شناسهٔ خبر: 35451705 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

در شهر

دیوان عدالت اداری در پی شکایت تعدادی از انبوه‌سازان از شورای شهر تهران، مصوبه این شورا مبنی بر امکان دریافت عوارض جدید برای تمدید پروانه ساختمانی را لغو کرد.

صاحب‌خبر -

   عوارض تمدید پروانه لغو شد

دیوان عدالت اداری در پی شکایت تعدادی از انبوه‌سازان از شورای شهر تهران، مصوبه این شورا مبنی بر امکان دریافت عوارض جدید برای تمدید پروانه ساختمانی را لغو کرد.

به گزارش مهر، هیات عمومی دیوان اداری در رأی ۱۵۵۵ خود، مصوبه ۳۴۶ شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر «مجوز شهرداری تهران برای دریافت عوارض مجدد جهت تمدید پروانه‌های ساختمان‌های نیمه کاره که مدت زمان اعتبار آنها به اتمام رسیده» را ابطال کرد.

این رأی هیات عمومی در پی صدور دادخواستی از سوی برخی انبوه‌سازان صادر شده و اخذ عوارض تمدید پروانه ساختمانی غیرقانونی خواهد بود.

متن کامل رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری به این شرح است: قانونگذار در تبصره ۲ ماده ۲۹ قانون نوسازی و عمران شهری مصوب سال ۱۳۴۷، روش خاصی برای تعیین و اخذ عوارض تمدید پروانه‌های ساختمانی پیش بینی کرده است و در آراء متعدد هیات عمومی دیوان عدالت اداری وضع عوارض تمدید پروانه ساختمان در مصوبات شوراهای اسلامی شهرها مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات تشخیص و ابطال شده است. بنابراین مصوبه جلسه ۳۴۶ شورای اسلامی شهر تهران (دوره چهارم) ابلاغی به تاریخ 23 فروردین 96 با موضوع مجوز اخذ عوارض تمدید پروانه ساختمان‌های نیمه‌کاره به دلایل مندرج در دادنامه به تاریخ 13 مهر 1395 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات قانونی است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۸۸ و ۱۳ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.

گفتنی است محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در پی این شکایت، دفاعیه‌ای به دیوان عدالت اداری ارسال کرده بود که در آن تعیین عوارض را طبق قانون حق شورای شهر دانسته بود.

   هوای تهران خنک می‌شود

هواشناسی تهران اعلام کرد که طی 4 روز آینده آسمان استان تهران صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد پیش بینی می‌شود.به گزارش ایرنا، آسمان استان تهران طی4 روز آینده صاف تا کمی ابری، گاهی همراه با وزش باد و همچنین از یک‌شنبه تا سه شنبه احتمال رخداد غبار احتمالی در نواحی جنوبی استان وجود دارد و در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه دما کاهش محسوسی خواهد داشت.

بیشینه و کمینه هوای تهران در روز شنبه (37) و روزهای یک‌شنبه و دوشنبه (۳۵، ۳۳) و در روز

سه‌شنبه دوم مهرماه نیز (۳۴) درجه خواهد بود. ورامین با ۴۰ درجه سانتیگراد و فیروزکوه با ۸ درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان تهران در 48 ساعت گذشته بوده‌اند.

   جزئیات اعطای تسهیلات خرید دوچرخه

علی پیرحسینلو، مشاور معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه شاغلان، دانشجویان و دانش‌آموزان سه گروه هدف برای طرح جامع دوچرخه هستند، گفت: تسهیلات خرید دوچرخه به این افراد توسط صندوق کارآفرینی امید در ریاست‌جمهوری ارایه می‌شود.

به گزارش فارس، پیرحسینلو درباره جزییات تسهیلات خرید دوچرخه برای خبرنگاران، اظهار کرد: جهت ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری، شهرداری اقدامات گسترده‌ای را در دستورکار قرار داده که از جمله برنامه‌ها، ارایه دوچرخه‌های «بیدود» بدون ودیعه برای دانشجویان و خبرنگاران و ارایه تسهیلات برای خرید دوچرخه است. وی افزود: میزان تسهیلات به صورتی بوده که متقاضایان بتوانند 70 تا 80 درصد قیمت دوچرخه را از طریق وام دریافت کنند و میزان تسهیلات 2.5 تا 3 میلیون برای دوچرخه‌های معمولی و 5 تا 6 میلیون برای دوچرخه‌های برقی است و این وام‌ها توسط صندوق کارآفرینی امید که برای ریاست‌جمهوری است، ارایه می‌شود. براساس تفاهم‌نامه‌ای که شهرداری با صندوق کارآفرینی امید داشته، قرار است از محل اعتبارات طرح ترافیک، تسهیلاتی در حوزه حمل و نقل عمومی ارایه شود.

مشاور معاون شهردار تهران تصریح کرد: شاغلان، دانشجویان و دانش‌آموزان سه گروه هدف طرح جامع دوچرخه هستند. شیوه‌نامه تسهیلات دوچرخه از جانب شهرداری در حال تدوین است و اسامی دریافت‌کنندگان وام توسط شهرداری به صندوق کارآفرین ارایه خواهد شد. این تسهیلات برای افرادی بوده که طرح ترافیک ندارند و برنامه‌ها به سمت و سویی رفته که بتوانیم ظرفیت طرح ترافیک را کاهش و مشوق‌هایی ارایه کنیم که مردم کمتر از خودرو استفاده کنند.

او تصریح کرد: ارایه تسهیلات دوچرخه در جهت کاهش استفاده از خودروهای شخصی و توسعه حمل و نقل عمومی و پاک است.

   تعطیلی بخش‌هایی از خطوط مترو

در روز 31  شهریور

مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه اعلام کرد: ایستگاه‌های متروی شاهد- باقرشهر و خط فرودگاه امام خمینی (ره) همزمان با مراسم رژه نیروهای مسلح پذیرش مسافر ندارند.

به گزارش فارس، با توجه به برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره)؛ قطارهای مترو در روز یک‌شنبه ۳۱ شهریورماه سال جاری، از ابتدای صبح تا پایان مراسم در ایستگاه‌های شاهد - باقر شهر (واقع در خط یک) توقف نخواهند داشت.

همچنین خط فرودگاه امام خمینی (ره) نیز از ساعت ۱۳ روز شنبه ۳۰ شهریور ماه تا پایان مراسم در روز ۳۱ شهریور پذیرش مسافر ندارد و پس از پایان مراسم حرکت قطارها و پذیرش مسافر به صورت عادی و

بر اساس برنامه زمان‌بندی انجام می‌شود.

 

 

نظر شما