در بازی امروز یک دقیقه به احترامش دو تیم سکوت خواهند کرد.

دربی انگیزه‌ها

بی‌تردید این دربی را باید دربی انگیزه‌ها دانست. هر دو سرمربی متوجه شده‌اند که برد این دیدار می‌تواند باعث شود تا آخر فصل روی نیمکت بیمه شوند. این موضوع به کنار، بحث دیگر کری خوانی‌های همیشگی هواداران در فضای مجازی است. استراماچونی اگر در این بازی پیروز شود به یکباره تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مربیان استقلال تبدیل خواهد شد و کالدرون هم اصلا دوست ندارد که قافیه را به حریف ایتالیایی‌اش ببازد. به هرحال امروز باید منتظر نشست و دید تا دربی که بوی ماه مدرسه می‌دهد را چه تیمی خواهد برد و از میان کالدرون و استراماچونی کدام یک حاکم پایتخت فوتبال ایران می‌شوند.

ترکیب احتمالی دو تیم

استقلالی‌ها احتمالا با ترکیب زیر در دربی حضور پیدا می‌کنند:

سیدحسین حسینی، محمد دانشگر، سیاوش یزدانی، وریا غفوری، هروویه میلیچ، علی کریمی، داریوش شجاعیان، علی دشتی، آرش رضاوند، مرتضی تبریزی و مهدی قائدی.

پرسپولیس نیز با ترکیب علیرضا بیرانوند، مهدی شیری، شجاع خلیل‌زاده، محمد نادری، محمدحسین کنعانی‌زادگان، احمد نوراللهی، وحید امیری، مهدی ترابی، سیامک نعمتی، علی علیپور و جونیور مقابل حریف سنتی خود صف‌آرایی خواهد کرد.

نظر شما