شناسهٔ خبر: 35450301 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

جزييات تخصيص آب درياي عمان به سه استان

صاحب‌خبر -

 معماي تامين آب استان‌هاي شرقي که با بحران بي‌آبي دست و پنجه نرم مي‌کنند، با انتقال آب درياي عمان به شرق کشور حل خواهد شد. طرحي که طبق آن امکان برداشت 1.2 ميلياردمترمکعب از آب دريا فراهم مي‌شود که استان سيستان و بلوچستان 228 ميليون مترمکعب، خراسان‌رضوي 110 ميليون مترمکعب و خراسان‌جنوبي 60 ميليون متر مکعب از خروجي اين آب سهم مي‌برند.

به گزارش ايرنا ، آخرين اخبار حاکي از آن است که مطالعات 7300 صفحه‌اي انتقال آب درياي عمان به وزارت نيرو، ارسال شده است. انتقالي که براي سه استان شرق کشور (سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي و خراسان رضوي) بوده و طبق آن، بيش از 13 ميليون نفر از آب بهره‌مند خواهند شد. در اين راستا، رضا اردکانيان- وزير نيرو - اعلام کرده بود که مطالعات لازم براي تخصيص آب از دريا به منظور نمک‌زدايي و انتقال آن به استان خراسان جنوبي نهايي شده و وزارت نيرو در آستانه تخصيص آب براي خراسان‌جنوبي است.

البته به نظر مي‌رسد اين طرح فقط به سه استان اختصاص ندارد و مطالعه براي تامين آب شرب 17 استان آغاز شده است که طبق آن در يک نوار صد کيلومتري در جنوب کشور، آب شرب از طريق دريا تامين خواهد شد. زيرا مسئولان بر اين باورند که در کشوري که به آب‌هاي آزاد در شمال و جنوب دسترسي وجود دارد و فناوري نمک‌زدايي باعث کاهش قيمت تمام شده، مي‌شود، از اين امکان براي تامين آب شرب براي امنيت خاطر شهروندان مخصوصا در منابع مرزي نخواهيم گذشت.

در اين راستا کارگروه سازگاري با کم آبي در استان‌ها و در سطح ملي تشکيل شدند. در اين کارگروه‌ها اساس اين است که برنامه‌هاي مديريت مصرف در کنار تامين آب از منابع جديد اجرا شود. در سه استان خراسان رضوي، خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان طرح‌هاي مديريت مصرف تهيه شده و طرح استان خراسان جنوبي در کارگروه ملي تصويب شده است. اجراي طرح‌هاي مذکور در کنار طرح‌هاي انتقال و نمک‌زدايي تصويب خواهند شد.

آب درياي عمان؛ سهم سه استان شرقي

در نهايت هفته گذشته، معاون آب و آبفاي وزارت نيرو در جلسه‌اي با حضور استانداران خراسان‌رضوي و جنوبي، سيستان و بلوچستان، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و جمعي از صنعتگران، تخصيص آب از درياي عمان را به شرکت‌هاي آب منطقه‌اي اين سه استان ابلاغ کرد و تفاهم‌نامه انتقال آب درياي عمان از سواحل چابهار به سه استان شرقي کشور امضا و طبق آن قرار شد 400 ميليون مترمکعب آب دريا به اين سه استان منتقل شود.

با امضاي اين تفاهم‌نامه، امکان برداشت 1.2 ميليارد مترمکعب از آب دريا فراهم مي‌شود که استان سيستان و بلوچستان 228 ميليون مترمکعب، خراسان‌رضوي 110 ميليون مترمکعب و خراسان‌جنوبي 60 ميليون متر مکعب از خروجي اين آب سهم مي‌برند.

در افق سال 1425 بر اساس مطالعات انجام گرفته استان خراسان جنوبي نيازمند 217 ميليون متر مکعب منابع آب است که در خوش بينانه‌ترين شرايط حدود 59 ميليون مترمکعب آب موجودي استان خواهد بود و حدود 110 ميليون متر مکعب هم از آب دريافتي از درياي عمان و بقيه نيز با اجراي سند سازگاري با شرايط کم آبي بايد تامين شود.

برچسب‌ها:

نظر شما