شناسهٔ خبر: 35445866 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بحران سیاسی در فلسطین اشغالی | سرآغاز پایان حیات سیاسی نتانیاهو

همشهری آنلاین: بحران سیاسی در فلسطین اشغالی پس از روشن شدن نتایج انتخابات به منزله پایان دوران حیات سیاسی نتانیاهو است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از تلویزیون العالم، بحران سیاسی به وجود آمده در فلسطین اشغالی و اوضاع این رژیم پس از روشن شدن نتایج انتخابات از نظر محافل مختلف به منزله سرآغاز پایان دوران حیات سیاسی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن است.

بنی گانتس رئیس حزب "آبی سفید" درخواست بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود و نخست وزیر رژیم صهیونیستی را برای تشکیل دولت وحدت رد و تاکید کرد هر کابینه‌ای که تشکیل شود به ریاست خودش و نه نتانیاهو خواهد بود. به سبب ناتوانی احزاب در فلسطین اشغالی برای تشکیل کابینه این رژیم با بحران سیاسی روبرو شده است. این در حالیست که گزارش‌ها نشان می‌دهد پایان حیات سیاسی نتانیاهو کلید خورده است.

گزارشگر العالم با اشاره به این که همه درباره وجود بحران سیاسی بی سابقه در فلسطین اشغالی اتفاق نظر دارند افزود: بنیامین نتانیاهو با دعوت به تشکیل دولت وحدت با حزب آبی سفید به ریاست بنی گانتس تلویحا به شکست خود در انتخابات اخیر اعتراف کرد و در عین حال تلاش کرد با گفتن این که به نمایندگی از جناح راست یکپارچه برای تشکیل دولت وحدت مذاکره می‌کند، شروطی را تحمیل کند.

نتانیاهو گفت: هیچ راهی جز تشکیل دولت وحدت وجود ندارد. با احزاب راستگرا دیدار کردم و توافق کردیم به عنوان یک جناح یکپارچه وارد مذاکرات شویم. به بنی گانتس می‌گویم تشکیل دولت وحدت در دست ماست. هیچ علتی ندارد که بخواهیم برای سومین بار انتخابات برگزار کنیم. اکنون به تشکیل دولت گسترده وحدت نیاز داریم.

در ادامه گزارش آمده است:، اما شرایط نتانیاهو طوری نیست که به وی اجازه تعیین شرط و شروط بدهد بخصوص که حزب آبی سفید بزرگترین فراکسیون را در اختیار دارد و به همین سبب درخواست نتانیاهو را رد و اعلام کرد نتانیاهو پس از شکست در انتخابات تشکیل کابینه را با مشکل روبرو می‌کند.

بنی گانس گفت: حزب آبی سفید بزرگترین فراکسیون است. دولت لیبرال و بزرگی تشکیل می‌دهم و به هیچ کس اجازه نمی‌دهم چیزی به ما دیکته کند. نتانیاهو نمی‌تواند به اسم فراکسیون مشخصی وارد مذاکرات شود. مذاکرات را خودم با حسن نیت اداره می‌کنم.

گزارشگر ادامه داد: تاکید بنی گانتس بر این که هر کابینه‌ای که تشکیل شود به ریاست وی خواهد بود تلاش‌های نتانیاهو را برای نجات خودش پس از شکست در انتخابات نقش بر آب کرد، اما این تنها چیزی نیست که نتانیاهو باید از آن هراس داشته باشد، زیرا فراکسیون جناح راست که وی از یکپارچگی آن سخن گفت: اینگونه نیست. حزب ائتلاف راست اعلام کرد رویکرد تشکیل فراکسیون یکپارچه جناح راست هنوز مبهم است.

الیت شاکید رئیس این حزب نیز اعلام کرد حزب وی پیش از دریافت ضمانت‌های لازم از نتانیاهو در چنین فراکسیون یکپارچه‌ای شرکت نمی‌کند و مهمترین این شروط نیز حضور ائتلاف در کابینه است. در حالی که به نظر می‌رسد گانتس حاشیه مانور زیادی دارد و فقط چهار کرسی می‌خواهد تا اکثریت را برای تشکیل کابینه به دست آورد و پیوستن فهرست مشترک عربی به فراکسیون وی کار دشواری نیست، هنوز حزب اسرائیل خانه ما می‌تواند نقش مهمی در سنگین شدن کفه یک طرف به زیان طرف دیگر ایفا کند. بر همین اساس هفته‌های آینده نقش مهم و سرنوشت سازی بخصوص برای نتانیاهو خواهد داشت که رسانه‌های داخل و خارج رژیم صهیونیستی معتقدند اتفاقاتی که می‌افتد سرآغاز پایان حیات سیاسی وی است.

برچسب‌ها:

نظر شما