شناسهٔ خبر: 35451791 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

نویسنده «آس» اسپانیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: ویلموتس و تیمش نیاز به زمان دارند

فوتبال ایران وقتی جذاب است که هجومی باشد/ زیدان مقصر نیست، ستاره های رئال رابطه خوبی با هم ندارند

تیم ملی فوتبال ایران در رده‌بندی فیفا بهترین تیم آسیاست اما به عقیده من با روزهای خوبش فاصله دارد، البته با مارک ویلموتس، مربی تازه خود نیاز به زمان خواهد داشت تا بشود درباره آن قضاوت موجه کرد. فوتبال ایران، فوتبال خوب و زیبایی است، هرگاه تهاجمی می‌شود، جذاب و دیدنی است اما در زمان کی‌روش تا حدود قابل تاملی، دفاعی شده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سرخیو گومس، خبرنگار جوان روزنامه ورزشی «آس» اسپانیا در پی ناکامی‌های اخیر زیدان و مردانش چه در لیگ قهرمانان اروپا و چه حتی در لالیگا به سوالات خبرنگار «فرهیختگان» پاسخ داد.

«آس» اسپانیا معمولا پس از ناکامی‌های رئال مادرید تا اندازه نشریه «مارکا»، رقیب رسانه‌ای خود تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و بی‌طرفی خود را بدون زحمت به اثبات می‌رساند. بیشتر نویسندگان «آس» اسپانیا نیز منابع بهتری نسبت به سایر همکاران خود برای پاسخ دادن به سوالات محسوب می‌شوند، این بار سرخیو گومس، خبرنگار بخش بین‌الملل «آس» اسپانیا در حوزه فوتبال پاسخگوی سوالات ما بود.

از رئال مادرید آغاز کنیم، آخرین یادداشت شما در وبسایت «آس» اسپانیا نیز درباره زین‌الدین زیدان بوده است و تصور می‌کنم چندان موافق برخورد با او نیستید و بر این باورید که زیدان مقصر نیست، درست می‌گویم؟

بله، زیدان تقصیری ندارد، مادرید رها شده است. همه ما به خوبی می‌دانیم که او چه مربی خوب و بزرگی است. من با افکار برخی همکاران خود اصلا موافق نیستم، مگر می‌شود یک مربی بزرگ به نام زیدان که به این همه افتخار در دنیای فوتبال دست پیدا کرده، یک مرتبه هیچ کاری از دستش بر نیاید و همه مربیان او را تحقیر کنند. او همان زیدان است، همان مربی‌ای که در نبردهای تاکتیکی معجزه می‌کرد و حرفی باقی نمی‌گذاشت. حالا او به بدترین مربی دنیای تبدیل شده است؟

شاید می‌خواهید بگویید، رئال مادرید بازیکن خوبی ندارد یا مثلا مادرید بدون رونالدو چقدر ناامید‌کننده شده!

به هیچ عنوان، کدام بازیکن رئال مادرید را می‌شود بازیکن بد نامید؟ کریم بنزما را؟ گرت بیل، کروس یا شاید مارسلو  را؛ هیچ‌کدام. همه بازیکنان خوب هستند اما اینها در کنار هم تیم نیستند. تیمی خوب است که می‌تواند نتیجه بگیرد، نه جمعی از بازیکنان خوب و خوش تکنیک که رابطه خوبی با هم ندارند!

این تیم خوب را نباید یک مربی بسازد؟ نقش زیدان در این میان چیزی غیر از این است؟

قبول دارم، من تصمیم ندارم بگویم که زیدان بهترین مربی دنیاست اما حملات اخیر رسانه‌ای به‌خصوص در مادرید به سفارش برخی، بی‌انصافی محض است و او نباید همزمان به بدترین مربی دنیا که دیگر چیزی برای گفتن ندارد، تبدیل شود.

منظور شما از سفارش برخی، شخص فلورنتینو پرس است؟

سندی برای این ادعا ندارم، شایعه شده که پرس از انتخاب خود پشیمان است اما نیاز به تایید و فشار هواداران دارد تا تصمیم تازه‌ای بگیرد.

و این تصمیم تازه، احتمالا مورینیو است؟

اصلا مشخص نیست، اینها همه در حد شایعه و حرف است، هنوز هیچ‌مذاکره‌ای حتی به صورت پنهانی طوری که دست‌کم خبرنگاران بو ببرند، صورت نگرفته است.

چرا باید رئال مادرید مقابل پاری‌سن‌ژرمن تن به شکست 3 بر صفر بدهد؟

چند دلیل مهم وجود دارد، نباید فراموش کنیم که تیم فرانسوی هم فوق‌العاده بود، اندیشه‌های توخل بسیار ناب و ارزشمند است. تیم او خوب حمله می‌کرد و البته خوب هم به دفاع می‌پرداخت. رئال مادرید حتی یک شوت داخل چارچوب نداشت، راه‌ها همه بسته بودند، بازی خوب پاریس را در کنار بازی بد رئال مادرید قرار دهید، نتیجه بدی هم نبود، شاید مادرید باید بیشتر گل دریافت می‌کرد. زیدان از دست بازیکنانی که در زمین قدم می‌زدند شاکی بود. تیم معنا نداشت، به عقیده من در آن بازی خبری از کار گروهی از سوی رئال مادرید نبود.

به سراغ بازی‌های ملی برویم، تیم ملی اسپانیا راه را درست می‌رود؟

بله، مشکلی نیست. البته با روزهای طلایی خود خیلی فاصله گرفته است اما مشکلی نیست و مسیر موفقیت برای فوتبال ملی اسپانیا روشن است. اسپانیا کار سختی در پیش دارد و باید خود را برای بازی‌های سخت در جام ملت‌ها و همچنین جام‌جهانی آماده کند.

درباره بهترین تیم آسیا چه نظری داری؟

تیم ملی فوتبال ایران در رده‌بندی فیفا بهترین تیم آسیاست اما به عقیده من با روزهای خوبش فاصله دارد، البته با مارک ویلموتس، مربی تازه خود نیاز به زمان خواهد داشت تا بشود درباره آن قضاوت موجه کرد. فوتبال ایران، فوتبال خوب و زیبایی است، هرگاه تهاجمی می‌شود، جذاب و دیدنی است اما در زمان کی‌روش تا حدود قابل تاملی، دفاعی شده بود.

 

* مترجم: بابک سرانی آذر

نظر شما