شناسهٔ خبر: 35440194 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

عدم صادرات مرغ موجب افت شدید قیمت می‌شود/ به جای پول مرغ، پول ساختمان را پرداخت می‌کنیم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: این مشکل ما در کشور است که به جای پول مرغ یا کالا، پول ساختمان را پرداخت می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

«نظر افضلی»، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح اختلاف قیمت مرغ در بازار علیرغم نرخ مصوب دولت، به خبرنگار برنا گفت: دلیلش شاید کمبود مرغ در بازار باشد. وقتی قیمت‌ها از نرخ مصوب بالاتر می‌رود، یعنی در بازار کمبود است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه تنظیم بازار باید صورت بگیرد تا عرضه کنترل شود، بیان کرد: اگر قیمت مرغ 12 و 900 آنالیز شده این یعنی قیمت به صورتی است که مرغدار ضرر نکند پس سود تولیدکننده هم در نظر گرفته شده، در نتیجه تعادل بازار باید حفظ شود. اگر قیمت‌ها بالاتر از نرخ مصوب است پس باید بازار عرضه و تقاضا در داخل تنظیم شود بعد صادرات صورت بگیرد.

وی عدم صادرات را نیز موجب افت قیمت و زیان مرغداران دانست و گفت: عدم صادرات مرغ هم موجب افت شدید قیمت می‌شود و مرغداری‌ها هم ضرر می‌کنند و مرغ را در بازار تزریق نمی‌کنند، در نتیجه دوباره قیمت‌ها بالا می‌رود. باید یک تعادلی بین صادرات و تعیین مقدار بازار داخلی کشور ایجاد و مازاد تولید صادر شود.

افضلی در پاسخ به این سوال که دلیل عرضه مرغ در برخی از مغازه‌ها با قیمت بالاتر از نرخ مصوب دولت چیست، بیان کرد: شاید مغازه‌دار کرایه مغازه‌اش را می‌گیرد. این مشکل ما در کشور است؛ ما به جای پول مرغ یا کالا، پول ساختمان را پرداخت می‌کنیم. بخش نظارتی باید نظارت کند. نیروهای داوطلبانه منطقه‌ای و مردمی می‌توانند در این شرایط تحریم، کمک کنند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه قیمت مرغ باید یک قیمت آنالیز شده باشد، گفت: ما اگر هوای مرغداران را هم نداشته باشیم بازار سقوط می‌کند و دوباره بحران ایجاد می‌شود. قیمت مرغ با توافق اتحادیه مرغداران و با احتساب همه هزینه‌ها 12900 تعیین شده است. هم مرغدار باید سودش را داشته باشد و هم به مصرف کننده فشار نیاید.

وی در خصوص نظارت‌ها در مجلس در این حوزه، اظهار کرد: کمیسیون کشاورزی هم در این زمینه کار می‌کند. خط مقدم بخش اجرایی هست و ما ناظریم.

نظر شما