شناسهٔ خبر: 35449054 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

آرامکو همچنان در شوک

خبرگزاری رویترز اعلام کرده: احیای آرامکو ماه‌ها زمان لازم دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آرامکو، همچنان ناآرام، شش روز پس از حمله.
امروز نخستین بار، تصاویر محدودی از تاسیسات نفتی آرامکو منتشر شد. این تصاویر نشان می‌دهد، این تاسیسات هنوز از شوک اولیه حمله خارج نشده است.
نیرو‌های امنیتی عربستان، که طی روز‌های اخیر، از ورود خبرنگاران به تاسیسات نفتی آرامکو ممانعت می‌کردند، امروز اجازه دسترسی محدودی به خبرنگاران دادند. البته، تصاویر ضبط شده، تنها گوشه‌ای از خسارت‌ها را نشان می‌دهد.
 خبرگزاری رویترز اعلام کرده: احیای آرامکو ماه‌ها زمان لازم دارد. بزرگترین پالایشگاه کانادا هم روز گذشته، اعلام کرد به علت زمان‌بر بودن احیای آرامکو، به دنبال منبع جدید نفت خام است.
همزمان، رسانه‌های عربی از صف‌های طولانی خودرو‌ها در پمپ بنزین‌های عربستان به دلیل کمبود بنزین خبر می‌دهند. پایگاه القدس العربی، با انتشار ویدیویی نوشت: پس از حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، پمپ بنزین‌ها محل ازدحام خودرو‌ها شده است. این پایگاه عربی‌زبان نوشته: در حالی که شهروندان عربستانی برای تامین سوخت مشکل دارند، ریاض برای تأمین نیاز خارجی‌ها، به نیاز‌های داخلی بی‌توجهی می‌کند. (ال/ خبر)
در ادامه واکنش‌ها و تحلیل رسانه‌ها درباره حمله نیرو‌های یمنی به تاسیسات آرامکو، شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد دلخوشی عربستان و امارات به آمریکا، موجب حفاظت این کشور‌ها از پهپاد‌های یمنی نمی‌شود. المیادین همچنین طرح اتهام علیه ایران را تلاش مشترک عربستان و آمریکا برای ناکامی سامانه‌های پدافندی پاتریوت توصیف کرد.
گاردین هم ترامپ را مسئول تنش‌آفرینی در خلیج فارس دانست و نوشت: آمریکا پشت آل‌سعود را خالی کرده است.
 سخنگوی وزارت خارجه روسیه با انتقاد از مواضع آمریکایی‌ها هشدار داد اقدامات کاخ سفید باعث ایجاد ثبات در منطقه خلیج فارس نخواهد شد.
 اما دبیر کل سازمان ملل که در برابر حملات پنج سال اخیرِ ائتلاف سعودی به یمن و کشتار کودکان سکوت پیشه می‌کرد، حالا پاسخ نیرو‌های یمنی در قبل حملات عربستان را محکوم کرد!
 شش روز پیش ارتش و نیرو‌های مقاومت یمن، در پاسخ به تداوم تجاوز‌ها و محاصره‌ی مردم یمن، با پهپاد و موشک، به تاسیسات نفتی سعودی‌ها در آرامکو حمله کردند. این جمله تولید نفت آرامکو، بزرگترین شرکت نفتی عربستان را ۵۰ درصد کاهش داد.

نظر شما