شناسهٔ خبر: 35475494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

جلسه محاکمه مسئولان سابق شرکت خودروسازی سایپا برگزار شد

صاحب‌خبر -

مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: جلسه رسیدگی به اتهامات مسئولان سابق شرکت خودروسازی سایپا و مرتبطان این پرونده صبح دیروز برگزار شد.
به گزارش قوه قضائیه، قاضی زرگر در ابتدای جلسه دادگاه گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی بوجود آمده برای مردم، برخورد با مسئولان و مدیرانی که به وظیفه خود در این رابطه عمل نکرده و کوتاهی نموده‌اند لازم شد که یکی از این مشکلات خودرو است. در همین راستا پرونده‌ای در خصوص تخلفات برخی از مدیران شرکت سایپا در واگذاری خودرو به برخی از نمایندگی‌ها و افراد خاص تشکیل شد که با تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه ارسال گردید. در این قسمت از نماینده دادستان خواسته می‌شود تا کیفرخواست را قرائت کند.
حسینی نماینده دادستان با بیان اینکه این پرونده ۲۶ متهم دارد افزود: اتهامات موجود شامل اخلال در نظام ارزی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیر واقعی و انجام معاملات ارزی در سطح کلان، اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تحصیل ۱۶۷ هزار و ۸۳۴ دستگاه خودرو با انحصار و بهره مندی از رانت و همچنین اخلال در نظام اقتصادی از طریق فعالیت شرکت هرمی به مبلغ ۲۶۳ میلیارد ریال و پولشویی به میزان سه هزار و دویست میلیارد تومان با ۲۶۰ حساب بانکی است.
پس از ذکر اسامی متهمان نماینده دادستان گفت: تشریح اقدامات مجرمانه متهمان دارای چهار بخش است.
الف) وحید بهزادی و خانم لاشیدایی از سال ۸۶ در شرکت پالینور شروع به فعالیت کردند که این شرکت با وعده‌های واهی سرمایه‌گذاری اقدام به جذب افراد می‌نموده و عمده پروژه‌های ادعایی این شرکت در حوزه بورس و فلزات است. همچنین برای گسترش زنجیره انسانی وعده پورسانت به افراد داده شده است، میزان ۱۴۹ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۹۶۲ میلیون دلار به شرکت مذکور تزریق سرمایه شده و بنا بر گزارش ارسالی وزارت اطلاعات نجوا لاشیدایی و وحید بهزادی در تاسیس و اداره این شرکت اقدام به پولشویی نموده اند که براساس حساب‌های مالی لاشیدایی و مستندات موجود در خصوص ارتباط وی با مازیار مهدوی‌فر نجوا لاشیدایی نقش مهمی را در این شرکت ایفا کرده است. حساب بانکی نجوا لاشیدایی در بانک صادرات از سال ۸۶ تا ۸۸ گردش مالی ۱۳ میلیارد تومانی داشته است و تعدادی از اعضای شرکت پالینور با وی همکاری می‌کردند که یکی از موارد آن واریز ۴۰۰ میلیون تومان از حساب یکی از افراد به حساب امین رضایی است. اعضای هیئت مدیره این شرکت در زمینه خرید و فروش ارز فعالیت داشته است. مبلغ ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نزد خانم نجوا لاشیدایی به عنوان امانت وجود داشته که او سود آن را به حساب ندا لاشیدایی ارسال می‌کرده است.
براساس مستندات نجوا لاشیدایی اداره اموال ندا لاشیدایی و مازیار مهدوی‌فر را در اختیار داشته است که مهدوی‌فر در زمان حضور در ایران در چندین نوبت به حساب نجوا لاشیدایی وجوهی را واریز نموده است. مقدار عواید حاصل از شرکت پادینور ۲۶۳ میلیارد ریال برآورد گردیده است.
ب) اخلال در نظام پولی و ارزی منجر به قاچاق ارز از کشور: ابوطالب بهدادی، وحید بهدادی نجوا لاشیدایی و ندا لاشیدایی در این اتهام نقش اساسی را ایفا کردند که بهزادی در سال‌های ۸۵ تا ۹۱ گردش مالی ۱۴۰ میلیارد تومانی داشته است. حواله جات ارزی از طریق همکاری بهزادی با برخی افراد از جمله جمشیدی که از اعضای شرکت پالینور می‌باشد صورت گرفته است و نقش مدیریتی در ارسال حواله‌جات ارزی را ایفا کرده است. شرکت‌های جم کیش، شرکای کیش، شهاب پارس کیش و برخی از شرکت‌های دیگر با وحید بهزادی همکاری داشتند همچنین کامبیز فیروزیه در صدور حواله جات ارزی فعالیت داشته است که بر اساس مستندات موجود بسیاری از مشتریان شرکت شهاب پارس کیش وجوه خود را به حساب فیروزیه واریز می‌کردند.
ج) عملیات متقلبانه نسبت به دولت از طریق ارز دولتی و فروش آن در بازار آزاد:
حسینی افزود: همچنین شبکه گسترده‌ای از افراد در امور ترخیص داری فعالیت داشتند. برخی از مسئولان و معاونان ارزی بانک‌های مختلف مراحل تخصیص ارز به بانک را تسهیل و در قبال آن سکه دریافت می‌کردند که خانم‌ها سمیه گرامی و سپیده ترکی از جمله این افراد هستند.
نماینده دادستان تاکید کرد: برخی از متهمان از طریق ثبت سفارشات صوری هم خریدار بودند و هم فروشنده که با این کار اقدام به فریب دولت جهت دریافت ارز دولتی می‌کردند.
حسینی گفت: آقایان محمد مهدی و رضا طریقت منفرد به همراه معین رشیدی از طریق کارهای بانکی ثبت سفارشات، فعالیت‌های مجرمانه متهمان را تسریع می‌کردند.
وی بیان کرد: حسب تحقیقات صورت گرفته، وحید بهزادی با استفاده از تبانی با شرکت سایپا اقدام به انعقاد قرارداد برای تولید و فروش خودرو کرده و سپس با رایزنی سعی در تمدید قرارداد کرده است.
نماینده دادستان گفت: نجوا لاشیدایی ضمن اخذ وکالت کاری از جعفر دل افزا برای انجام امور مالی مرتبط، از حساب‌های بانکی خانواده بهزادی همچون پدر و مادر وی استفاده کرده است که بر اساس ردیابی مالی متهمان مبلغ ۳۰ میلیارد تومان عواید حاصل از فعالیت مجرمانه وحید بهزادی و نجوا لاشیدایی بوده است.
سینی ادامه داد: طبق اظهارات نجوا لاشیدایی منبع اولیه سرمایه گذاری‌ها در سال ۹۳، ۳ میلیون دلار بوده که با توجه به نحوه نامشروع سرمایه‌گذاری جرم پولشویی محقق شده و موارد نقض قوانین به وقوع پیوسته است.
نماینده دادستان ادامه داد: حسب تحقیقات صورت گرفته متهمان در کل کشور اقدام به توزیع خودرو و تحویل به سایر نمایندگی‌های شرکت خودروسازی سایپا می‌کرده‌اند در حالی که شرکت خودرو سازی سایپا باید این کار را انجام می‌داد که این بی توجهی منجر به گرانی و کمبود خودرو شد.
حسینی گفت: از سوی دیگر حتی یک ریال مالیات نیز از سوی متهمان پرداخت نشده که این خود از مصادیق پولشویی به شمار می‌رود.
 

نظر شما