شناسهٔ خبر: 35440030 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۷ کیلومتر جاده فرعی منتظر همت مسئولان؛ هزینه‌کرد ۱۳ میلیارد تومان در راه‌های روستایی ممسنی

معطل ماندن ۷ کیلومتر از جاده فرعی در منطقه دشمن‌زیاری شهرستان ممسنی سبب گلایه مردم این منطقه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، برای محرومیت‌زدایی و جلوگیری از کوچ روستائیان به شهر‌ها که سبب معضلات فراوانی می‌شود، ایمن‌سازی و بهسازی جاده‌های روستایی اهمیت فراوان دارد با این حال هنوز روستاهای زیادی هستند که از داشتن راه مناسب محروم هستند. 

«در استان فارس 15 هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد که یک دهم آن یعنی 1500 کیلومتر در شهرستان‌های رستم و ممسنی است» این موضوعی است که توسط مسعود گودرزی نماینده مردم شهرستان‌های ممسنی و رستم مطرح شده و عدم آسفالت و ساماندهی مناسب این جاده‌ها گلایه‌مندی و اعتراض مردم را به همراه داشته است. 

موضوعی که گودرزی در زمان‌های مختلف آن را مطرح و در تذکرات شفاهی به وزیر راه و شهرسازی خواستار تامین بودجه و رسیدگی به این موضوع شده است. 

راه‌های روستایی ممسنی و مشکلات مردم 

یکی از شهروندان شهرستان ممسنی با ارسال پیامی به خبرگزاری تسنیم مشکلی در همین زمینه مطرح کرده است. در این پیام آمده است: « جاده فرعی دشمن زیاری توکل آباد سررود آب پرده زمین‌های کشاورزی این منطقه را نابود کرده است. پروژه راه‌سازی نیمه کاره رها شده و امسال هم بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است. در مجموع 7 کیلومتر باید ساخته بشود اما هنوز اتفاق نیفتاده است».

شهرستان ممسنی با داشتن بیش از 300 روستا یکی از شهرستان‌هایی است که هنوز بافت روستایی در آن حاکم است. به گفته روستائیان این منطقه مشکلات جاده‌ای نه تنها تردد را با مشکل مواجه کرده بلکه در فصل‌های سرد سال لغزنده و کوهستانی بودن جاده‌ها تصادفات زیادی را به همراه داشته است. 

مسعود گودرزی، نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی نیز از وضعیت نامناسب راه‌های روستایی استان و شهرستان سخن گفته و اعلام کرده که حدود 40 درصد از جاده‌های روستایی ممسنی آسفالت نشده است. 

جاده فرعی دشمن‌زیاری تکمیل می‌شود 

 داوود ایوبی، فرماندار ممسنی در گفت‌وگو با تسنیم درباره جاده فرعی دشمن زیاری می‌گوید: جاده در دست اقدام است، پیمانکار هم  مشخص شده خاکبرداری هم کرده اما با توجه به شرایط اقتصادی مدتی تعطیل شده که پیگیری برای از سرگیری جاده انجام می‌شود. 

به گفته وی این جاده راه بسیار خوبی برای دسترسی ممسنی به شیراز و از اولویت‌های شهرستان است که به محض تامین اعتبار در دست اقدام قرار می‌گیرد. 

ایوبی درباره پروژه‌های راه روستایی که در شهرستان ممسنی انجام شده، می‌افزاید: در سال مالی جاری که از تیرماه سال گذشته شروع شده و تا پایان شهریورماه تمدید شده است 48.5 کیلومتر در زمینه جاده روستایی ساخت و آسفالت داشتیم که قریب 13.5 میلیارد تومان هزینه شده است. 

هزینه‌کرد 13 میلیارد تومان در زمینه راه روستایی 

به گفته وی بخشی از پروژه‌های راه روستایی در قالب زیرسازی و آسفالت بوده که در روستاهای زرک، آب گشنه، آب اناری، بیدخل، پیرسرخ، قایق لو، تلخاب، سنگر علیا و سفلی، کلگاه علیا و سفلی، برمک 4 میلیارد هزینه شده و جمع آن 25.5 کیلومتر بوده است. 

براساس صحبت‌های ایوبی بخش دیگر اقدامات روستاهایی بوده که روکش و آسفالت آنها نیاز به بازسازی داشته که در روستاهای تنگه لله از اسلام‌آباد تا پل مورد، از مورکی تا بهلو و کلاه سیاه روکش و آسفالت شده و علاوه بر آنها در بعضی از محورها از جمله باجگاه پل هوایی زده شده و 2 کیلومتر نیز روشنایی انجام شده که مجموع این پروژه‌ها نیز 9 میلیارد شده است. 

ایوبی درباره آخرین وضعیت پروژه بزرگراه در شهرستان ممسنی نیز می‌گوید:  بخشی از این بزرگراه در محدوده نورآباد - قائمیه در ممسنی قرار دارد که مراحل نهایی‌اش را طی می‌کند و پیش‌بینی می‌شود به زودی افتتاح شود. 

به گفته فرماندار ممسنی حدود 50 کیلومتر از این بزرگراه در این شهرستان قرار دارد که با افتتاح آن بخش زیادی از معضلات جاده‌ای، تصادفات و ضررهای جانی و مالی برطرف می‌شود. 

حل مشکل مخابراتی منطقه سررود ممسنی 

در قسمت دیگری از پیام شهروند ممسنی که به دست خبرگزاری تسنیم رسیده بود، نصب دکل مخابراتی است که تاخیر در نصب آن مشکلات ارتباطی را برای روستائیان این منطقه به همراه داشته است. 

ایوبی درباره این موضوع نیز گفت: مکان دکل در نزدیک توکل آباد مشخص شده همچنین قول یک دستگاه BTSبرای منطقه سررود داده شود، کارهای مقدماتی انجام شد اما بخشی از کار مورد تائید کارشناسان مخابرات قرار نگرفته و باید زیرسازی آن دوباره انجام شود. 

به گفته وی بهبود وضعیت ارتباطی روستاها و شهرستان ممسنی از اولویت‌های مهم این شهرستان است. فرماندار ممسنی همچنین از سفر وزیر ارتباطات به این شهرستان در ماه‌های باقی مانده سال خبر داد که می‌تواند نوید خوبی برای پروژه‌های ارتباطی شهرستان باشد. 

پیش شرط بهبود وضعیت زندگی روستائیان وجود شبکه‌های ارتباطی و شبکه‌های حمل و نقل قابل رفت و آمد بین مراکز شهری و روستایی است. با پیشرفت روستاها و دسترسی آسان به مسیرهای ارتباطی نه تنها امکانات توسعه‌ای با سهولت بیشتری به روستاها می‌رسد بلکه از آنجا که اغلب روستاهای ممسنی در جنگل‌های زاگرس واقع شده‌اند، حفاظت از جنگل‌ها نیز بهتر انجام می‌شود. 

خبرگزاری تسنیم بنا دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16  از طریق واتساپ یا پیامک با شماره 09176756618 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از حلیمه زارع 

انتهای پیام/ 

نظر شما