شناسهٔ خبر: 35440658 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک‌هفته با کتاب؛

هفته پرخبر از جوایز ادبی ایران و فرانسه در کنار اخبار هفته کتاب

صادق وفایی

هفته‌ای که گذشت ضمن داشتن اخباری از هفته کتاب، اخبار مختلفی از جوایز ادبی ایران و فرانسه را به همراه داشت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: آخرین هفته شهریور ۹۸، نسبت به هفته‌های گذشته، خبرهای مهم بیشتری را در حوزه کتاب و ادبیات دارد و گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته با ۱۸ خبر نسبت به گزارش هفته گذشته ۶ خبر بیشتر دارد. البته وجه تشابه گزارش این‌هفته با هفته گذشته، تعداد بالای خبرهای بین‌المللی است.

در هفته گذشته خبر انتصاب دبیر و اعضای شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب را مرور کردیم و در این‌هفته برگزاری اولین جلسه این شورا و همچنین درگذشت یکی از اعضای آن را داریم. همچنین در گزارش پیشین «یک‌هفته با کتاب» از شورای کتاب کودک، اعلام نامزدهای این شورا برای جایزه آستریدلیندگرن را مرور کردیم و این‌هفته خبر معرفی نامزدهای این شورا برای فهرست افتخار دفتر بین المللی کتاب نسل جوان مرور می‌کنیم.

از اخبار بین‌المللی گزارش هفته پیش همچنین ۳ خبر مربوط به فرانسه و فصل ادبی این کشور بود که اعلام فهرست اولیه جایزه مدیسی بین‌شان قرار داشت. این‌هفته هم اخبار معرفی نامزدهای جوایز فمینا و سپتامبر را از ادبیات این کشور مرور می‌کنیم.

گزارش این‌هفته با اخباری از کاغذ، نامه چهار تشکل نشر به وزیر ارشاد، جایزه جلال، همکاری اتحادیه ناشران سوریه با ناشران ایران، چند خبر از هفته کتاب و موسسه خانه کتاب آغاز می‌شود و سپس با اخباری از جشنواره مروجان کتابخوانی، جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران، جشنواره ملی شعر دانشجویی و جایزه ادبی سیمین ادامه پیدا می‌کند. یکی از خبرهای گزارش این‌هفته هم پیش از مرور خبرهای خارجی، مربوط به ممنوعیت عرضه یکی از رمان‌های الف شفق در بازار نشر کشور است.

در ادامه گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته را از نظر می‌گذرانیم؛

تایید واردات ۵۸ هزار تن کاغذ به کشور

پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تازه‌ترین جدول پرونده‌های واردات کاغذ را که تا تاریخ ۲۴ شهریور امسال به روز رسانی شده، منتشر کرد و بر اساس این جدول، از ابتدای سال جاری ۱۲۸ پرونده برای واردات کاغذ تحریر و چاپ و روزنامه در این وزارتخانه تشکیل شده و تقاضای واردات بیش از ۵۸ هزار تن کاغذ در این وزارتخانه با ارزش بیش از ۵۴ میلیون دلار مورد تایید قرار گرفته است.

سهم کاغذ تحریر و چاپ از این میزان ۵۷ پرونده و باقی مربوط به کاغذ روزنامه بوده است.

نامه چهار تشکل نشر به وزیر ارشاد درباره نمایشگاه کتاب

به دنبال معرفی اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهار تشکل نشر تخصصی شامل انجمن ناشران دانشگاهی، انجمن فرهنگی ناشران کودک، انجمن ناشران آموزشی و انجمن فرهنگی ناشران بین المللی ایرانیان متن نامه‌ای را منتشر کردند که در آن از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست شده تا تشکل‌های فعال در برگزاری نمایشگاه در ترکیب شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب حضور داشته باشند.

این نامه در حالی در تاریخ پنج مرداد ارسال و از سوی صالحی برای بررسی به معاون فرهنگی ارجاع شده است که در میان اعضای شورای سیاستگذاری که در اوایل شهریور ماه سال جاری معرفی شدند جایگاهی برای این تشکل‌ها دیده نشده است. امضا کنندگان نامه بر این باور بوده‌اند که حضور نمایندگان تشکل‌های مجری نمایشگاه در شورای سیاستگذاری می‌تواند فاصله بین سیاستگذاری و اجرا را کم کرده و تصمیمات شورا را واقع بینانه‌تر نماید.

خبر مربوط به این‌نامه روز شنبه ۲۳ شهریور در خبرگزاری مهر منتشر شد.

آغاز فرایندهای اجرایی جایزه جلال

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در گفتگویی که سه‌شنبه این‌هفته با مهر داشت، از آغاز فرآیند اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد خبر داد و گفت: کتاب‌ها برای بررسی در جایزه جلال جمع آوری شده و البته باز هم به آنها افزوده خواهد شد. دبیر علمی جایزه هم به زودی معرفی خواهد شد.

اعلام آمادگی اتحادیه ناشران سوریه برای همکاری با نشر ایران

نشست مسئولان غرفه ایران با رئیس و معاون اتحادیه ناشران سوریه عصر یکشنبه ۲۴شهریور در نمایشگاه کتاب سوریه برگزار شد و در این‌نشست اتحادیه ناشران سوریه آمادگی خود را برای امضاء تفاهم‌نامه همکاری با نشر ایران اعلام کرد.

برگزاری نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب

نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با ریاست محسن جوادی معاون امور فرهنگی، نیکنام حسینی‌پور دبیر برگزاری هفته کتاب و اعضای شورا روز دوشنبه ۲۵ شهریور در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

درگذشت دبیر دوره‌های پیشین هفته کتاب

محسن رضایی عضو شورای سیاست‌گذاری بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، صبح سه‌شنبه ۲۶ شهریور درگذشت. او دبیر هشت دوره هفته کتاب بود. ی

صدور پیام‌های تسیلت برای درگذشت رضایی

ابتدا نیکنام حسینی‌پور دبیر دوره فعلی هفته کتاب و مدیرعامل خانه کتاب‌ در همان روز و سپس محسن جوادی رئیس شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب و معاون فرهنگی وزیر ارشاد دیروز چهارشنبه با صدور پیامی درگذشت رضایی را تسلیت گفتند.

معرفی پرفروش‌های کودک و نوجوان تابستانه کتاب

فهرست کتاب‌های پرفروش حوزه کودک و نوجوان طرح تابستانه کتاب ۹۸ در بخش‌های ترجمه و تالیف روز شنبه ۲۳ شهریور توسط موسسه خانه کتاب معرفی شدند.

معرفی نویسندگان، ناشران و مترجمان پرفروش تابستانه کتاب

در خبر دیگری هم که دیروز چهارشنبه منتشر شد، پرفروش‌ترین نویسندگان، ناشران و مترجمان در بخش‌های عمومی و کودک‌ونوجوان طرح تابستانه کتاب ۹۸ توسط معرفی شدند.

تمدید مهلت جشنواره مروجان کتاب‌خوانی

محسن حاجی‌زین‌العابدینی دبیر اجرایی ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی این‌هفته خبر از تمدید مهلت ارسال آثار به این جشنواره داد و گفت: ارسال آثار به  این دبیرخانه تا سی و یکم  شهریور ماه تمدید شده است.

انتشار فراخوان چهاردهمین جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران

دبیرخانه‌ جایزه‌ کتاب سال شعر به انتخاب خبرنگاران روز شنبه این‌هفته فراخوان چهاردهمین دوره‌ این جایزه را منتشر کرد. دبیرخانه‌ این دوره از جایزه‌ کتاب سال شعر خبرنگاران نیز با دبیری علیرضا بهرامی، از شاعران و ناشرانی که در سال ۱۳۹۷ مجموعه شعر منتشر کرده‌اند، دعوت کرده در بخش کتاب سال جایزه شرکت کنند.

آغاز به کار نخستین جشنواره ملی شعر دانشجویی

نخستین جشنواره ملی شعر دانشجویی با برگزاری نشستی با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری و جمعی از مدیران جهاد دانشگاهی، به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرد. در این نشست که عصر سه شنبه ۲۶ شهریور، در آستانه روز ملی شعر و ادب، به میزبانی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد، پوستر، لوگو، سایت و جدول رویدادهای کشوری این جشنواره رونمایی شدند.

اختتامیه نخستین دوره جایزه ادبی سیمین

مراسم اختتامیه نخستین دوره جایزه ادبی سیمین دیروز چهارشنبه ۲۷ شهریور همزمان با روز شعر و ادب فارسی با تجلیل از داستان‌نویسان جوان برگزار شد.

معرفی آثار برگزیده شورای کتاب کودک برای  IBBY

آثار برگزیده شورای کتاب کودک برای فهرست افتخار دفتر بین المللی کتاب نسل جوان IBBY) ۲۰۲۰) هم این‌هفته معرفی شدند. این‌آثار در ۳ بخش ترجمه، تالیف و تصویر معرفی شده‌اند.

ممنوعیت توزیع رمان تازه الف شفق در ایران

طبق یکی از خبرهای این‌هفته مهر، توزیع رمان جدید الف شفق با عنوان «۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب» که توسط علی سلامی ترجمه و نشر مهر اندیش منتشر شده، ممنوع اعلام شد.

در این زمینه روز دوشنبه این‌هفته اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در اطلاعیه‌ای خطاب به موزعان و کتابفروشان اعلام کرد: کتاب «۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب» موفق به دریافت مجوز نشر و توزیع نشده است. مراتب جهت اطلاع و پیشگیری از هر گونه پیگرد حاصل از خرید و فروش آن به اطلاع می رسد. 

سخنان استیون کینگ درباره اضطراب دوران پساترامپ

استیون کینگ نویسنده سرشناس آمریکایی طی روزهای اخیر در برنامه تلویزیونی «نمایش دیروقت با استیون کولبر» حضور پیدا کرد تا درباره انتشار جدیدترین رمانش «انستیتو»، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و اینکه آیا بعد از نوشتن بیش از ۶۰ کتاب برنامه‌ای برای بازنشسته شدن دارد یا خیر سخن بگوید.

در این‌برنامه کولبر از این نویسنده پرسید که آیا سیاست یا دونالد ترامپ روی جدیدترین اثرش تاثیرگذار بوده‌اند. کینگ به این نکته اشاره کرد که از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ به بعد کشور با اتمسفری بسیار مضطرب مواجه بوده است. کینگ در ادامه گفت: سعی دارم سیاست را از داستان‌هایم جدا نگه دارم اما اثراتی از سیاست به هر حال دیده می‌شود چون در عین حال یک زندگی روزمره هم دارم. و دوران فعلی بسیار تیره بوده است.

این‌نویسنده همچنین درباره اینکه آیا او در توییتر ترامپ را بلاک کرده یا خیر، گفت: بله، با وجود این که من تحمل نسبتا بالایی برای چیزهای مزخرف دارم اما زمانی پیش می‌آید که دیگر باید خاموشش کرد.

معرفی نامزدهای جایزه فمینا

طبق خبری که شنبه‌ این‌هفته، ترجمه‌اش در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت، جایزه سالانه فمینا که از جوایز معتبر ادبی فرانسه است اسامی دور اول نامزدهایش برای رقابت ۲۰۱۹ را اعلام کرد.

به‌این‌ترتیب هیات داوران این‌جایزه، دو لیست برگزیده امسال خود شامل اسامی نامزدهای ۱۶ رمان فرانسوی و ۱۱ رمان خارجی را منتشر کرد. در این فهرست‌های نام چند رمان به چشم می‌خورد که پیش از این در میان نامزدهای جایزه گنکور و مدیسی امسال جای گرفته بودند.

دور بعدی این رقابت ۸ اکتبر و سپس ۲۳ اکتبر با انتشار اسامی منتخب شکل می‌گیرد. ۵ نوامبر هم نام برنده در مراسمی ویژه اعلام می‌شود.  

معرفی نامزدهای دور اول جایزه دسامبر

جایزه دسامبر هم که جزو جوایز ادبی معتبر فرانسه است، دور اول نامزدهای منتخبش را برای رقابت سال ۲۰۱۹، این‌هفته معرفی کرد. گروه داوران این‌جایزه پس از یک نشست فهرست اولیه نامزدهای رقابت ادبی ۲۰۱۹ خود را منتشر کردند.

از میان این فهرست که متشکل از نام ۱۱ نامزد است، فهرست دوم ۱۵ اکتبر منتشر می‌شود و برنده اوایل نوامبر معرفی خواهد شد.

نظر شما