شناسهٔ خبر: 35452454 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چرا حق بیمه پرداختی صاحبان مشاغل آزاد امسال ۲ بار افزایش یافت؟

71424

رئیس گروه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی به این پرسش که چرا حق بیمه پرداختی بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد امسال دو مرتبه افزایش یافته است؟ پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

محمود علی بخشی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: بر اساس مقررات مربوطه همه ساله دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد  نیز به نسبت افزایش دستمزد اعلامی از سوی شورای عالی کار افزایش می‌یابد.

وی افزود: به عنوان مثال حداقل دستمزد در سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که در سال جاری به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت و به همین نسبت دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه، بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری مشمول افزایش شد.

رئیس گروه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد  و بیمه اختیاری اداره کل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی افزود: چنانچه بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد خواهان بهره مندی از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی باشند باید بر اساس قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور نسبت به پراخت حق سرانه درمان ماهانه برای خود و افراد تحت تکفل که همه ساله به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، اقدام کنند.

 علی بخشی ادامه داد: طبق آیین نامه اجرایی قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، افراد مخیر به انتخاب حمایت درمانی هستند و اجباری در زمینه انتخاب خدمات درمانی سازمان وجود ندارد به عبارتی افراد می‌توانند نسبت به انعقاد قرارداد بیمه بدون درمان هم اقدام کنند.

وی افزود: بعضا میزان افزایش حق سرانه درمان در هر سال با تاخیر اعلام می‌شود و به همین علت بیمه شده ممکن است دو مرتبه در سال مشمول افزایش حق بیمه شود. یک مرتبه به دلیل افزایش دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه و مرتبه دیگر به دلیل افزایش حق سرانه درمان است.

وی در پاسخ به اینکه آیا بیمه شده ناچار است مابه‌التفاوت حق بیمه و حق سرانه درمان معوق شده چند ماه گذشته را یکجا بپردازد؟ گفت: خیر، این امکان وجود دارد که بیمه شدگان مابه‌التفاوت حق بیمه و حق سرانه درمان سال جاری را تا پایان آبان ماه سال بعد پرداخت کنند.

انتهای پیام

نظر شما