شناسهٔ خبر: 35469769 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس کل دادگستری استان همدان:

طرح «حبل المتین» در سطح زندان های استان همدان اجرا می شود

همدان - رئیس کل دادگستری استان همدان از اجرای طرح «حبل المتین» در سطح زندان های استان همدان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عدالتخواه ظهر شنبه به همراه دادستان، معاون دادستان، رئیس شورای حل اختلاف و تعدادی از قضات اجرای احکام و شورای حل اختلاف با حضور در زندان همدان به بیان دیدگاههای حوزه کاری خود پرداخت و با بیان نظر مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه در خصوص حبس، آمار موجودی زندانیان را برای استانی که دارالمومنین لقب گرفته شایسته ندانست و از حاضرین در جلسه اقدام عملی و اساسی در راستای کاهش جمعیت کیفری را خواستار شد.

وی با تاکید بر نامطلوب بودن آمار بالای زندانیان، این آمار را خط قرمزی عنوان کرد که از تعداد آن باید کاسته شود و گفت: تعداد بالای زندانیان منشا تأثیرات منفی و مفسده برای جامعه و از دغدغه های مهم مقام معظم رهبری است.

وی عنوان کرد: اعمال مجازات نامتناسب مورد پسند خداوند نبوده و فقط در موارد خاص و ناچار از آن استفاده  می شود زیرا تعیین حبس نامتناسب مستوجب پاسخگویی در روز قیامت خواهد بود و قضات و مسئولان قضایی باید  براساس علم روز قضایی و براساس منویات مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه عمل کنند که قطعا این نظرات براساس قانون الهی و دین مبین اسلام است.

رئیس کل دادگستری همدان در ادامه تقویت امور فرهنگی و تربیتی در زندان ها به ویژه تعمیق قرآنی را یاد آوری و بیان کرد: کمیسیون عفو استان همدان بر اساس فعالیت و آموخته های قرآنی فرد زندانی فعالیت خواهد کرد.

وی در ادامه اولین طرح مد نظر که در دو فاز سطح استان و زندان های استان قرار است اجرائی شود را طرح تالیف قلوب عنوان کرد و گفت: در فاز اول از اجرای طرح تالیف قلوب در سطح استان، تمام مساجد، هیئت ها، سالن های ورزشی و اماکن عمومی سطح استان تبدیل به ستاد تالیف قلوب می شود.

وی دومین طرح مد نظر را حبل المتین نامید و  عنوان کرد: برای استفاده از عفو و بخشش؛ فعالیت و آموخته های قرآنی فرد زندانی تاثیر مستقیم خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان همدان اجرای طرح حبل المتین در زندان های استان همدان را فرصتی برای زندانیان عنوان کرد که طی آن با حفظ قرآن کریم و یا در صورت بی سواد بودن با روایت قصص و داستان های قرآنی می توانند از شرایط و مزایای عفو بخشش برخوردار شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی طرح سوم که همان کمیته فرعی تعیین میزان ضرر و زیان برای پیگیری رد مال در پرونده های زندانیان است خبرداد و گفت: بیشترین مشکل اجرای احکام دادسراها ردمال است که برای حل این مشکل پرونده هایی که برگ توصیف اموال و رد مال ندارند از اجرای احکام خارج و به شعبه عودت می شود و برای سایرین نیز کمیته ای با حضور مسئولان قضائی و زندان ها تشکیل و میزان ضرر و زیان پرونده های مبهم تعیین و در راستای حل موارد اقدام می شود.  

وی همچنین به تشکیل شورایی متشکل از زندانیان هر زندان برای حل و فصل دعاوی و مشکلات بین زندانیان تحت عنوان شورای حل اختلاف اشاره و بیان کرد: در این زمینه از زندانیانی که از هر حیث مورد تایید مسئولان زندان بوده و آثار اصلاح در آنان مشاهده شده و در بین سایرین دارای اعتبار هستند استفاده و به منظور از بین بردن مشکلات، ناراحتی ها و کینه های موجود که ممکن است منجر به درگیری و تشکیل پرونده های جدید شود بهره برده می شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان همچنین عزاداری برای امام حسین (ع) را فرصتی برای تزکیه نفس و پرورش روح عنوان کرد و با اشاره به ثمرات انس با قرآن چنگ زدن به حبل المتین را تنها راه نجات و هدایت و بازگشت به فطرت پاک دانست و از مددجویان خواست تا هر چه بیشتر خود را با کتاب وحی نزدیک و مانوس گردانند.

نظر شما