شناسهٔ خبر: 35473961 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

انتشار تصویر خیره‌کننده‌ای از مریخ

آژانس فضایی اروپا (ESA) عکسی خیره‌کننده از سیاره سرخ منتشر کرده که جزئیات بی نظیری از مریخ را نشان می‌دهد. این عکس که با کنار هم گذاشتن تصاویر ثبت شده توسط فضاپیمای Mars Express به دست آمده، دقت بالایی دارد تا حدی که رزولوشن آن در مرکز تصویر به 1 کیلومتر بر پیکسل می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تصاویری که عکس نهایی را شکل داده‌اند به وسیله High Resolution Stereo Camera نصب شده روی فضاپیمای Mars Express آژانس فضایی اروپا گرفته شده‌اند. فضاپیمای مذکور عکس‌ها را در تاریخ 17 ژوئن و زمانی که برای بار 19550 ام به دور این سیاره در حال گردش بود ثبت کرد.

کیفیت اصلی عکس از این لینک قابل دانلود است.

در این عکس قطب درخشان مریخ از سایر قسمت‌های کمرنگ این سیاره قابل تشخیص است. بخش‌های قطبی که از آب منجمد و کربن دی‌اکسید تشکیل شده در طول تابستان نیم کره شمالی، عقب‌نشینی می‌کند و طی زمستان به حجم آن افزوده می‌شود. در این قسمت ابرهای سحرآمیز آبی رنگ چرخان نیز به وضوح دیده می‌شوند.

کمی پایینتر از ناحیه قطبی، پوشش هموارتر سیاره دیده می‌شود. عدم حضور دهانه آتش‌فشان در این نواحی نشان‌دهنده عمر کمتر آن نسبت به مناطق زخمی‌تر مریخ است. تفاوت رنگ در بخش‌های مختلف عکس نشان دهنده تفاوت ترکیب شیمیایی یا ویژگی‌های فیزیکی آن‌ها با یکدیگر است.

آژانس فضایی اروپا

 

تصویر توپوگرافی سطح مریخ

در حالی که آژانس‌های فضایی دنیا در تلاش هستند تا دوباره انسان را بر سطح ماه فرود بیاورند، می‌دانیم که مقصد اصلی انسان امروز قمر خاکی کره زمین نیست بلکه برنامه سفری عجیب‌تر و البته هیجان‌انگیزتر در سر می‌پروراند. پیام واضح سازمان‌های فضایی و به ویژه ناسا این است که ماه به منزله توقفگاه بین راهی بوده و مقصد اصلی آن‌ها مریخ است.

با این حال سفر به مریخ همچنان دور از دسترس به نظر می‌رسد. ماژول فرماندهی نسل جدید ناسا به نام اریون، در کنار ماژول توسعه داده شده توسط ESA هنوز راه زیادی تا رسیدن به انجام پرواز حامل انسان دارند. علاوه بر این موشک فوق سنگینی که باید برای برنامه بازگشت به ماه مورد استفاده قرار بگیرد هنوز پرواز نکرده و دروازه قمری که قرار است توسط ناسا در مدار ماه بر پا شود فعلا فقط روی کاغذ وجود دارد.

بر همین اساس، فعلا وظیفه اکتشاف مریخ همچنان بر دوش ربات‌ها سنگینی می‌کند. ربات‌هایی که بی وقفه در کارند تا درک بهتری از سیاره سرخ در اختیار انسان قرار دهند و از مریخ‌لرزه گرفته تا اتمسفر این سیاره، از رازهای سر به مهر آن پرده برداری کنند.

نظر شما