شناسهٔ خبر: 35440104 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کشت سبزینه‌های تازه در دامان البرز+فیلم

۱۵۰ هکتار از زمین‌های کوهستانی البرز به کشت سبزی‌های ارگانیک اختصاص یافت.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، در میان سلسله جبال البرز و جایی که مردمانش زودتر از ما بیدار می‌شوند بوی خوش سبزینه‌های شمال ۱۵۰ هکتار از زمین‌های کوهستانی را عطراگین کرده است و دشت‌ها همچون زمردی بر بام مازندران می‌رخشند.

۲۰ سال پیش مردی از دیار علویان به این فکر افتاد که همراه با خانواده به بام البرز کوچ کند و در زمینی که میراث اجدادی اش بود کشت سبزی را آغاز کند.

محسنی که ۲۰ سالی است بهار و تابستانش را در ارتفاعات لاریجان می‌گذراند از انگیزه شروع کار خود می‌گوید: زمانیکه خیلی جوان بودم تصمیم گرفتم به اینجا بیایم و در زمین‌هایی که بلااستفاده افتاده بود شروع به کشت سبزیجات کنم، سبزی‌های برگی که پیش از آن تجربه کشت آن‌ها را در کوهستان نداشتم.
 
کشت سبزینه‌های تازه در دامان البرز+فیلم

او افزود: نبود آب لوله کشی، سختی راه و آشنا نبودن به کشت سبزی در ارتفاعات باعث شد سال اول شکست بخورم و تمام سبزی‌هایی که در ۶ هکتار زمین کاشته بودم از بین برود. اما این شکست نه تنها مرا از هدفم روی گردان نکرد بلکه عزمم را جزم کردم با تجربه‌ای که در سال اول به دست آوردم کشت سال دوم را شروع کنم.

 محسنی پس از ۲۰ سال حالا در ۱۵۰ هکتار از زمین‌های نمارستاق آمل سبزی می‌کارد و ۵۰ نفر را هم به کار مشغول کرده است.
 
چشم‌ها با دیدن این دشت‌های سبز به وجد می‌آیند. اینجا تا چشم کار می‌کند باغ اسفناج و شوید و جعفری است.
 
کشت سبزینه‌های تازه در دامان البرز+فیلم

سبزی‌های کوهستان بر سفره مردم

محمد پسر آقای محسنی هم سالهاست در کنار پدر آستین همت بالا زده و زمین‌های بایر کوهستان را سبز می‌کند. او از علاقه اش به کشاورزی می‌گوید و اینکه زندگی در کوهستان با وجود سختی هایش بسیار لذت بخش است.

او می‌گوید: با مکانیزه کردن سیستم‌های آبیاری محصول سبزی بسیار پربارتر شده تا جایی که ما روزانه ۴۰ هزار دسته سبزی را آماده کرده و راهی بازار می‌کنیم. این سبزی‌ها شامل اسفناج، شاهی، تربچه، جعفری، گشنیز، شوید، نعنا، تره و ریحان است که علاوه بر شهر‌های مازندران راهی استان‌های گیلان و تهران می‌شود.
 
کشت سبزینه‌های تازه در دامان البرز+فیلم

بهار که می‌آید خانواده آقای محسنی به ارتفاعات البرز کوچ می کنند تا جانی دوباره به زمین‌ها برگردد.

خانواده محسنی پانزدهم فروردین که می‌شود سفره عید را برچیده و سفره سبز را بر طبیعت کوهستان پهن می‌کنند تا روزیه خود و کارگرانشان را از خاک‌های حاصلخیز البرز در بیاورند.

کشت سبزی در کوهستان از ۱۵ فروردین آغاز شده و تا ۱۵ مهر ماه ادامه دارد. حالا کشت موفق این سبزی‌ها در ارتفاعات کوهستان باعث شده تا مسئولان جهاد کشاورزی آمل نیز به کمک کشاورزان بیایند تا جوانان بیشتری مشغول به کار شوند.
 
کشت سبزینه‌های تازه در دامان البرز+فیلم

ناییجی مدیر جهاد کشاورزی لاریجان آمل در این باره می‌گوید: جهاد کشاورزی خدماتی همچون انتقال آب و افزایش راندمان آبیاری در ارتباط با تجهیز به سیستم آبیاری بارانی و انتقال آب و لوله گذاری در زمین‌های کوهستانی را ارائه داده و علاوه بر آن تامین بازار فروش در سطح استان و کشور از برنامه‌های دیگر این سازمان در جهت حمایت از کشاورزان است.
 
کشت سبزینه‌های تازه در دامان البرز+فیلم

مازندران در تولید سبزی‌های برگی رتبه دوم کشور را دارد که علاوه بر تازه خوری این سبزیجات می‌توان با حمایت بیشتر جهاد از کشاورزان کارگاه‌های تولید و بسته بندی سبزی‌های خشک و همچنین زمینه سازی برای صادرات آن‌ها نیز فراهم شود.
 
<div id="video-display-embed-code_10576784" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/7070574/10576784?width=400&height=300"></script></div>
 
سارا فرهمندراد
 
انتهای پیام/س

نظر شما