شناسهٔ خبر: 35439777 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

جزییات پرونده «دانشجوی‌جعلی» دانشکده دندانپزشکی!/ دور زدن کنکور شگرد کلاهبرداری

طی چند روز گذشته خبری در رسانه‌ها مبنی بر دستگیری خانم «م.م»دست به دست شد. خانمی که خود را دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معرفی کرد و پایش به رسانه‌ها برای شرح علت موفقیتش در کسب رتبه ۹۲ کنکور هم باز شد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

ماجرا از این قرار است که این خانم ۲۳ به مدت یک سال سر کلاس‌های درس دندانپزشکی شهید بهشتی حاضر می‌شد و خود را به عنوان دانشجوی نخبه‌ای که رتبه ۲ رقمی در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور (علوم پزشکی شهید بهشتی) کسب کرده در صفحات شخصی مجازی‌اش معرفی می‌کرد؛ اما مسئله مهم عدم شرکت او در کنکور بوده است.

خانم "م .م" برای ورود به کلاس بهانه‌هایی از جمله عدم انتخاب رشته را می‌آورده و با همین ترفند دو ترم را سپری کرد. او در کلاس‌ها حاضر می‌شد و به سایر دانشجویان گفته بود که با پول به دانشگاه راه پیدا کرده و اصلا کنکور نداده است. همین امر باعث اعتراضاتی در بین دانشجویان دندانپزشکی شد و کار را به حراست دانشگاه کشاند. در نهایت عدم شرکت این نخبه قلابی در کنکور و دانشجو نبودن او بر همگان محرز شد.

روز ( دوشنبه، ۲۵ شهریور) رئیس کلانتری ولنجک از دستگیری دختری (۲۳ ساله) که بدون شرکت در کنکور و حتی ثبت نام در دانشگاه اقدام به حضور در کلاس‌های رشته دندانپزشکی در دانشگاه شهید بهشتی کرده بود، خبر داد. این فرد مدعی بود که با پرداخت چندین میلیارد تومان و بدون شرکت در کنکور، در این دانشگاه ثبت نام کرده است.

این فرد در همان بازجویی‌هایی اولیه اقرار کرد که هیچگونه ثبت نامی در دانشگاه نداشته و با سوءاستفاده از بی‌توجهی عوامل حراست در ورودی دانشگاه وارد فضای دانشگاه شده و به خاطر علاقه‌ای که به رشته دندانپزشکی داشته در کلاس‌های مربوطه شرکت کرده است. در تحقیقات ماموران مشخص شد که ادعای پرداخت چندین میلیارد تومانی این شخص به هیچ عنوان صحت نداشته است.

براساس تحقیقات؛ این خانم تنها با غفلت عوامل حراست وارد دانشگاه شده و با غفلت استادان به تحصیل ادامه داده است.

فرد خاطی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام فیلمی را منتشر کرده و گفته است: دانشجوی قلابی نیستم و از هیچ راه غیرقانونی وارد دنشگاه شهید بهشتی نشدم. با رزومه و اعتبار علمی مجوز ورود به دانشگاه را گرفتم. در کشور آلمان و دبی اعتبار علمی دارم و به دلیل اعتبارم از معتبرترین افراد دانشگاه مجوز افتخاری گرفتم.

این در حالی است که مسئولان دانشکده دندانپزشکی هرگز این اظهارات را قبول ندارند.

امیرمحسن ضیایی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: به دلیل ورود غیرقانونی این خانم به دانشگاه، مدرکی برای او صادر نخواهد شد.

خانم دانشجوی پرحاشیه می‌گوید؛ در پشت پرده این جریانات دو موضوع مطرح است، اول اینکه به واسطه موقعیت اجتماعی و اعتبار خودم از من خواسته شد در یک سری جریانات فکری سیاسی با آن‌ها همکاری کنم، چون این امر را قبول نکردم، تهدید به اخراج شدم.

او افزود: موضوع دوم این بود که اخیرا خبر‌هایی مبنی بر دریافت پول‌های کلان توسط مسئولان و مقامات دانشگاه مطرح شد و قطعا همه می‌دانند که خرید و فروش صندلی اتفاق می‌افتد، به طوریکه برخی مسئولان دانشگاه چندین میلیارد پول دریافت می‌کنند. در واکنش به این خبر‌ها مسئولان دانشگاه باید از خود دفاع می‌کردند؛ این امر مصادف با عدم همکاری من با آن جریان‌های فکری سیاسی بود.

او در ادامه گفت: بعد از این موضوع مسئولان دانشگاه اعلام کردند که ۳ میلیارد پول پرداخت شده است، سپس اعلام کردند که ۵۰۰ میلیون تومان و در نهایت بیانیه دادند که هیچ پولی نگرفته ایم.

خانم «م»در ادامه این ویدئو افزود: اگر به مسئولان پول داده بودم هیچ کس شاکی نبود. مهر امسال دانشجو‌هایی به عنوان انتقالی خارج از کشور سر کلاس درس می‌نشینند که حتی یک سفر خارجی نرفته اند، ولی در قالب انتقالی به دانشگاه وارد می‌شوند. لیستی دارم که می‌توانم آن را منتشر کنم؛ در این دانشگاه کمد وسایل دارم و مجوز داشتم. نه غیر قانونی آمده ام و نه بدون مجوز. من در کلاس رتبه اول را داشتم و اسم من در سایت دانشگاه موجود است.

اظهارات «م. م» در روند بازجویی

این دختر در اظهاراتش در کلانتری گفته است که من عاشق رشته دندانپزشکی بودم. همیشه دوست داشتم دندانپزشک شوم، ولی موفق نشدم که در این رشته قبول شوم. یک روز داشتم از جلوی دانشگاه شهید بهشتی رد می‌شدم، با خودم گفتم به آنجا بروم و از دانشجویان رشته دندانپزشکی سوال‌هایی بپرسم. وقتی وارد شدم به حراست گفتم که دانشجو هستم و کارتم همراهم نیست. بعد از آن بود که به سرم زد در کلاس‌ها شرکت کنم. برای همین پرس‎و‌جو کردم و فهمیدم که رشته دندانپزشکی چه زمان‌هایی کلاس دارد و دانشجویان این رشته چه درس‌هایی می‌خوانند.

او ادامه داد: کتاب‌هایش را تهیه کردم و رفت و آمدم به آن‌جا شروع شد. می‌خواستم هر طور شده دندانپزشک شوم. گفته بودم دانشجوی انتقالی از دانشگاه خارج از کشور هستم، چون به خارج از کشور زیاد سفر کرده بودم و خانواده‌ام هم آنجا هستند، اطلاع زیادی از دانشگاه‌های آن‌جا دارم؛ برای همین آن‌ها هم حرفم را باور می‌کردند و اجازه می‌دادند سر کلاس بنشینم.

واکنش مخاطبان به اظهارات «م .م»

در ادامه این گزارش واکنش برخی مخاطبان به گفته‌های این خانم مدعی دانشجو را را مرور می‌کنیم:

یک کاربر اظهار کرد: شما هر چقدرم اعتبار علمیت بالا باشه هرجای دنیا هم بوده باشی حق نداری بدون کنکور بری دانشگاه. اونم رشته‌هایی که با سلامت فرد در ارتباطه و حق نداری به عنوان رتبه بیای مصاحبه کنی و همه رو گول بزنی.

کاربری دیگری صحبت‌های وی را تائید کرد و نوشت: آره دقیقا یک نفر با شرایط شما تو دانشکده پرستاری هم هست که کنکور نداده و جزو استعداد‌های برتر است.

کاربر دیگری نوشت: من هم رزومه‌ خوبی دارم، ولی متاسفانه بابام اونقدر پول نداره.

مخاطب دیگری نوشت: جدید‌ترین راه دور زدن کنکور در ایران: پولدارم روزمه دارم

فرد دیگری بیان کرده است: کدوم دانشگاهی با روزمه برای دندانپزشکی ورودی می‌گیرد؟ شما المپیادی بودی؟

فرد دیگری با زیرکی خاصی نوشت: شما اگه با کنکور وارد دانشگاه نشدی چرا به عنوان رتبه‌ برتر کنکور رفتی مصاحبه کردی؟. این کاربر به مصاحبه‌ها و حضور او در رسانه‌ها که با عنوان کنکوری موفق به کسب رتبه ۹۲ وارد دانشگاه شده اشاره کرده است.

فرد دیگری در زیر پست نوشته: اعتبار، جدید‌ترین راه ورود به دانشگاه ملی.

واکنش وزارت بهداشت

به دنبال این مسائل کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در واکنش به دستگیری دانشجوی قلابی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در حال پیگیری جزئیات این موضوع هستیم و مسئولان حراست باید پاسخگوی نحوه ورود و خروج این فرد در دانشگاه باشند. اگر جعل مدرکی در حوزه آموزشی و دانشجویی اتفاق افتاده باشد با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

جهانپور ادامه داد: اینکه فردی کارت دانشجویی و مدارک دانشجویی نداشته باشد و بخواهد سر کلاس‌های آموزشی دانشگاهی حضور پیدا کند، کلاهبرداری چندان سختی نیست و این اتفاق در دانشگاه‌های بزرگ و پردیس‌های این دانشگاه‌ها گا‌ها اتفاق می‌افتد؛ اما اینکه آن فرد بخواهد برای حضور در این کلاس‌ها مبلغی را پرداخت کند، قطعا از لحاظ عقلی و روانی مشکلی داشته است.

او با رد ادعای فرد خاطی که امتیاز حضور در کلاس‌های آموزشی دانشگاه را خریده است، گفت: این کار امری شدنی نیست چرا که حضور در کلاس‌های آموزشی برای فردی امتیاز محسوب نمی‌شود و اگر هم افرادی بابت این موضوع از آن فرد دانشجونما مبلغی را دریافت کرده باشند خود آن‌ها نیز کلاهبردار بوده‌اند.

با دستگیری دانشجوی قلابی و تحویل او به مقامات قضائی، وزارت بهداشت نیز به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که پیگیر جزییات دستگیری این فرد است و مسئولان حراست باید پاسخگو باشند. وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده که اگر جعل مدرکی در حوزه آموزشی و دانشجویی اتفاق افتاده باشد با متخلفان برخورد خواهد شد. در حال حاضر نیز برای این دختر جوان با شکایت حراست دانشگاه پرونده‌ای تشکیل شده و این فرد برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شده است.

باید منتظر ماند و دید که انتهای این پرونده به کجا ختم می‌شود و دختری که در صفحه خود در فضای مجازی با انتشار ویدئویی سعی در سفید نمایی کار خود کرده بود و مسئولان را به خرید و فروش صندلی‌ها محکوم کرده بود و در روند بازپرسی، هیچ سخنی از این اتهامات به میان نیاورده به کجا می‌رسد. رسیدگی مسئولان وزارت بهداشت به این پرونده و دست‌های پشت پرده این ماجرا چه خواهد شد و تاوان ذهن مخشوش شده پشت کنکوری‌هایی که در تلاش برای ورود به این دانشگاه تراز اول کشور هستند را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟.

نظر شما