شناسهٔ خبر: 35451774 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گرام و لیبرا هم آمدند، تکلیف ما هنوز مشخص نیست!

روزنامه جوان

ارز‌های دیجیتالی تازه‌ای سر و کله‌شان در فضای مجازی باز شده و می‌روند تا بازار اقتصادی واقعی دنیا را در دست بگیرند.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: گرام ارز دیجیتالی تلگرام قرار است از اواخر ماه اکتبر عرضه شود و شرکت فیس‌بوک هم برای جا نماندن از قافله عرضه ارز‌های دیجیتال، قصد دارد در نیمه نخست سال آینده میلادی واحد پولی خود را به شکل یک ارز رمزی به نام «لیبرا» به راه بیندازد تا کاربران بتوانند در داخل خود صفحه فیسبوکشان یا با فشردن دکمه‌ای در واتس‌آپ پول را پرداخت یا دریافت کنند. در بازار گرم ارز‌های دیجیتالی هنوز سیاست کشورمان در برابر ارز‌های دیجیتال روشن نیست! یک روز بانک مرکزی فعالیت در حوزه رمز ارز‌ها را غیرمجاز و غیرقانونی اعلام می‌کند و روز دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیت‌کوین را برای کشور هم فرصت و هم تهدید می‌داند. محمد جواد آذری جهرمی معتقد است، پیکره آینده دنیا براساس تکنولوژی بلاک‌چین است و در برابر ارز دیجیتال برگشت به عقب معنی ندارد و به همین دلیل باید آن را پیگیری کنیم تا به نتیجه برسیم.

بیت‌کوین یا همان ارز دیجیتال چند سالی می‌شود وارد بازار معاملات رسمی و غیررسمی دنیا شده است. در ایران هنوز این سبک ارز چندان شناخته شده نیست. با وجود این دو سال پیش بود که وزیر ارتباطات از ارائه نخستین ارز دیجیتال ملی در پست بانک خبر داد. سرنوشت ارز دیجیتال ملی تا تابستان امسال مسکوت ماند تا اینکه خبر تولید بیت‌کوین آن‌هم با برق صنعتی و بعضاً رایگان در مرغداری‌ها، مزارع کشاورزی و کارخانجات صنعتی و سود‌های بالای این کار دوباره ارز دیجیتال را به صدر اخبار آورد. واکنش ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی به این ماجرا چنین بود: «تولید بیت‌کوین به دولت محول شده و خرید و فروش بیت‌کوین در ایران ممنوع است و مردم نباید وارد این حوزه شوند.» بنا به تأکید وی در حال حاضر مطابق با مصوبه شورایعالی مبارزه با پولشویی، خرید و فروش این رمز ارز‌ها ممنوعیت دارد، بنابراین هر کسی وارد این حوزه می‌شود باید ریسک نوسانات قیمت و ریسک قانونی را در نظر بگیرد. با وجود این طبق پیش‌بینی آقای وزیر انگار پیکره آینده دنیا براساس تکنولوژی بلاک چین است و حالا علاوه بر عرضه گرام طی ماه آینده شرکت فیس‌بوک نیز ارز دیجیتال «لیبرا» را در نیمه نخست سال آینده میلادی عرضه خواهد کرد، اما جای ایران در بازار بزرگ عرضه ارز‌های دیجیتال خالی است؛ امری که شاید در آینده‌ای نزدیک ما را با چالش مواجه سازد. اگرچه پیچیدگی‌های ارز‌های دیجیتال و ناشناخته بودن آن در کشورمان هم خودش زمینه‌ساز چالش‌هایی دیگر است، به گونه‌ای که سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا در این باره هشدار داده بود: «عرضه‌کنندگان پول‌های مجازی، بیت و بایت را با تبدیل کردنشان به رمز به مردم می‌فروشند و این پول‌ها هیچ پشتوانه‌ای ندارد و معلوم نیست فردا چه اتفاقی برای این پول‌ها می‌افتد.»

زمزمه‌های عرضه ارز ملی دیجیتال
زمزمه‌های عرضه ارز دیجیتال در ایران با این توئیت وزیر ارتباطات، دو سال پیش آغاز شد؛ «در جلسه‌ای که با هیئت مدیره پست بانک در خصوص ارز‌های دیجیتال مبتنی بر زنجیره بلوکی داشتم، مقرر شد این بانک اقدامات لازم برای پیاده‌سازی آزمایشی اولین ارز دیجیتالی کشور را با استفاده از ظرفیت نخبگان کشور به عمل آورد. مدل آزمایشی برای بررسی و تأیید به نظام بانکی کشور ارائه خواهد شد.»

سال گذشته هم وقتی بانک مرکزی «ممنوعیت تجارت بیت‌کوین و ارز‌های رمزنگاری شده در مراکز مالی کشور» را ابلاغ کرد، واکنش آذری جهرمی به این ممنوعیت این‌گونه بود: «این بخشنامه موجب ممنوعیت به‌کار‌گیری ارز دیجیتال در توسعه داخلی نخواهد شد.»! بنا به تأکید وی، پروژه مشترکی با حضور پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و پژوهشگاه پولی و مالی بانک مرکزی و پست بانک ایران در جریان است تا مدل ارز دیجیتال ایرانی را نهایی کنند.

دو ماه پیش هیئت وزیران در تصویب‌نامه شماره ۵۸۱۴۴/ ت ۵۵۶۳۷ هـ. مورخ ۱۳ /۵ /۱۳۹۸ آیین‌نامه فرآیند ماینینگ ارز‌های دیجیتال را تصویب و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور آن را ابلاغ کرد، اما مسکوت ماند؛ مسکوت ماندنی که امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آن گفت: «به دلیل نظام بوروکراسی طولانی که برای تدوین استاندارد‌ها و تصویب آیین‌نامه استخراج ارز دیجیتال وجود داشت، این موضوع با تأخیر جلو رفت.»

وعده‌ای که محقق نشد
وی حدود ۲۰ روز پیش هم وعده داده بود: «صدور مجوز قانونی استخراج رمز ارز تا ۱۰ روز آینده امکان‌پذیر می‌شود.» بنا به تأکید ناظمی موارد مربوط به استخراج رمز ارز در هیئت‌وزیران مصوب و آیین‌نامه آن نیز تدوین شده است.»

حالا با وجود آنکه به جای ۱۰، ۲۰ روز از وعده صدور مجوز قانونی استخراج رمز ارز می‌گذرد، هنوز خبری از تعیین تکلیف این ماجرا نیست و همین مسئله موجب شده تا انجمن بلاک‌چین کشور با ارسال چند نامه به دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی کشور خواستار مشخص‌شدن وضعیت استخراج‌کنندگان و دستگاه‌های استخراج شود. این انجمن همزمان چند نامه به نهاد‌های اجرایی کشور از جمله ریاست جمهوری، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد و دارایی، درخواست کرد که در راستای صدور مجوز استخراج ارز‌های دیجیتال، از «برخورد‌های قهری» با استخراج‌کنندگان اجتناب شده و با مشخص‌شدن تکلیف دستگاه‌های استخراج موجود، امکان فعالیت بدون شک و شبه فراهم شود.

نگاه پرابهام دنیا به ارز‌های دیجیتال
با وجود تمام بوروکراسی و ابهامی که در تعیین تکلیف نگاه کشورمان نسبت به ارز‌های دیجیتال وجود دارد، بد نیست بدانید در تمام دنیا نسبت به این ارز‌ها با تردید نگاه می‌کنند. نمونه‌اش نگرانی‌هایی است که در برابر عرضه ارز فیس‌بوک یعنی «لیبرا» ابراز شده است.

قانونگذاران کشور‌های مختلف از همان هفته اول راه‌اندازی لیبرا نسبت به این پروژه ابراز نگرانی کردند. به گفته آن‌ها این نوع پول می‌تواند بر نظام مالی فعلی کشور‌ها تأثیر بگذارد و برای پولشویی استفاده شود و حریم شخصی افراد را نقض کند.

انجمن لیبرا یک گروه غیرانتفاعی با ۲۸ نفر عضو است که در ژنو سوئیس مستقر شده که این انجمن بر تصمیمات اصلی مربوط به این رمز ارز نظارت خواهند داشت.

یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری امریکا که در روز‌های اخیر برای بحث در مورد رمز ارز‌ها و از جمله لیبرا به سوئیس رفته هم از نگرانی خود نسبت به لیبرا سخن گفته است. کمی پس از دیدار او با مقام‌های آن کشور، مقامات سوئیس گفتند که لیبرا قرار است چیزی فراتر از یک سیستم پرداخت معمولی شود و بنابراین باید شروطی را که در حالت عادی برای بانک‌ها وضع می‌شود، برآورده کند.

پیشتر نیز دولت‌های عضو اتحادیه اروپا و قانونگذاران آن در مورد قوانین سختگیرانه‌تری برای جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم در پلتفرم‌های تبادلات بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال توافق کردند. نگرانی از استفاده از این پول رمزنگاری شده برای پولشویی، جرائم سازمان‌یافته و تروریستی و نیز قاچاق موادمخدر و اسلحه در جهان مهم‌ترین تهدیدی است که از ناحیه ارز‌های دیجیتال متوجه آینده نظام بین‌الملل است، زیرا در شرایط کنونی و به واسطه جرم‌انگاری پولشویی و تأمین مالی تروریسم در جهان، کشور‌ها به رصد پول در نظام بانکی خود ملزم هستند.

نظر شما