شناسهٔ خبر: 35468653 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

روایتی از ساخت موسیقی «مرضیه»/ وقتی رنگ موسیقی تغییر می‌کند

آهنگساز سریال تلویزیونی «مرضیه» که این روزها به کارگردانی فلورا سام از شبکه دو سیما در حال پخش است از تلاش خود برای ساخت یک موسیقی متفاوت برای یک سریال چند وجهی سخن گفت.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آهنگساز سریال تلویزیونی «مرضیه» که این روزها به کارگردانی فلورا سام از شبکه دو سیما در حال پخش است از تلاش خود برای ساخت یک موسیقی متفاوت برای یک سریال چند وجهی سخن گفت.

رضا خسروی آهنگساز سینما و تلویزیون  درباره نحوه ساخت موسیقی متن سریال «مرضیه» توضیح داد: موسیقی سریال «مرضیه» از نظر سازبندی و رنگ‌آمیزی موسیقایی شامل دو فصل مجزاست. در این چارچوب طی پنج قسمت اول سریال که به نوعی فصل اول سریال محسوب شده و دربرگیرنده فضایی رومانتیک، عاشقانه و مذهبی است، تلاش کردیم روایت موسیقایی را با گیتار کلاسیک و کمانچه در تلفیق با ارکستر سازهای زهی طراحی کنیم.

وی افزود: از فصل دوم هم که شامل ۱۰ قسمت پایانی است، همزمان با تغییر محتوای سریال به معمایی - پلیسی که پیگیر یک اختلاس بزرگ است، رنگ موسیقی و سازها نیز تغییر کرده و گیتار الکتریک و کلارینت با تلفیق موسیقی الکترونیک و ارکستر سازهای زهی ادامه موسیقی این سریال را اجرا می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت تم اصلی موسیقی این سریال از دو بخش تشکیل شده که هر دو بخش در تیتراژ آغاز سریال به کار گرفته شده است.

آهنگساز سریال مرضیه درباره این تم‌ها گفت: بخش نخست این تم که اجرای آن با ساز کمانچه و پس از آن با ارکستر سازهای زهی همراه بوده روایت‌گر عاشقانه‌های مرضیه و بخش دوم که با سلو ویولنسل و سپس ارکستر سازهای زهی و سازهای کوبه‌ای اجرا شده به امید، حماسه و مبارزه مرضیه برای رسیدن به هدفش در طول سریال اشاره دارد. که امیدوارم توانسته باشیم در ترسیم موسیقایی این فضا و تاثیر آن روی مخاطب کار خود را درست انجام دهیم.

سریال مرضیه به کارگردانی فلورا سام و تهیه‌کنندگی مجید اوجی در ۱۵ قسمت از شبکه دو سیما پخش می‌شود. «مرضیه» یک ملودرام خانوادگی پیرامون مساله مهم انتخاب است.

در خلاصه داستان این سریال آمده: مرضیه در تعارض کار و مذهب مجبور به انتخاب می‌شود. انتخاب این مسیر اتفاقات جدیدی را برایش رقم می‌زند.

رضا خسروی از جمله هنرمندان فعال حوزه آهنگسازی است که آموزه‌های خود را پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته موسیقی نزد هنرمندانی چون محسن الهامیان، علیرضا مشایخی، وارطان ساهاکیان، درویش رضا منظمی و حمید دیبازر فرا گرفته است. او طی سال‌های اخیر فعالیت‌های متعددی را در عرصه آهنگسازی سریال انجام داده است که از آن جمله می‌توان به سریال‌های «سی امین روز» به کارگردانی جواد افشار، «مهمانان ویژه» به کارگردانی سید جواد رضویان، «دیگری» به کارگردانی احمد کاوری و تعدادی دیگر اشاره کرد.

وی تاکنون همچنین آهنگسازی بیش از ۷۰ اثر سینمایی و تلویزیونی از جمله «به وقت خماری» به کارگردانی محمد حسین لطیفی، «قصه دل‌ها» به کارگردانی هوشنگ درویش پور، «چراغی در مه» به کارگردانی پناه برخدا رضایی، «گروه آلما» به کارگردانی عباس مرادیان و تعدادی دیگر را نیز انجام داده است. آهنگسازی چندین فیلم تلویزیونی از جمله «راه و رسم سفر» به کارگردانی حمید نعمت الله، «شاخ به شاخ» به کارگردانی سعید آقاخانی، «تی‌تی» به کارگردانی حسینعلی لیالستانی، «شاید رسیده باشی» به کارگردانی محمدرضا آهنج، «باغبان» به کارگردانی علی شاه حاتمی، «کیلومتر ۱۴» به کارگردانی جواد افشار، «مهربانو» به کارگردانی حبیب الله بهمنی، «قاصد» به کارگردانی اسماعیل فلاح پور، «پولکی» به کارگردانی حسین تبریزی، «شاعر و برادر» به کارگردانی عباس مرادیان، «چند روز مانده به عید» به کارگردانی حسین سحرخیز نیز جزو دیگر فعالیت‌های خسروی در عرصه آهنگسازی است.

لینک کوتاه کپی لینک
منبع: مهر
منبع: مهر

برچسب‌ها:

نظر شما