شناسهٔ خبر: 35451660 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

مصرف گازوئیل کنترل نشود واردکننده می‌شویم

گروه انرژی| آن‌طور که حمید قاسمی قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرده است

صاحب‌خبر -

گروه انرژی|  آن‌طور که حمید قاسمی قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کرده است روند فعلی مصرف گازوئیل در ایران روی کاغذ نشانگر این است که سال 1400 نیاز به واردات گازوئیل وجود خواهد داشت. او عنوان کرده راهکار پیشنهادی پالایش و پخش تمرکز بر CNG است که در همین راستا قرار است 1000 تریلی با همکاری وزارت صنعت دوگانه‌سوز شوند.

قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با ادامه روند کنونی مصرف سوخت در کشور تا دو سال دیگر وارد‌کننده بنزین و گازوییل خواهیم شد.

حمید قاسمی عصر در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزارشد، افزود: سال گذشته مصرف روزانه گازوییل در کشور ٧٧ میلیون لیتر بود که امسال به ٨۵ میلیون لیتر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این میزان افزایش نشان‌دهنده بالا رفتن سن فرسودگی خودروها است اظهارداشت: اگر به همین روند پیش رویم تا دو سال آینده وارد‌کننده سوخت خواهیم شد.

قائم مقام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: بهتر است تمرکز را روی CNG بگذاریم که در این راستا با همکاری وزارت صنعت تفاهم نامه‌ای در دست تهیه داریم که بر اساس آن بتوانیم ١٠٠ هزار تریلی را دوگانه سوز کنیم، همچنین آماده تهاتر ١٨ هزار دستگاه اتوبوس و ٢۴٠ هزار دستگاه تاکسی هستیم.

وی گفت: با وجود تحریم‌ها به ١٠٠ درصد تعهدات خود در راستای توزیع سوخت یورو۴ در کلان‌شهرها و مبادی شهرها عمل کردیم. بر اساس تعهد صورت گرفته باید در ١۶٣ جایگاه عرضه سوخت، سوخت استاندارد توزیع می‌کردیم که اجرایی شده است.

قاسمی افزود: نگرانی ما از خودروهایی است که وظیفه حمل سوخت را برعهده دارند چراکه برخی از آنها ممکن است سوخت‌های غیر یورو۴ حمل کنند که احتمال دارد فرایند شست‌وشو بصورت صحیح انجام نشود و موجب آلوده شدن سوخت استاندارد شود برای همین ممکن است در فرآیند پایش میزان ppm گازوییل بالاتر از ٢۵٠ باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، اهواز، کرج، شیراز، اصفهان، اراک، خمین، ساوه، دلیجان، قم، نیشابور، سبزوار، اسفراین، دامغان، کرمان، رفسنجان، زابل، تربت حیدریه، سمنان و بندرعباس نفت و گاز یورو۴ توزیع می‌شود. وی گفت: همچنین در حدود ۱۰۰۰ جایگاه عرضه سوخت در شهرهای آبادان، آذربایجان شرقی، ارومیه، اصفهان، البرز، اهواز، تهران، خراسان رضوی، ساری، قم، لرستان و هرمزگان روزانه بیش از ۳۰ میلیون لیتر بنزین یورو۴ توزیع می‌شود.

 

 

نظر شما