شناسهٔ خبر: 35473516 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تنها 200 معلم در همدان کمبود داریم/ وجود 11 هزار دانش‌آموز محروم در سطح استان

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه تنها 200 معلم در همدان کمبود داریم گفت: این میزان را جبران خواهیم کرد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمد پورداود عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اکنون از مرحله تئوری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عبور کرده‌ایم و مرحله عملیاتی آن را در مناطق 19گانه استان شاهد هستیم اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه ما را یاری کنند.

وی با اشاره به کلیدواژه‌هایی در این سند مانند «مدرسه صالح»، «هویت ایرانی ـ اسلامی» و «حیات طیبه گفت: مدرسه صالح جایگاهی برای کانون محله است و تربیت تمام‌ساحتی در آن ایجاد خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه سه جوهره در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که تربیت تمام‌ساحته یکی از موارد آن است افزود: وزارت آموزش و پرورش در این سند به دنبال این است نهاد مدرسه از لاک آموزش صرف خارج شده و آموزش و پرورش مولد سرمایه اجتماعی باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق این برنامه دانش‌آموز را از حافظه‌محوری به سمت کسب شایستگی هدایت خواهیم کرد گفت: در سند تحول بنیادین باید از رقابت فردی عبور کرده و به سمت رقابت جمعی و کشف استعدادها بپردازیم.

پورداوود در ادامه از تحصیل 265 هزار دانش‌آموز در چهار دوره تحصیلی در استان خبر داد و افزود: از این تعداد 25 هزار نفر در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که این میزان 10 درصد کل دانش‌آموزان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه توسعه باید این عدد به 15 درصد برسد خاطرنشان کرد: در آغاز دولت تدبیر و امید پنج درصد مدارس غیرانتفاعی بودند که امروزه به 10 درصد رسیده‌اند؛ البته به دنبال این نیستیم کیفیت را فدای کمیت کنیم.

ورود 30 هزار دانش‌آموز به مدرسه

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه 30 هزار دانش‌آموز در دوره دبستان به جمع دیگر دانش‌آموزان می‌پیوندند افزود: آمار ورودی دانش‌آموزان امسال مانند سال گذشته است و کار سنجش آنها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه «پروژه مهر» از تابستان آغاز می‌شود اما ما به این زمان اکتفا نکرده‌ایم و از اسفندماه سال 97 این پروژه کلید خورده تا بتوانیم تبدیل وضعیت نیروی انسانی داشته باشیم خاطرنشان کرد: به طور میدانی در این زمینه ورود کردیم و تمام مسائل آموزش و پرورش را رصد کرده‌ و به دنبال رفع مشکل بوده‌ایم.

پورداوود با بیان اینکه همدان به دلیل تامین منابع انسانی؛ استان اول کشور شناخته شده است همانطور که در زمینه استانداردسازی سیستم گرمایشی هم استان اول شد افزود: بهمن ماه سال گذشته جشن براندازی بخاری‌های نفتی و غیراستاندارد را در مدارس استان برگزار کردیم.

بکارگیری 501 مربی پیش‌دبستانی در اداره آموزش و پرورش همدان

وی با اشاره به اینکه در کارگروه ساماندهی نیروی انسانی هر هفته جلسه شورای معاونین و کارگروه توسعه مدیریت برگزار می‌شود افزود: نتیجه این جلسات باعث شده 501 نفر از مربیان پیش‌دبستانی آموزش‌دهنده سواد‌آموزی را مهرماه در آموزش و پرورش به خدمت بگیریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: این در حالی است که استان‌های میانی با وجود اینکه نیروی انسانی فراوانی داشتند نتوانستند بیشتر از 30 نفر را به کار گیرند.

کمبود 100 هزار نفر نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش

وی با بیان اینکه از امسال تا چهار سال آینده 380 هزار معلم از آموزش و پرورش کشور خارج می‌شوند تاکید کرد: آموزش و پرورش در کشور با 100 هزار کمبود نیروی انسانی مواجه است.

پورداود با بیان اینکه البته جبران کمبود این نیروها از طریق استخدام نیروهای تربیت معلم و ماده 28 انجام می‌شود افزود: در برخی از استان‌ها 24 هزار نفر کمبود نیرو وجود دارد، در حالی که در همدان با ورود 500 نفر به آموزش و پرورش تنها 200 نفر کمبود نیروی انسانی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه معلمان مدارس اضافه تدریس می‌گیرند و این بدان معناست که 200 نفر کمبود هم جبران خواهد شد گفت: استفاده از ظرفیت شاغلان، پیشکسوتان و استمرار خدمت، بکارگیری دانشجومعلمان و معلم تمام وقت راهکار جبران کمبود نیرو برای ماست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه پیشکسوتان می‌توانند در دوره متوسطه اول و دوم از دو تا 14 ساعت تدریس داشته باشند افزود: قبلا افرادی که مدرک فوق لیسانس و دکترا داشتند می‌توانستند 35 سال خدمت کنند اما امروز معلمان دوره لیسانس هم می‌توانند تا این مدت خدمت بگیرند.

طرح «معلم تمام‌وقت» اجرایی می‌شود

وی استفاده از طرح «معلم تمام وقت» را از جمله طرح‌های آموزش و پرورش دانست و گفت: به خاطر اینکه پرداخت‌ها به موقع باشد و در بازنشستگی همکاران پاداشی لحاظ شود، طرح «معلم تمام وقت» اجرایی می‌شود.

پورداوود با بیان اینکه این طرح کاملا اختیاری است و یک معلم حداقل می‌تواند 6 ساعت اضافه تدریس داشته باشد و هر ماه حقوقش واریز شود افزود: مبلغی بین 400 تا 800 هزار تومان به حقوق این معلمان اضافه خواهد شد و این خدمت در پاداش پایان خدمت همکاران لحاظ می‌شود.

وی با بیان اینکه معلم بر اساس سند تحول بنیادین، یک استاد، معلم، فناور و پژوهشگر است و کارمند نیست خاطرنشان کرد: خوشبختانه با بستر فراهم شده هیچ مشکلی در شروع سال تحصیلی نخواهیم داشت و مهری با نشاط متناسب با شور حسینی آغاز خواهیم کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه مدرسه‌محوری با حرکت در مسیر عملیاتی کردن چرخش‌های تحول‌آفرین شعار ماست افزود: مدرسه، کانون تحولات است و معلم عنصر فکور و تحول‌آفرین آن.

وی به اجرای طرح «بوم» یعنی «برنامه ویژه مدرسه» در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این طرح به دنبال این است هر مدرسه به فراخور بوم خود برنامه‌هایی را اجرا کند.

پورداوود با بیان اینکه آذربایجان غربی و شرقی از این دو ساعت را برای آموزش زبان آذری به کار گرفته‌اند که در همدان آن را به سمت مهارت‌آموزی برده‌ایم و مسائل مختلف دینی، ورزشی و... مطرح است افزود: این طرح به دنبال افزایش مهارت شغلی و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است.

وی با اشاره به اینکه توسعه شاخه فنی و حرفه‌ای در کشور 36 درصد و در استان 42 درصد است گفت: در دوره متوسطه نظری 19 منطقه را پوشش می‌دهیم که هر منطقه‌ یک مهارت را در بین دانش‌آموزان پوشش دهد؛ ضمن اینکه مهارت نه گفتن، چگونگی برخورد با شهروندان و افزایش حقوق شهروندی مورد توجه است.

افتتاح 2 استخر آموزش و پرورش به دست رئیس جمهور

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه نرخ سوادآموزی در جمعیت 10 تا 49 سال استان همدان 95.6 درصد است و از میانگین کشوری بالاتر افزود: در حوزه رفاهی همکاران 10 استخر را وارد گردونه آموزش و پرورش کردیم در حالی که در مدیریت قبلی به بخش خصوصی واگذار شده بود.

وی از افتتاح دو استخر آموزش و پرورش در مهرماه امسال احتمالاً با حضور رئیس جمهور خبر داد و افزود: سه استخر دیگر نیز تا پایان امسال در همدان وارد گردونه می‌شود.

پورداوود توسعه خانه معلم، توسعه درمانگاه‌های آموزش و پرورش، توسعه اردوگاه چالوس و رتبه‌بندی معلمان را از اقدامات آموزش و پرورش در آینده دانست و افزود: 400 تا 800 هزار تومان تا پایان سال به حقوق همه فرهنگیان بر اساس نظام رتبه‌بندی اضافه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد معلم و دانش‌آموز در استان وجود دارد افزود: خبرگزاری فارس به نقل از ملایر تعداد کمبود نیروی انسانی را 800 نفر عنوان کرده در صورتی که با این رسانه مصاحبه نکرده‌ام و با ملایر مصاحبه داشته‌ام و آنجا به 700 نفر اشاره کرده‌ام که آن هم جبران شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در حالی این ادعا را مطرح کرد که نماینده خبرگزاری فارس در ملایر این مصاحبه را با او انجام داده بود و صوت آن نیز با اعلام عدد 800 نفر موجود است.

وی در پاسخ به سوال فارس مبنی اینکه برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که 920 معلم در استان کمبود داریم گفت: این موضوع را کسی نگفته و خودم قبلا به آن اشاره کرده بودم اما بعداً تعداد نیروها به 700 نفر رسید.

پورداوود در ادامه در پاسخ به این مطلب که تا آبان ماه سال گذشته کمبود نیرو در مدارس وجود داشت که امیدواریم امسال شاهد این جریان نباشیم افزود: چنین چیزی صحت ندارد و تا آبان ماه کمبود نیرو نداشتیم.

دوری از سیاسی‌کاری اولویتم است/ مصداق بیاورید سیاسی‌کاری می‌کنیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود آموزش و پرورش وارد سیاسی‌کاری شده در صورتی که رسالت دیگری دارد گفت: یکی از اولویت‌های کاری بنده دور بودن از سیاسی‌کاری است؛ افرادی که در این مجموعه مشغول به کارند افراد تحصیلکرده‌اند و از احزاب «الف» و «ب» به دور هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان تاکید کرد: هرچند هر دو حزب در برخی از موارد آموزش و پرورش را مورد لطف خود قرار می‌دهند اما با این وجود ما آموزش و پرورش را از سیاست دور نگاه داشته‌ایم، اگر کسی می‌گوید آموزش و پرورش استان سیاسی‌کاری می‌کند باید مصداق بیاورد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه تخلف آنچنانی در حوزه مدیران مدارس نسبت به دریافت شهریه نداشته‌ایم بیان کرد: قانون آموزش و پرورش این است که آموزش باید رایگان باشد و مبالغی برای کمک بالاجبار گرفته نخواهد شد.

پورداوود با بیان اینکه سال گذشته یک مدیر متخلف را عزل کردیم افزود: البته مدیران مدارس و معلمان در ردیف افراد دلسوز دانش‌آموزان هستند و این طور نیست پولی بگیرند و در غیر مدرسه هزینه کنند.

وی بیان کرد: سال گذشته 4 میلیارد و 500 میلیون تومان در یک فصل وزارت آموزش و پرورش برای مدارس شبانه‌روزی ترزیق کرد.

وجود 11 هزار دانش‌آموز محروم در سطح همدان

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه 11 هزار دانش‌آموز محروم در سطح استان وجود دارد که اعتباراتی برای آنها در نظر گرفته‌ایم خاطرنشان کرد: دانش‌آموزی نخواهیم داشت که بدون کیف و لباس و لوازم‌التحریر به مدرسه برود؛ به همین دلیل 6 هزار بسته کمک‌آموزشی بین دانش‌آموزان استان توزیع شده است.

وی تاکید کرد: از سازمان‌های مردم‌نهاد تقاضا کرده‌ایم هرجا دانش‌آموز محرومی شناسایی کردند به ما معرفی کنند؛ اجازه نخواهیم داد فردی به خاطر نیازمندی از گردونه تحصیل جا بماند.

پورداوود با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش به دنبال حذف کنکور و تست و... است اما کسانی برای این مجموعه مشکلاتی ایجاد می‌کنند افزود: متاسفانه مافیایی وجود دارد که به دنبال تخریب افکار و روان دانش‌آموزان است.

وی با بیان اینکه هیچ نیرویی بدون گزینش نمی‌تواند در آموزش و پرورش فعالیت کند گفت: آموزش و پرورش نمی‌تواند نیروی را استخدام کند و سازمان سنجش موظف به استخدام معلمان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان تاکید کرد: مدیرکل آموزش و پرورش نمی‌تواند کسی را وارد آموزش و پرورش کند، استخدام دست بنده نیست و سازمان سنجش این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه همکاری بین آموزش و پرورش و حوزه علمیه وجود دارد که 120 مدرسه به عنوان «مدارس امین» شناخته شده‌اند گفت: طلبه خواهر و برادر در این مدارس مسائل دینی را مطرح می‌کنند و 400 طلبه اقامه نماز نیز در مدارس فعال هستند.

پورداوود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مدارس خالی از سکنه جزو آمار نمی‌آید گفت: جمعیت استان همدان جمعیت منفی است و این خود به خود باعث شده برخی از مدارس خالی یا خالی از سکنه باشند که جزو آمار دانش‌آموزان نیست اما جزو ابنیه قرار می‌گیرد که می‌توانیم آنها را با دستگاه‌هایی تهاتر کنیم.

وی نسبت به انتشار خبرهایی مبنی بر تخلفات مدیران مدارس در خصوص شهریه بیان کرد: پنج مدیر که تخلف داشتند به دادستانی ارجاع داده شدند، البته مشکل خاصی هم نداشتند و تبرئه شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: هرسال نرخ‌های جدیدی برای مدارس غیرانتفاعی تعیین می‌شود که استان همدان پایین‌ترین نرخ ها را دارد و نظارت کافی بر این مدارس وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: علت پلمب مدارس فرزانگان فاخر و مدرسان فاخر این بود که دادستان نامه‌ای مبنی بر عملکرد مدرسه به ما داد و ما فقط گزارشی درباره تعداد دانش‌آموزان و عملکرد مدرسه ارائه دادیم و در تعطیلی این مدارس نقشی نداشتیم.

وضعیت ناراحت‌کننده‌ای در حوزه مواد مخدر نداریم

پورداوود ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از دانش‌آموزان اعتیاد به مواد مخدر دارند و حتی گاهی خرید و فروش مواد نیز اطراف مدارس انجام می‌شود گفت: خوشبختانه وضعیت ناراحت‌کننده‌ای در حوزه مواد مخدر نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سال آینده کل مدارس 19 منطقه آموزش و پرورش استان زیر پوشش طرح نماد قرار می‌گیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان افزود: کار گزینشی معلمان پیش‌دبستانی را قبلا انجام داده‌ایم  طبق برنامه ششم توسعه پیش رفته‌ایم و بکارگیری این معلمان در راستای خصوصی‌سازی نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی از معلمان در فصول سرما و دیگر مواقع گاهی مدارس را  خودسرانه تعطیل می‌کنند گفت: اگر مدرسه‌ای خودسر تعطیل شود حتما برخورد می‌شود.

پورداوود بیان کرد: هفت رئیس منطقه را تغییر داده‌ایم که تعدادی از آنها بازنشسته شده بودند اما بخشی از این رویکرد به دلیل عملکردهای ضعیف این افراد بود.

وی با اشاره به اینکه حذف معلم تربیت بدنی را در برنامه نداشته‌ایم بلکه تربیت مقدم بر آموزش است و اینگونه نیست آموزش مقدم بر تربیت باشد گفت: در حوزه ورزش برنامه زیادی داریم که «حیات پویا» یکی از طرح‌های خوبی است که با همکاری وزارت ورزش اجرایی می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه با اجرای طرح‌های قرآنی به دنبال تقویت هویت دینی دانش‌آموزان هستیم اما باید ارزش‌ها درونی شود در ادامه افزود: ساعت تعطیلی مدرسه دختران و پسران حتما یک ربع با تاخیر انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: امسال زنگ اول مهر در مدرسه شریعتی توسط منصور غلامی، وزیر علوم که خود در این مدرسه تحصیل کرده است، نواخته خواهد شد.

انتهای پیام/89026/

نظر شما