شناسهٔ خبر: 35440646 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

آخرین تحولات خاورمیانه؛

افشاگری تیلرسون درباره اطلاعات غلط نتانیاهو به ترامپ/هشدار ظریف درباره اقدام نظامی علیه ایران/ خبر خوش «گوترش» درباره سوریه/ صدور ویزای ظریف و روحانی از سوی آمریکا برای سفر به نیویورک

هشدار ظریف درباره اقدام نظامی علیه ایران، خبر خوش «گوترش» درباره سوریه، صدور ویزای ظریف و روحانی از سوی آمریکا برای سفر به نیویورک و واکنش روسیه به تحریم جدید آمریکا علیه ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به افشاگری تیلرسون درباره اطلاعات غلط نتانیاهو به ترامپ نیز اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

هشدار ظریف درباره اقدام نظامی علیه ایران، خبر خوش «گوترش» درباره سوریه، صدور ویزای ظریف و روحانی از سوی آمریکا برای سفر به نیویورک و واکنش روسیه به تحریم جدید آمریکا علیه ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به افشاگری تیلرسون درباره اطلاعات غلط نتانیاهو به ترامپ نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت، بنیامین نتانیاهو با ارائه اطلاعات غلط به دونالد ترامپ، او و دولت آمریکا را بازی می‌داده است.

رکس تیلرسون در سخنانی در دانشگاه هاروارد، نتانیاهو را سیاستمداری ماهر، اما تا حدی «سیاست‌باز» خواند.

وی گفت: در رابطه با بی‌بی (لقب نتانیاهو)، همیشه باید با حدی از تردید با او صحبت کنید.

رکس تیلرسون در سخنانی در دانشگاه هاروارد آمریکا، اسرائیل را متهم کرد که در صورت نیاز برای پیشبرد اهدافش دولت آمریکا را گمراه کرده است.

او گفت: چند باری این کار را با رئیس جمهور کردند، تا او را قانع کنند که ما آدم خوب‌ها هستیم و آنها آدم بدها هستند. ما دستشان را برای رئیس جمهور رو کردیم و او متوجه شد که بازی خورده است.

تیلرسون افزود: برایم ناراحت‌کننده است یک متحدی که اینقدر نزدیک و مهم است چنین کاری با ما بکند.

نشریه رسمی دانشگاه هاروارد سخنان وزیر خارجه سابق آمریکا را گزارش کرده و رسانه‌های عمده آمریکایی و اسرائیلی از آن نقل قول کرده‌اند.

افشاگری تیلرسون درباره اطلاعات غلط نتانیاهو به ترامپ/هشدار ظریف درباره اقدام نظامی علیه ایران/ خبر خوش «گوترش» درباره سوریه/ صدور ویزای ظریف و روحانی از سوی آمریکا برای سفر به نیویورک

دونالد ترامپ بیش از یک سال پیش پس از مدت‌ها اختلاف نظر با رکس تیلرسون او را از وزارت خارجه آمریکا برکنار کرد. توافق هسته‌ای با ایران، یکی از مسائلی بود که ترامپ درباره‌ آن از عملکرد تیلرسون راضی نبود. رکس تیلرسون پس از خروج از کابینه دونالد ترامپ، حضور پررنگی در عرصه عمومی نداشته است.

پس از مصاحبه‌ای که در آن انتقادهایی را از دونالد ترامپ مطرح کرد، ترامپ او را «کودن» خواند.

هشدار ظریف درباره اقدام نظامی علیه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری سی‌ان‌ان هشدار داد که اقدام نظامی علیه ایران به یک «جنگ تمام‌عیار» در منطقه منجر خواهد شد.

ظریف در پاسخ به این که در صورت اقدام نظامی آمریکا یا عربستان علیه ایران چه اتفاق رخ خواهد داد، تصریح کرد:‌ «من در صحبت‌های خود درباره دفاع از کشورم بسیار جدی هستم. با جدیت تمام می‌گویم که خواستار درگیری نظامی نیستیم اما در راه دفاع از خاک خود هرگز درنگ نخواهیم کرد. اقدام نظامی علیه ایران بر اساس دروغی که آنها درباره نقش داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفتی عربستان می‌گویند، کشته‌های زیادی برای آنها خواهد داشت. عربستان باید تا آخرین سرباز آمریکایی بجنگد.»

افشاگری تیلرسون درباره اطلاعات غلط نتانیاهو به ترامپ/هشدار ظریف درباره اقدام نظامی علیه ایران/ خبر خوش «گوترش» درباره سوریه/ صدور ویزای ظریف و روحانی از سوی آمریکا برای سفر به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در عین حال تأکید کرد: «ایران امیدوار است که درگیری در منطقه رخ ندهد. ما خواستار مذاکره‌ با کشورهای منطقه هستیم. البته امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد، مگر اینکه واشنگتن طبق مفاد توافق هسته‌ای سال 2015 [برجام] تحریم‌ها علیه ایران را کامل لغو کند.»

وی افزود: «برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام توافقی است که ما و آمریکا در آن حضور داشتیم. حالا چرا باید دوباره بر سر آن مذاکره کرده و توافق جدیدی را آغاز کنیم که ممکن است در یک سال و نیم آینده بار دیگر از اعتبار ساقط شود؟»

ظریف در خصوص مسأله صدور روادید برای رئیس‌جمهور و هیأت ایرانی برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به سی‌ان‌ان گفت: «آمریکا هنوز برای تیم امنیت و تدارکات رئیس‌جمهور ـ که قبل از سفر او در نیویورک مستقر می‌شود ـ روادید صادر نکرده و این موضوع باعث دشواری سفر او شده است. نمی‌گویم برای این سفر دیر شده، ولی تقریباً دارد دیر می‌شود.»

محمدجواد ظریف که سال‌ها در کسوت دانشجو، کارمند و نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد ساکن آمریکا بوده، در پاسخ به این که آمریکا در این سال‌ها چه تغییری کرده است،‌ اظهار داشت: «امیدوارم منطق و تدبیر به سیاستگذاری آمریکا بازگردد. جای منطق در آمریکا خالی است و من فکر می‌کنم شایسته است که آمریکا عقلایی‌تر رفتار کند.»

خبر خوش «گوترش» درباره سوریه

به دنبال اظهارنظر اخیر رئیس‌جمهور روسیه درباره «رو به اتمام بودن» فرایند تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، حالا دبیرکل سازمان ملل از حصول توافق برای تشکیل این کمیته خبر داده است.

به نوشته شبکه راشاتودی، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد، توافق بر سر ایجاد کمیته قانون اساسی جدید سوریه حاصل شده و «گیر پدرسون» نماینده ویژه این سازمان در امور سوریه «در حال کار و اقدامات نهایی با طرف‌ها» درباره تشکیل این کمیته است و «ما امیدواریم به زودی زود این کار به نتیجه برسد».

گوترش در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل، ایجاد کمیته قانون اساسی را «اقدامی بسیار مهم جهت ایجاد شرایط برای یک راه‌حل سیاسی» جهت پایان دادن به بحران سوریه خوانده است.

پیش از این، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، که کشورش یکی از اعضای «روند آستانه» است، روز دوشنبه گفته بود که کار بر روی تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه رو به پایان است. 

روند آستانه از دو سال پیش با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه با هدف تسهیل حل و فصل بحران سوریه شکل گرفت و از آن زمان به آتش‌بس در بخش‌های بزرگی از سوریه منجر شده است.

یکی از مفاد توافقی که در این روند به دست آمده، تشکیل یک کمیته برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه است. گفته می‌شود فهرست شرکت‌کنندگان در این کمیته تقریبا نهایی شده است.

صدور ویزای ظریف و روحانی از سوی آمریکا برای سفر به نیویورک

«علیرضا میریوسفی»، سخنگوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرد، دولت آمریکا برای حسن روحانی، رئیس‌جمهور و «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران روادید صادر کرده است.

پیشتر برخی منابع خبری گزارش داده‌ بودند، روادید هیأت ایرانی شامل رئیس جمهور، وزیر خارجه و هیأت همراه برای شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل صادر نشده است.

«آنتونی گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت، این سازمان برای حل و فصل مسائل مربوط به صدور روادید برای حسن روحانی و محمد جواد ظریف با مقام‌های آمریکایی در تماس است. 

ساعتی بعد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت، مخالفتی برای صدور روادید برای مقام‌های ایرانی جهت شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ندارد. 

واکنش روسیه به تحریم جدید آمریکا علیه ایران

روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو امروز نوشت: ضمیر کابلوف، مدیر بخش دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، دیدگاه مقامات مسکو درباره تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره تشدید تحریمها علیه ایران کاملاً منفی است.

این دیپلمات گفت: ما دیدگاه منفی درباره این تصمیم گیری داشته و بر این عقیده هستیم که چنین اقدامی مانند تحریم‌های قبلی آمریکا، کاملاً یک اقدام غیرسازنده است که کمکی به حل و فصل مشکلات نمی‌کند. وی یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز توجهی به تعداد تحریم‌های متعدد اعمال شده از سوی آمریکا نداشته و دقیقاً به همین دلیل این مسأله دلیل ادامه این سیاست از سوی واشنگتن است که تحریم‌ها را بهتر از هر نوع اقدام نظامی می‌دانند.

پیش از از این، دونالد ترامپ در صفحه تویئتر خود نوشت، وی به وزارت خزانهداری آمریکا دستور داده تا ظرف 48 ساعت آینده، تحریم‌ها علیه ایران را «تا حد قابل ملاحظه‌ای» افزایش دهد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد، روسیه امیدوار است مقامات تهران پس از اعلام تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید، به سمت کاهش مجدد تعهدات خویش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران حرکت نکند.

این دیپلمات گفت: «دونالد ترامپ از تصمیم خود برای تشدید تحریمها علیه ایران خبر داده است. ما امیدواریم تهران بیشتر از این تعهدات خویش در چارچوب برجام را کاهش ندهد، چون مشخص نیست این مسابقه تحریم‌ها و کاهش تعهدات به کجا انجامید و چه کسی پیروز آن خواهد بود. قربانی اصلی این اقدامات رژیم عدم گسترش هسته‌ای و امنیت در منطقه خلیج فارس خواهد بود.»

«آلیگ مارازوف»، عضو کمیته بین المللی فدراسیون فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است، آمریکا از حمله صورت گرفته به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی به عنوان بهانه‌ای برای اقدام نظامی علیه تهران استفاده میکند که عواقب چنین تصمیم گیری فاجعهآمیز خواهد بود.

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار این روزنامه گفت، واشنگتن تلاش می کند تا به اقدامات خود در جهت بی‌اعتبار کردن ایران ادامه دهد، ولی گفت وگو بین مقامات ریاض و مسکو این امیدواری را به وجود می آورد که تحقیقات واقع بینانه‌ای در رابطه با حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان انجام شده و از نتیجه گیری سیاسی جلوگیری شود.

نظر شما