شناسهٔ خبر: 35452456 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رایزنی‌ دیپلمات‌های روسیه با مقامات مختلف جهان همزمان با سرزنش آمریکا

مسکو - ایرنا - وزیر امور خارجه روسیه و نماینده پوتین در امور خاورمیانه روز جمعه تماس ها و گفت وگوهای متعددی با مقامات کشورهای منطقه و سازمان ملل متحد داشتند و بخشی از زمان خود را به سرزنش از سیاست‌های آمریکا در پی تشدید تنش با ایران اختصاص دادند.

صاحب‌خبر -

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه جمعه شب با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درخصوص اوضاع در خلیج فارس گفت وگو کرد، ضمن اینکه توجه ویژه‌ای نیز به نتایج پنجمین نشست سران آستانه (ایران،روسیه و ترکیه) در آنکارا شد و دیپلمات بلند پایه روسیه از گوترش خواست از دیگر کشورها بخواهد در ساخت و ساز سوریه پس از جنگ نقش آفرینی کنند.

لاوروف که امروز از کشورهای منطقه دعوت کرد برای کاهش تنش ها به گفت وگو با هم روی آورند، اعلام کرده است: تحریم های آمریکا به صورت مستقیم به رفاه و حقوق اقتصادی و اجتماعی مردم عادی ضربه می زند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: ایجاد مانع در عرصه اقتصادی، تحریم، سوء استفاده از موقعیت دلار به عنوان وسیله اصلی پرداخت های مالی و تامین برتری مالی از راههای غیراصولی به شیوه معمول آمریکا علیه دیگر کشورها در عرصه جهانی تبدیل شده چرا که این کشورها با اصول تحمیلی واشنگتن بازی نمی کنند و جرات می کنند با کشورهای مخالف واشنگتن همکاری کنند.
لاوروف با طرح این سوال که در نتیجه چه وضعیتی داریم؟ افزود: شاهد تزلزل زیربنای حقوقی قوانین بین المللی، تشدید بی ثباتی و عدم پایداری اوضاع جهانی و افزایش بی اعتمادی بین کشورها هستیم.
این دیپلمات بلند پایه روسیه افزود: در عرصه امنیتی، مرز بین شیوه های متکی بر خشونت و غیرخشونت برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی از بین رفته و مناسبات بین المللی وضعیت نظامی یافته و نقش سلاح اتمی در اسناد دکترین آمریکا هم افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در اقتصاد جهانی شاهد اقدامات خودسرانه غیراصولی و تشدید مبارزه برای کنترل بازارها، منابع انرژی و مسیرهای انتقال نفت و گاز، جنگ های تجاری و تزلزل سیستم های بازرگانی چندجانبه هستیم.

میخائیل بوگدانف معاون وزیر امور خارجه و نماینده پوتین در امور خاورمیانه نیز روز جمعه گفت وگوهای جداگانه‌ای با دیپلمات‌ها و مقامات کشورهای منطقه از جمله لیبی، لبنان و مصر داشت و ضمن بررسی آخرین دورنمای روابط دوجانبه روسیه با این کشورها، در خصوص تحولات منطقه به تبادل نظر پرداخت.

ضمیر کابولوف رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه که نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان نیز است عصر امروز پس از اعلام آمریکا مبنی بر تحریم بانک مرکزی ایران، در گفت وگو با خبرگزاری ریانووستی روسیه با نامشروع خواندن این اقدام اعلام کرد که روسیه به همکاری‌های بانکی خود با ایران ادامه خواهد داد.

عصر روز جمعه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ادامه تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران، بانک مرکزی را در فهرست تحریم قرار داد و گفت: این یکی از عظیم ترین و برجسته ترین تحریم ها علیه ایران است.

وی دو روز پیش و در حالی که می خواست ناکارآمدی تسلیحات صدها میلیارد دلاری آمریکا را بپوشاند که نتوانسته بودند از خسارت عظیم منابع مالی رژیم سعودی که برای تامین تجهیزات و تسلیحات نظامی در بمباران مردم بی گناه یمن استفاده می شد، جلوگیری کنند، مدعی شد تحریم های شدیدی علیه ایران اعمال خواهد کرد.

جنبش انصار الله یمن، شنبه گذشته در واکنش به محاصره این کشور و ادامه حملات جنگنده‌های سعودی به مناطق مختلف یمن، پالایشگاه‌های "بقیق" و "خریص" در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی قرار داد.
با حمله به این تاسیسات نفتی ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستان به طور موقت مختل شد.
نیروهای انصارالله روز دوشنبه عربستان و امارات متحده عربی را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کردند.
ترامپ پس از این حمله بدون هرگونه مدرک ایران را متهم به حمله پهپادها به مراکز آرامکو در عربستان سعودی کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه نیز امروز در نشست خبری مشترک با خبرنگاران داخلی و خارجی در مسکو با انتقاد از سیاست های آمریکا در منطقه و زیر سوال بردن تسلیحات تهاجمی و دفاع این کشور که در عربستان نیز مستقر است، اعلام کرد: جهان در حال مشاهده فروپاشی سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه است.

وی افزود: ایجاد ائتلاف برای گشت زنی در خلیج فارس هم اقدامی غیرقانونی است ضمن اینکه به نتیجه نخواهد رسید.
زاخارووا با بیان اینکه روسیه در پی بازگشت امنیت و ثبات در منطقه است، ادامه داد: هر تدبیری در این منطقه باید از راه قانونی صورت گیرد اقدامی که از سوی طرف آمریکایی دیده نمی‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با زیر سوال بردن کارکرد سامانه پدافند موشکی آمریکا در عربستان گفت: پدافند موشکی آمریکا نتوانست حمله پهپادها به آرامکو تاسیسات نفتی عربستان را دفع کند چرا که کارایی لازم را ندارد.

زاخارووا اظهار داشت: شاهد هستیم که بیشتر کارها و اقدامات آمریکا در منطقه هیچ شباهتی به اقدامات سیاسی ندارد بلکه بیشتر شبیه به فروپاشی نظام بین المللی است که در تمامی زمینه ها به چشم می آید تنها محدود به یک موضوع نمی شود.

وی با یادآوری حملات موشکی آمریکا به همراه فرانسه و انگلیس به سوریه و عمل نکردن چندین موشک آمریکایی در این حملات اظهار داشت: به تازگی هم سیستم پدافند موشکی آمریکا در عربستان نشان داد که نمی تواند چند پهپاد را شناسایی کند. بنظر می رسد در دیگر نقاط جهان نیز در صورت بروز اتفاقات مشابه، تجهیزات آمریکایی کارایی ادعایی را نداشته باشند.

نظر شما