شناسهٔ خبر: 35452431 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

هندسه خیال و رنگ

فتانه احدی-  البرز - خبرنگار: نخ‌کشی یکی از شاخه‌های صنایع ‌دستی و هنر ظریفی است که می‌توان با بهره‌گیری از نوآوری و کنار هم قرار دادن رشته‌های رنگین نخ، به خلق آثار جالب توجهی پرداخت. «علی وزیری» هنرمند باسابقه‌ای است که با ایده‌پردازی و خلاقیت در این زمینه آثار بدیعی خلق کرده و به ثبت رسانده است.

صاحب‌خبر -

این هنرمند می‌گوید: از دوران کودکی علاقه بسیاری به فعالیت‌های هنری داشتم و قالی‌بافی می‌کردم. فارغ‌التحصیل هنرستان صنعتی تهران هستم؛ دوران خدمت نظام وظیفه را در بوشهر گذراندم. از همان دوره آموزشی خدمت با ساخت لوازم تزیینی و دکور آشنا شدم و به این کار گرایش پیدا کردم.  وی با بیان این‌که از آنجا که در این دوران وقت آزاد و علاقه بسیاری برای پیگیری فعالیت‌های هنری داشتم، بر روی این کار تمرکز کردم و با استفاده از یونولیت و نخ به طراحی و ساخت ماکت پرداختم، عنوان می‌کند: پیش از آن چند نمونه کار در زمینه نخ‌کشی دیده بودم و با بهره‌گیری از خلاقیت و پیش‌زمینه‌ای که از این کار در ذهن داشتم، شروع به فعالیت کردم.

  • تداوم در فعالیت‌های هنری

این هنرمند ادامه می‌دهد: پس از آن در ۲ نمایشگاه هنری بوشهر شرکت کردم. آن زمان آموزش پرسپکتیو تازگی داشت و از جنبه‌های هنری به این موضوع نگاه نمی‌شد. من با افزودن جنبه‌های هنری به کار، آن را پروراندم و مجری برگزاری نمایشگاه صنایع ‌دستی بوشهر در تهران شدم که تعدادی از آثارم نیز در آنجا به نمایش درآمد. وزیری اضافه می‌کند: به دنبال این فعالیت‌ها در بوشهر مورد تشویق قرار گرفتم و پس از پایان خدمت سربازی به استخدام شرکت ایران‌ناسیونال درآمدم.

همان هنگام بود که در مسابقات صنایع‌ دستی کارگران در کشور رتبه دوم را به دست آوردم و در طراحی پوستر نیز به عنوان نفر اول کشور شناخته شدم. پس از آن در یک دوره آموزشی پیشرفته طراحی و نقاشی که به صورت شبانه در دانشگاه تهران برگزار می‌شد، شرکت کردم. طی گذراندن این دوره آموزشی استادم تابلوهایی را که در زمینه نخ‌کشی خلق کرده بودم تحسین کرد. راهنمایی‌ها و توصیه‌های وی موجب شد تا این هنر را به صورت جدی‌تر دنبال کنم و کیفیت کارم را ارتقا ببخشم. در پی این فعالیت‌ها بود که آثارم از طرف دولت تقدیر شد.

  • تلفیق ظرافت و خلاقیت

این هنرمند می‌گوید: نخ‌کشی هنر بسیار ظریفی است که آموختن آن به‌ویژه در بخش سوزن‌کاری به صبر و حوصله فراوانی نیاز دارد. در سال‌های گذشته ارتفاع سقف در ساختمان‌ها بسیار بیشتر از ساختمان‌های کنونی بود. هنرمندان آن زمان با استفاده از این فاصله روی کنج دیوار تعدادی میخ می‌کوبیدند و تقاطع ۲ دیوار را با استفاده از نخ‌های مختلف و یا نوارهای رنگی نخ‌کشی می‌کردند. این کار در آن زمان جنبه زینتی داشت و به نوعی نمایش رنگ‌ها به شمار می‌رفت. من نیز زمانی که در بوشهر اقامت داشتم، تعدادی دیوار را نخ‌کشی کردم، اما پس از مدتی کار را از سطح دیوار بر روی تابلو منتقل کردم. وی با اشاره به چگونگی روند تولید یک اثر هنری در قالب نخ‌کشی ادامه می‌دهد: برای تولید این اثر ابتدا باید چهارچوب تابلو ساخته شود؛ سپس زمینه آن را با پارچه جیر می‌پوشانیم.

نخ‌کشی با استفاده از نخ‌های رنگی صورت می‌گیرد و باید آنها را از جنسی انتخاب کنیم که در مقابل پاره شدن مقاوم باشند. معمولا در تولید آثارم نخ‌های ابریشم نیز به کار می‌برم، زیرا درخشش آن در تضاد با رنگ تیره زمینه جلوه زیباتری به کار می‌بخشد. وزیری اضافه می‌کند: سال‌ها پیش نمایشگاهی از آثار نقاش فرانسوی «ویکتور وازارلی» به سبک آبستره در تهران برپا شد. من آثار نقاشی این هنرمند را در قالب نخ‌کشی بر روی تابلو اجرا کردم که نماینده وی با دیدن این آثار بسیار شیفته آنها شد و پیشنهاد کرد تا نمایشگاهی از این آثار در سوییس برگزار کنم.

  • استقبال خوب مخاطبان

هنرمند البرزی می‌گوید: تابلوهایی به صورت خط‌نوشته خلق کرده‌ام که در نمایشگاه‌های قرآنی که هر سال در ماه رمضان برگزار می‌شود، همواره مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است. «علی وزیری» ادامه می‌دهد: به دلیل پیگیری، نوآوری و فعالیت‌هایی که در این زمینه هنری داشتم، تصمیم گرفتم این شاخه هنری را به ثبت برسانم. بنابراین ۳ سال پیش با مراجعه به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز و ارائه سوابق فعالیتم در این عرصه هنری به ثبت آن اقدام کردم. وی با اشاره به حضور خود در نمایشگاه‌های مختلف هنری اضافه می‌کند: سال‌ها پیش به دعوت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز ۲ غرفه در نمایشگاه قرآنی ماه رمضان برپا کردم که در نهایت به عنوان غرفه نمونه انتخاب شد. آخرین نمایشگاهی که در آن مشارکت داشتم نیز مربوط به نمایشگاه خیریه‌ای بود که در دانشگاه شهید بهشتی برپا شده بود.

برچسب‌ها:

نظر شما