شناسهٔ خبر: 35449174 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تشدید رکود بازار مسکن و راه های خروج از آن

معاملات مسکن کل کشور در ۲۲ روز شهریورماه با منفی ۶۲ درصد به بیشترین افت خود در شش سال اخیر رسید.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن در ابتدای گفتگوی ۱۸:۳۰ با اشاره به اینکه این رکود قابل پیش بینی بود، افزود: مسائلی که گاه و بیگاه در حوزه مسکن اتفاق می‌افتد و جهش‌های غیر قابل پیش بینی، به علت بی برنامه بودن در این حوزه است.

او افزود: از ۵ سال گذشته در مقوله ساخت و تولید مسکن این روند اغاز شده که بر این اساس انتظار می‌رفت کمبودی در تولید و عرضه مسکن و فشردگی در تقاضا ایجاد شود.

رهبر در این باره به سودجویی سوداگران و دلالان اشاره و تصریح کرد: آن‌ها منتظر فراهم شدن این فضا هستند و با موقعیت شناسی به دنبال ایجاد اختلال هستند.

مهدی روانشاد نیا - کارشناس اقتصاد مسکن در ادامه این گفتگو اظهار کرد: با توجه به تعداد واحد‌های مسکونی موجود در شهر تهران اگر فرض کنیم هر واحد یک بار خرید و فروش شود با تعداد ۳۳۰۰ قرارداد خرید و فروش که در مردادماه داشتیم حداقل هزار ماه زمان می‌برد که برای هر واحد یک معامله ثبت شود.

این کارشناس بازار مسکن درباره پیش‌بینی از وضعیت آینده اظهار کرد: تصور نمی‌کنم که در بازار مسکن قابلیتی برای رشد قیمت وجود داشته باشد؛ چرا که مهم‌ترین محرک بازار مسکن یعنی توان تقاضا به شدت کاهش یافته است. تنها در صورت افزایش نرخ ارز می‌توان رشد قیمت اسمی و نه رشد واقعی قیمت مسکن را متصور شد.

او گفت: اتفاقات خوبی در ادامه اقدامات دولت در حوزه مسکن می‌افتد، اما بخش خصوصی مهمترین محرک این حوزه است.
 
<div id="video-display-embed-code_235516" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/730730/235516?width=400&height=300"></script></div>
 
 

نظر شما