شناسهٔ خبر: 35452403 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ترافیک روی عقربه‌های ساعت تنظیم نمی‌شود

روزنامه جوان

افزایش ۴۰ درصدی ترافیک شهری در آستانه آغاز مهرماه سبب شده تا مسئولان دستگاه‌های مختلف برای روان‌سازی آمد و شد شهری دست به‌کار شوند.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: در کنار سایر اقدامات در حال انجام برای این مهم، شناورسازی ساعت ادارات مطرح شده است. این اقدام مقطعی شاید بتواند در اوج تشدید بار ترافیکی کمی از شلوغی معابر شهری بکاهد، اما معاون استانداری تهران اعلام کرده که شناور‌سازی ساعت کاری ادارات هنوز مشخص نیست و باید اقدامات اصولی برای کاهش ترافیک انجام داد. در واقع باید توجه داشت که ترافیک روی عقربه‌های ساعت تنظیم نمی‌شود بلکه باید با توسعه و تکمیل شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی در کنار سایر مؤلفه برآن چیره شد.

حدود چندین هفته مانده به مهرماه با تشکیل جلسات متعدد با حضور دستگاه‌های مختلف و متولی در امر ترافیک، برنامه‌ریزی برای روان‌سازی ترافیک آغاز شده و در این میان بحث شناورسازی ساعات شروع به‌کار ادارات مطرح شده است. طرحی که در سال‌های گذشته نیز به اجرا درآمده و همچون سایر طرح‌های مقطعی به عنوان مسکن موقت عمل کرده و در دراز مدت حتی نتیجه عکس داده است.

حالا معاون ترافیک شهرداری تهران پیش‌بینی کرده با آغاز سال تحصیلی جدید تا ۴۰ درصد بر میزان ترافیک شهری افزوده شود؛ یعنی در معابر شهری رفت و آمد افزایش یابد.

در این خصوص غلامرضا عباس پاشا، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران درباره شناورشدن ساعت کاری ادارات در ۱۵ روز ابتدایی مهر گفت: بحث شناورسازی ساعت کاری ادارات از سوی شهردار تهران مطرح شد و در همین راستا از سوی شهرداری نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شد تا درخصوص شناورسازی ساعت کاری ادارات مصوبه‌ای از سوی دولت صادر شود.

وی با بیان اینکه این طرح به هیچ عنوان به معنای کاهش ساعت کاری ادارات نیست، گفت: چنانچه مصوبه‌ای از سوی دولت در این خصوص اعلام شود، قطعاً لازم الاجراست، اما تا به امروز مطرح نشده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران تصریح کرد: شناورسازی ساعت کاری ادارات جزو اختیارات استاندار است، اما تا به امروز جلسه‌ای درخصوص شناور‌شدن ساعت کاری ادارات تشکیل نشده و فقط رونوشتی از درخواست شهردار برای معاون اول رئیس‌جمهور در همین خصوص به استانداری ارسال شده است.

اینکه مسئولان شهری می‌خواهند فقط در ۱۵ روز اول مهر ترافیک شهری را روان سازند، نشان از آن دارد که تاکنون برای ترافیک شهری برنامه‌ریزی جامعی انجام نداده‌اند و فقط سلیقه‌ای و مقطعی عمل کرده‌اند. در این زمینه معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران معتقد است در استان تهران هنوز جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نشده، البته استانداری تهران به خودمدیریتی ترافیک اعتقاد دارد و بار ترافیکی مدارس فقط مربوط به این چند روز نمی‌شود، مدارس در طول ۹ماه فعالیت می‌کنند و باید اقدامات اصولی انجام شود.

یکی از اولویت‌های شهرداری و مدیریت شهری درکنار سا یر دستگاه‌های متولی کاهش ترافیک و روان‌سازی آن است که تاکنون این مهم انجام نشده و نگاه‌های سلیقه‌ای و اجرای طرح‌های موقت سبب شده تا ترافیک شهر نه تنها کمتر نشود بلکه با افزایش تعداد خودرو‌های تولید به معابر شهری بر میزان آن افزوده شود.

تغییر ساعات ادارات هم نمی‌تواند ترافیک شهری را سامان دهد چراکه این کلاف در هم تنیده نیازمند برنامه جامع ترافیکی، توسعه و تکمیل شبکه‌های حمل ونقل عمومی است و با وجود فرسودگی ۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی و چندین هزار تاکسی فرسوده نمی‌توان چشم‌اندازی برآن داشت.

توسعه زیرساخت‌های ریلی هم که با کندی پیش می‌رود و تا رسیدن به ظرفیت ۱۰ میلیونی جابه‌جایی با مترو هم زمان طولانی باید سپری شود. با این اوصاف نمی‌توان و نباید ترافیک شهری را روی عقربه‌های ساعت تنظیم کرد بلکه باید چاره‌ای اساسی در نظر گرفته شود.

نظر شما