شناسهٔ خبر: 35451639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

تلاش مقامات آمریکا و سعودی‌ها برای مقصر جلوه دادن ایران در ماجرای آرامکو ادامه دارد

گرم شدن بازار اتهام

صاحب‌خبر -

زرناز غلامی

پس از وقوع حمله پهپادی گسترده انصارلله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو واقع در شرقی‌ترین نقطه عربستان، مقامات آمریکایی و سعودی طی روزهای گذشته با ادعای اینکه حوثی‌ها نمی‌توانسته‌اند بدون کمک جمهوری اسلامی چنین عملیاتی را انجام دهند، کمر همت بسته‌اند که ایران را مقصر و عامل اصلی این حملات جلوه دهند و در این راستا تلاش‌های خستگی‌ناپذیری نیز به عمل آورده‌اند که در بیان آخرین مورد از این دست می‌توان به تلاش ایالات متحده آمریکا در نشست اخیر شورای امنیت برای صدور بیانیه علیه ایران اشاره کرد که البته با مخالفت سایر اعضا ناکام ماند. در نشست عادی شورای امنیت که به ریاست روسیه برگزار شد، گزارش دبیرکل درخصوص عملیات یمنی‌ها علیه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان قرائت شد. در این نشست که به موضوع بررسی تحولات یمن اختصاص یافت، نماینده آمریکا در  شورای امنیت، سعی کرد تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مقصر این حمله قلمداد کرده و دیگر اعضای شورای امنیت را وادار به همراهی در خصوص این ادعا کند. با این حال ادعای مخدوش مقامات آمریکایی، از سوی نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل به چالش کشیده شد.

در این نشست که با بی‌اعتنایی سایر اعضای شورا نسبت به طرح اتهامات آمریکا علیه ایران همراه بود کشورهای عضو نسبت به افزایش تنش‌ها در بحران یمن ابراز نگرانی کردند.

نماینده آمریکا در شورای امنیت پس از ناکامی در جلب حمایت اعضای دیگر در خصوص مقصر جلوه دادن ایران، پیشنهاد دیگری را مبنی بر برگزاری جلسه بسته و غیرعلنی شورای امنیت با هدف صدور بیانیه درخصوص حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان را مطرح کرد، اما نماینده روسیه، این پیشنهاد را نیز نپذیرفت.

نماینده روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفت: هنوز تحقیقات مستند و جامعی درخصوص حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان صورت نگرفته و در نتیجه، زمان مناسبی برای صدور بیانیه شورای امنیت نیست.

متعاقبا، روسیه تاکید کرد که لازم است اعضای شورای امنیت بر صدور بیانیه‌ای جامع درخصوص تحولات یمن در آینده با یکدیگر همکاری کنند.

تشکیل جلسه درباره ایران با حضور مقامات پنتاگون

به‌رغم این ناکامی، تلاش مقامات آمریکایی برای دخیل دانستن ایران در حمله به آرامکو ادامه یافت و دیروز برخی مقامات آمریکایی از تشکیل یک جلسه امنیت ملی این کشور در راستای ادعای دست داشتن ایران در حمله به آرامکو، خبر دادند. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، برخی مقامات گفته‌اند که روز گذشته مقامات ارشد امنیت ملی دولت آمریکا نشستی داشتنه‌اند تا درباره فهرستی از هدف‌های بالقوه در صورت دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای «مقابله‌به‌مثل نظامی» علیه ایران با تکیه بر ادعای دست داشتن ایران در حمله رخ داده به آرامکوی عربستان، توضیح بدهند. همچنین یک مقام آمریکایی گفت که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا و جوزف دانفورد، رئیس کارکنان ستاد مشترک ارتش این کشور در یک نشست امنیت ملی روز جمعه برگزار شد، دیدگاه‌های به روز را[در این باره]  به ترامپ اطلاع بدهند..

اجماع خودساخته پومپئو در مقصر شناختن ایران  

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید اجماعی میان کشورهای منطقه خاورمیانه درباره مسئولیت ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی وجود دارد. مایک پومپئو که روز پنج‌شنبه برای دیدار با مقام‌های اماراتی به ابوظبی سفر کرده بود، در عین حال تاکید کرد که پس از حوادث اخیر در منطقه، آمریکا جهت تشکیل یک ائتلاف برای صلح تلاش می‌کند.

او گفت: «ماموریت من تشکیل ائتلاف برای رسیدن به راه‌حل صلح‌آمیز است. این چیزی است که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد و امیدوارم جمهوری اسلامی نیز موضوع را همین‌گونه ببیند». با این حال وزیر خارجه آمریکا اضافه کرده که او «اطلاعات مهمی» برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، دارد که چگونه می‌شود به حملات اخیر پاسخ داد. پومپئو همچنین به سخنان اخیر محمدجواد ظریف هم واکنش نشان داد و گفت من برای دیپلماسی به اینجا آمده‌ام ولی «وزیر خارجه ایران در حال تهدید به جنگ تمام عیار و ادامه دادن آن تا آخرین آمریکایی است». وزیر امور خارجه کشورمان نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در پاسخ به پمپئو گفت: اگر علیه ایران اقدام نظامی شود، به معنای جنگ تمام‌عیار خواهد بود و عربستان باید تا «آخرین سرباز آمریکایی» بجنگد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به اتهامات علیه ایران درخصوص آرامکو: سلاح‌های ارتش یمن توسط خودشان طراحی و ساخته می‌شود و منتسب کردن این سلاح‌ها به کشورهای دیگر، فرار به جلو به منظور عدم پاسخگویی در اتلاف منابع برای خرید تجهیزات پیشرفته نظامی از کشورهای غربی است

نمایش لاشه موشک برای اثبات ادعای نقش ایران در آرامکو

در همین حال،‌عربستان با نمایش قطعاتی از یک موشک متلاشی شده مدعی شد: حمله به تاسیسات نفتی آرامکو با ۱۸ پهپاد و ۷ موشک کروز با پشتیبانی ایران و با استفاده از سلاح ایرانی انجام شده است.  ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان با نمایش قطعاتی از یک موشک متلاشی شده مدعی شد که دلایلی داریم که نشان می‌دهد ایران در فعالیت‌های تخریبی منطقه دست دارد. وی با اشاره به این‌که حمله به پالاشگاه‌های سعودی از خاک یمن انجام نشده است، مدعی شد که ایران از گروهک‌های تروریستی حمایت می‌کند. المالکی گفت: حمله به آرامکو در ادامه حملات پیشین انجام شد. این حمله تنها علیه عربستان نیست بلکه علیه تمام جامعه بین‌المللی است، این اقدام همچنین حمله‌ای علیه اقتصاد و تجارت جهانی به شمار می‌رود.

سخنگوی وزارت دفاع عربستان هم‌چنین با بیان این‌که جهت حرکت یکی از هواپیماهای هجومی از شمال بسوی جنوب بود و حمله با سلاح و تکنولوژی ایرانی انجام شده مدعی شد: شهروندان غیرنظامی در پالایشگاه‌های نفت مورد هدف قرار گرفته‌اند.

ترکی المالکی با این ادعا که «تحقیقات نشان می‌دهد اسلحه مورد استفاده در این حمله ایرانی است»؛ افزود: این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که حمله به آرامکو از خاک یمن غیر ممکن است.

نامه به سازمان ملل در ادامه ادعاهای واهی

همزمان دولت عربستان در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، با تاکید بر اینکه «سلاح‌های مورد استفاده» در حمله به تاسیسات نفتی این کشور، «ایرانی هستند»، این حمله را یک «حمله تروریستی سازمان‌یافته» توصیف کرد. دولت عربستان در این نامه که روز پنج‌شنبه برای آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه و همچنین رئیس شورای امنیت و اعضای شورای امنیت ارسال شده، تاکید کرده که این کشور در پاسخ به این حمله، «طبق مقررات بین‌المللی» عمل خواهد کرد. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز روز چهارشنبه ۲۷ شهریور گفت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل برای بررسی شواهد حملات به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو به عربستان سعودی سفر کرده‌ است. دبیرکل سازمان ملل تصریح کرده است که این کارشناسان بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در تایید توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ صادر شد، اجازه دارند تحقیقاتی در خصوص حمله به تاسیسات نفتی عربستان انجام دهند.

مقصر جلوه دادن ایران به فاجعه یمن پایان نمی‌دهد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ادعای آمریکا و عربستان در این زمینه را ناشی از شکست این کشور در فشار حداکثری بر ایران دانسته و گفت که مقصر جلوه دادن ایران به فاجعه کنونی در یمن پایان نمی‌دهد. وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به این سوال که پیامدهای اقدام نظامی آمریکا یا سعودی‌ها علیه ایران چه خواهد بود، تاکید کرد: یک جنگ تمام عیار. ظریف در ادامه تصریح کرده بود: من یک بیانیه بسیار جدی درباره دفاع از کشور خودمان می‌دهم. من یک بیانیه بسیار جدی مبنی بر این می‌دهم که ما نمی‌خواهیم وارد درگیری نظامی شویم اما برای دفاع از خاک خود لحظه‌ای درنگ نمی‌کنیم.

نماینده آمریکا در  شورای امنیت، سعی کرد تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مقصر حمله به آرامکو قلمداد کرده و دیگر اعضای شورا را وادار به همراهی در خصوص این ادعا کند که با بی‌اعتنایی اعضای شورا و ابراز نگرانی آنها از افزایش تنش‌ها در منطقه مواجه شد 

سلاح‌های یمنی توسط خودشان ساخته می‌شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به این اتهامات علیه ایران،‌ در یادداشتی نوشت: سلاح‌های ارتش یمن توسط خودشان طراحی و ساخته می‌شود و منتسب کردن این سلاح‌ها به کشورهای دیگر، فرار به جلو به منظور عدم پاسخگویی در اتلاف منابع برای خرید تجهیزات پیشرفته و غیرموثر نظامی از کشورهای غربی است.

علی شمخانی ادامه داد: ‌بحران یمن که بیش از ۵۰ ماه از شکل‌گیری آن به دلیل تداوم تجاوز نظامی عربستان به این کشور سپری شده است، هیچ‌گونه راه‌حل نظامی نداشته و تنها در چارچوب گفت‌و‌گوهای یمنی-یمنی و بدون دخالت طرف‌های ثالث قابل اتمام است

به گفته شمخانی، دفاع همه‌ جانبه مردم ست‌ دیده یمن در برابر تجاوزخارجی و کشتار بی‌رحمانه شهروندان این کشور، حق مشروع و قانونی آنها بوده و واکنشی طبیعی به بی‌رحمی متجاوزین است.

 

نظر شما