شناسهٔ خبر: 35450514 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آرامکو نفت خود را با یک هفته تاخیر به مشتریانش تحویل می دهد

تهران-ایرنا- شرکت نفت آرامکو سعودی سه شنبه شب اعلام کرد: نفت خام و فراورده های نفتی اش به مشتریان آسیایی را با تأخیر هفت تا ۱۰ روزه تحویل خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش القدس العربی، برخی منابع آگاه اعلام کردند که تأخیر در بارگیری نفت خام به صورت گسترده است و مشتریان از آرامکو درخواستی دریافت کردند که محموله هایی که قرار بود اکتبر (مهر/ آبان) به آنها تحویل داده شود، با تأخیر همراه باشد.

 خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت: تحویل محموله گازوئیل فوری شرکت نفت آرامکو سعودی به مشریانش با چهار تا یک هفته تأخیر همراه خواهد بود.

براساس این گزارش، برخی منابع با استناد به داده‌های شرکت های "رفینیتیو" و کپلر (شرکت ردیابی نفتکش ها) اعلام کردند:‌ عربستان نفت سنگین خود را جایگزین نفت خام سبک خود کرده است که قرار بود، این هفته توسط سه نفتکش غول آسا به هند و چین بارگیری شود.
عربستان از بسیاری از مشتریان خود خواسته است، اجازه دهند، تحویل نفت آنان در ماه سپتامبر (شهریور/ مهرماه) و اکتبر (مهر/ آبان) با تأخیر صورت گیرد و نفت سنگین جایگزین نفت سبک شود.
پالایشگاه "ساینوپک" چین به عنوان بزرگ ترین شرکت پالایش نفتی آسیا، به محموله ای از نفت خام سنگین عرب را به جای نفت خام سبک دریافت خواهد کرد که توسط نفتکش های "کاریبین گلوری" و "جین لیان یانگ" بارگیری خواهد شد.
از سوی دیگر نفتکش "کالاموس" به جای محموله نفت سبک، حامل نفت سنگین برای شرکت ملی نفت هند خواهد بود.
یک تحلیلگر نفتی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفت:شرکت آرامکو در حال استفاده از ذخایر نفت سنگین برای تأمین نیاز مشتریان خود است تا آن را جایگزین (نفت سبک) کند.
برخی منابع به رویترز گفته اند که دو پالایشگاه کره جنوبی نیز با تحویل نفت سنگین و مدیوم به جای نفت سبک که قرار است در ماه جاری و ماه آینده میلادی بارگیری شوند، موافقت کرده اند.
منابع آگاه همچنین اعلام کردند که نفت سنگین عربستان نسبت به نفت سبک آن، دارای سولفور بالاتری است، اما پالایشگاه های آسیایی می توانند به سرعت، خود را با این نفت خود سازگار کنند، چرا که اکثریت آنها مجهز به واحدهای ثانویه هستند و می تواند باقی مانده این نفت سنگین را فرآوری کرده و فراورده های نفتی باکیفیتی تولید کنند.
یک منبع دیگر به رویترز گفت: قرار بود، هفته جاری، نفتکش "تانگو" حامل محموله خام بانوکو عرب مدیوم از بندر "رأس التنوره" عربستان به ژاپن باشد، اما همچنان این بارگیری صورت نگرفته است.
یک منبع آگاه نفتی دیگر در گفت و گو با این خبرگزاری انگلیسی افزود: به ما اعلام شد،تحویل نفت تأخیر خواهد داشت و هر روز تاریخ تحویل را تغییر می دهند، بیم این امر وجود دارد که شرایط خطرناک تر از چیزی شود که احتمال آن داده می شد.
با وجود آن که عربستان وعده داد که تا پایان ماه سپتامبر (اوایل مهرماه) تولید نفت این کشور به روال عادی خود بازخواهد گشت، اما پبیش بینی ها حکایت از آن دارد که عربستان همچنان نفت سنگین را به جای نفت سبک راهی بازار نفت کند و محموله های نفت این کشور برای تحویل در ماه اکتبر با تأخیر انجام شود.

نظر شما