شناسهٔ خبر: 35451800 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

بن بست سیاسی تل‌آویو به بزرگ‌ترین کابوس اسرائیل تبدیل شده است

روزهای آخر نتانیاهو

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل- علی ودایع: نتایج کلی انتخابات سرزمین اشغالی مشخص شده است. حکومت اسرائیل عزم خود را جزم کرده تا نخست وزیر فاسد را حذف کند اما بی‌بی ‌همچنان دست و پا می‌زند. سیاستمداران منتقد «بنیامین نتانیاهو» معتقدند که «نخست وزیر فاسد از ایران و حزب الله برای آنها خطرناک تر است.»
نکته جالب اینجاست که رفیق گرماه بو گلستان نتانیاهو ، «دونالد ترامپ» هم از وی فاصله گرفته است. اوضاع آنچنان وخیم است که بنا به نوشته روزنامه هاآرتص، دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو امسال به نیویورک نخواهد رفت و در نتیجه سخنرانی او در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد لغو شده است.
لغو این سفر البته نتیجه دیگری هم داشت و آن لغو دیدار برنامه‌ریزی شده نتانیاهو با ترامپ بود. قرار بود در این دیدار دو طرف درباره یک «توافق دفاعی» مشترک صحبت کنند اما بدین ترتیب به نظر می‌رسد ترامپ ترجیح خواهد داد که صبر کند تا قبل از هر گونه صحبتی، وضعیت ثبات سیاسی اسرائیل و سرنوشت نتانیاهو در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی مشخص شود.
روزنامه هاآرتص واکنش سرد ترامپ به نتیجه انتخابات رژیم صهیونیستی و وضعیت نتانیاهو را یک وضعیت دراماتیک قلمداد کرده است. ترامپ در واکنش خود نه تنها به نام نتانیاهو اشاره‌ای نکرد بلکه گفت که روابط ویژه ایالات متحده با اسرائیل است (نه با شخص نتانیاهو).
در این میان، دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی به اظهارات «رکس تیلرسون» وزیر خارجه پیشین آمریکا که نتانیاهو را به دادن اطلاعات اشتباه به دونالد ترامپ متهم کرده، واکنش نشان داد. تیلرسون در یک پانل گفت‌وگو در دانشگاه هاروارد که در رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی بازتاب یافت، گفت  که نخست وزیر اسرائیل برای آنکه آمریکا را به انجام اقدامات معینی در راستای منافع اسرائیل متقاعد کند، چند بار به رییس جمهوری آمریکا اطلاعات اشتباه داد و مقامات آمریکا هر بار به آقای ترامپ توضیح دادند که «بازی خورده است».
همه درهای بسته برای نتانیاهو
تشکیل دولت فراگیر تنها راه نجات نخست وزیر از سقوط، محاکمه و در نهایت زندان است. مساله اینجاست که کسی به او در اسرائیل روی خوش نشان نمی‌دهد. «آویگدور لیبرمن» که نقش کلیدی ایفا کند ؛ نه تنها از او حمایت نمی‌کند بلکه  نتانیاهو را به باد انتقاد گرفته است. رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» در نشستی خبری گفت: نتانیاهو به فریب‌های سیاسی خود ادامه می‌دهد تا مسئله را به دور سوم انتخابات بکشاند. وی افزود: نخست‌وزیر برای جلوگیری از رویارویی با عدالت و تلاش برای کسب اکثریت ۶۱ کرسی کنست (پارلمان اسرائیل) که برای تشکیل دولت جدید مطلوب است، قدرت را چسبیده است.
وی گفت: معتقد است که نتانیاهو در صورت شکست در تحقق این امر، بنی گانتس، رئیس حزب آبی سفید و حزب اسرائیل خانه ما را مسئول شکست در تشکیل دولت وحدت خواهد دانست و سپس موضوع را به دور سوم انتخابات خواهد کشاند. 
گانتس پیش از این در نشستی در حزب خود گفته بود، حزب آبی سفید در انتخابات پارلمانی که در آن بیشترین تعداد کرسی را به دست آورده، پیروز شده است. وی افزود:« به دنبال تشکیل دولت وحدت فراگیر با ریاست خودش است.»
بنیامین نتانیاهو در همراهی با احزاب تندرو اسرائیل می‌تواند مجموعا روی ۵۵ کرسی پارلمان حساب کند. بنی گانتس نیز در همراهی با احزاب میانه و چپ اسرائیل حداکثر قادر به کسب ۵۷ کرسی خواهد بود.
وزن کشی احزاب صهیونیست 
کمیته مرکزی انتخابات رژیم صهیونیستی تاکید کرد که روز چهارشنبه نتایج نهائی اعلام می‌شود. طبق اعلام این کمیته، این نتایج اعلام شده از شمارش آراء در انتخابات پارلمانی اسرائیل شامل نتایج ۱۴ صندوق نمی‌شود، چراکه در جریان انتخابات در این صندوق‌ها ابهاماتی در مورد شفافیت آراء وجود داشته است
طبق نتایج اعلام شده، پس از شمارش ۹۹.۸ درصد از مجموع آراء، حزب بزرگتر حزب آبی سفید است که در مجموع ۳۳ کرسی به دست آورده و پس از آن نیز حزب لیکود به ریاست نتانیاهو ۳۱ کرسی را از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان از آن خود کرده است. لیست عربی مشترک هم قدرت سوم در کنست شده و ۱۳ کرسی را به دست آورده است. پس از آن حزب سیاسی مذهبی «شاس» ۹ کرسی، حزب «اسرائیل خانه ما» و حزب «اتحاد یهودیت توراتی» هر کدام هشت کرسی، حزب «جناح راست‌ یکپارچه» هفت کرسی، ائتلاف دو حزب «کارگر – غیشر» و «اردوگاه دموکراتیک» نیز هر کدام پنج کرسی به دست آورده‌اند.
اطلاعات منتشره از سوی کمیته مرکزی انتخابات حاکی از آن است که از بین شش میلیون و ۳۹۴ هزار و ۳۰ افراد واجد شرایط، چهار میلیون و ۴۵۸ هزار و ۱۶۷ تن در رای‌گیری شرکت کردند و در کل ۶۹.۷۲ درصد رای دادند که از این میان، آراء درست چهار میلیون و ۴۳۰ هزار و ۵۶۶ رای و آرای باطله نیز ۲۷ هزار و ۶۰۱ رای است.
داده‌ها حاکی از آن است که حزب آبی سفید یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۷۰۰ رای یعنی ۲۵.۹۳ درصد آرا را کسب کرده و حزب لیکود نیز با به دست آوردن رای یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۵۳۵ تن، ۲۵.۹۹۹ درصد از آراء را از آن خود کرده است.
اما لیست عربی مشترک ۴۷۰ هزار و ۶۱۱ رای ( ۱۰.۶۲ درصد) و حزب شاس ۳۰۹ هزار و ۶۸۸ رای و به عبارتی دیگر ۷.۴۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.
همچنین حزب اسرائیل خانه ما ۳۰۹ هزار و ۶۸۸ رای یعنی ۶.۹۹ درصد، حزب اتحاد یهودیت توراتی ۲۶۸ هزار و ۶۸۸ رای یعنی ۶.۰۶ درصد و حزب «جناح راست» ۲۶۰ هزار و ۳۳۹ رای یعنی ۵.۸۸ درصد، حزب کارگر – غیشر ۲۱۲ هزار و ۵۲۹ رای یعنی ۴.۸۰ درصد آراء و حزب اردوگاه دموکراتیک با ۱۹۲ هزار و ۲۶۱ رای یعنی ۴.۳۴ درصد آرا را کسب کرده است. همچنین حزب راست گرای تندروی اسرائیل موسوم به «قدرت یهودی» که ضد عرب‌ها است نتوانست حد نصاب آراء را کسب کند و تنها ۱.۸۸ درصد آراء را به دست آورد.
افزایش قدرت راست گرایان
گانتس مخالفتی با دولت ائتلاف بزرگ ندارد، اما حاضر به همکاری با بنیامین نتانیاهو نیست. فرمانده سابق ارتش صهیونیستی از مدت‌ها پیش در فکر دورزدن نتانیاهو در معامله با حزب لیکود است. روز پنج شنبه ، «رئوون ریولین»  رییس جمهوری رژیم اشغالگر قدس تلاش کرد بین گانتس و نتانیاهو میانجی گری کند اما بن بست سیاسی کنست جدی تر از آن که وی بتواند مداخله کند. بایک جمع و تفریق سرانگشتی می‌توان گفت که فعلا کسی توانایی تشکیل دولت ندارد و شکاف سیاسی منجر به شکل‌گیری یک بن بست شده است. احتمال تکرار انتخابات کنست برای سومین بار، کابوس این روزهای تل آویو است. 
می‌توان گفت که تداوم توافق نکردن نتانیاهو و لیبرمن، احتمالا مانع از تشکیل دولت راست‌گرا می‌شود اما زمینه را برای تشکیل دولت توسط احزاب چپ و میانه فراهم نمی‌کند؛ چرا که دولت چپ و میانه آخرین گزینه‌ای است که لیبرمن می‌تواند در آن مشارکت کند و وی از همان ابتدا خواستار تشکیل دولت ائتلاف فراگیر است.
نتایج انتخابات نه تنها بحران سیاسی اسرائیل را حل نکرده، بلکه آن را پیچیده‌تر کرده است. این مسأله احزاب مختلف و به ویژه لیکود و حزب آبی و سفید را وادار می‌کند تا به دنبال جایگزین باشند و از مهم‌ترین گزینه‌های جایگزین می‌توان به گزینه وادار کردن لیکود به پایان دادن به حمایت خود از نتانیاهو و پیشنهاد فرد دیگری برای تصدی پست نخست‌وزیری این رژیم اشاره کرد.
کابوس بزرگ تر از تکرار انتخابات کنست ، درگیری و تنش بین احزاب راست گرا با احزاب دست چپی به ویژه لیست عربی است که باتوجه به برنامه‌های دست راستی‌ها دور از ذهن نیست. 
 

نظر شما