شناسهٔ خبر: 35439010 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد

آمريکايی ها از توهم خارج شوند

بشار الجعفری: کسانی که معتقدند می‌توانند«تنف» را به خاستگاهی اشغالگرانه مثل «گوانتانامو» یا ادلب را به «تورابورای» دیگر تبدیل کنند از توهم خارج شوند

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره؛ نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: آنانی که معتقدند می‌توانند تنف را به خاستگاهی اشغالگرانه مثل گوانتانامو یا ادلب را به تورابورای دیگر تبدیل کنند از توهم خارج شوند.
 
بشار الجعفری در سخنانی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی قطعنامه پیشنهادی برای توقف درگیری‌ها در ادلب ایراد کرد با بیان این مطلب، به انتقاد از محتوای پیشنهاد سه کشور آلمان، بلژیک و کویت پرداخت و اذعان داشت، کشور‌های ارائه دهنده این قطعنامه در دشمنی با دولت سوریه و حمایت از تلاش کشور‌هایی که جهت خدمت به منافع اشغالگران اسرائیلی، در پی بی ثبات کردن منطقه اند، پیشگامند.
 
سوء استفاده برخی از کشور‌های عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد
متن کامل سخنان بشار الجعفری در قبل از رای گیری برای قطعنامه پیشنهادی به شرح زیر است: 
بشار الجعفری خطاب به رییس نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: قبل از آغاز سخنانم جا دارد به جنابعالی و کشور شما، روسیه، به دلیل در اختیار گرفتن ریاست دوره‌ای این ماه شورای امنیت سازمان ملل متحد، تبریک بگویم و از مواضع کشور شما، که مستند به قوانین بین المللی و منشور ملل متحد است قدردانی کنم.
جناب آقای رئیس، متنبی، فیلسوف معروف عرب که در هزار سال گذشته شیفتگانی در عراق و سوریه داشته و دارد سخنی را بیان کرد که هنوز هم کاربرد دارد، او می‌گوید: «اگر رفتار و عمل انسان بد باشد گمان و ظنش نیز بد می‌شود»  توضیح خواهم داد که چرا سخن این حکیم تا به امروز کاربرد دارد.
نظام سیاسی برخی از کشور‌های عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، که انتظار می‌رود در اعتلای اصول مرتبط به منشور ملل متحد و تقویت صلح و امنیت جهانی امین باشند، از سازوکار متعلق به این نهاد بین المللی از جمله جایگاه این شورا (شورای امنیت) سوء استفاده می‌کنند تا اوضاع انسانی در سوریه را سیاسی جلوه دهند و از آن به عنوان ابزاری تبلیغاتی جهت بی ثبات کردن سوریه و حمایت از تروریسم استفاده نمایند، آنان باهدف مخدوش کردن چهره نظام سوریه و هم پیمانانش و پوشیده نگه داشتن جنایات خود، هم پیمانان و مزدورانشان در منطقه، اتهاماتی را علیه کشورم جعل می‌نمایند.
 
سرمایه گذاری در سرزمین ما، در ادلب، چیزی جز شکست و فروپاشی به دنبال نخواهد داشت
امروز بسیاری از افراد می‌دانند در مسیر بازاریابی برای خونریزی در سوریه، برخی از آنانی که در غار‌های ادلب به سر می‌برند به پول، سلاح و حمایت سیاسی ایی دل بسته اند که از تروریسم وال استریت می‌رسد، خوشحال می‌شوم به این سرمایه گذاران خبر دهم دلبستگی‌ها و سرمایه گذاری هایشان زیان داده است و این سرمایه گذاری در سرزمین ما، در ادلب، چیزی جز شکست و فروپاشی به دنبال نخواهد داشت.
 
  توسعه شرایط انسانی در سوریه و مقابله با مشکلات
جناب آقای رئیس، در سخنان نمایندگان کشور‌هایی که در این نشست مواضع خصمانه علیه سوریه اتخاذ کرده اند و حتی در گزارش نمایندگان اوچا، همچنان این واقعیت مشاهده نمی‌شود که توسعه شرایط انسانی در سوریه و مقابله با مشکلاتی که در برابر تامین نیاز‌های اساسی مردم این کشور وجود دارد به موارد زیر نیازمند است:
۱- تعهد کامل به حاکمیت جمهوری عربی سوریه و وحدت و امنیت سرزمینی آن.
این مورد از اصول اساسی‌ای است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در هشت سال گذشته در بیش از بیست قطعنامه بر آن تاکید کرده است.
۲- حمایت از تلاش‌های دولت سوریه وهم پیمانانش در مبارزه با بقایای گروه‌های مسلح تروریستی و ستیزه جویان بیگانه و تروریست.
این کار خود در چارچوب اجرایی شدن قطعنامه‌های همین شورا (شورای امنیت) درباره مبارزه با تروریسم است، قطعنامه‌هایی که تعداد آنها، دوازده مورد است.
۳- پایان دادن به حضور غیر قانونی نیرو‌های بیگانه در جمهوری عربی سوریه و توقف جنایات جنگی و ضد بشری که ائتلاف غیر قانونی بین المللی مرتکب می‌شود
۴- همکاری با دولت سوریه به عنوان شریک اساسی در دو بعد انسانی و توسعه
همکاریی که از هرگونه پیش شرط‌های سیاسی یا هرگونه دیکته کردن‌ها و ماجراجویی‌ها با هدف ایجاد مانع در مسیر بازسازی و بازگشت آوارگان، به دور باشد.
۵- پایان دادن فوری به تدابیر اجباری و یک جانبه که به طور گسترده بر روند زندگی مردم سوریه اثر گذاشته و مانع از آن شده است تا بتوانند نیاز‌های اساسی روزانه خود را تامین کنند.
 
از تلاش سازمان ملل متحد و سازمان های بشردوستانه حمایت می کنیم
بشار الجعفری در ادامه افزود: دولت سوریه در تلاش برای حمایت از مردم کشورش و تامین نیاز‌های معیشتی تمامی آنانی که در هر مکانی از کشور حضور دارند، از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند، دولت سوریه در این مسیر بر اساس اصول توجیهی قطعنامه ۱۸۲ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از تلاش سازمان ملل متحد و سازمان‌های بشردوستانه حمایت می‌کند. یادآوری می‌کنم که نظام سوریه از سی و یکم اوت گذشته با توقف درگیری در منطقه کاهش تنش در ادلب موافقت کرده بود، اما این حق را برای خود محترم دانست که اگر از جانب تروریست‌ها توقف درگیری نقض شد واکنش نشان دهد.
بشار الجعفری خاطر نشان کرد دولت کشورم در کنار اولین گذرگاه انساندوستانه که پیش از این در شهر صوران گشوده بود، با هماهنگی روسیه دومین گذرگاه انساندوستانه را نیز در منطقه ابوالظهور ادلب گشود تا غیر نظامیان بتوانند با استفاده از این گذرگاه‌ها از مناطق تحت تسلط گروه‌های مسلح تروریستی که از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند خارج و وارد مناطقی شوند که ارتش سوریه وهم پیمانانش از تروریست‌ها پس گرفته اند، در مقابل گروه‌های مسلح تروریست، غیر نظامیان را هدف قرار دادند و با شلیک گلوله به سوی آنان سعی کردند اجازه ندهند از مناطق تحت تسلطشان خارج شوند.
 
نظام سوریه در حوزه فعالیت‌های بشردوستانه به همکاری با شرکایش ادامه می‌دهد
وی افزود: نکته دیگر اینکه هماهنگی‌های سوریه و روسیه، این موفقیت را به دنبال داشت که بیست و نه هزار غیر نظامی که در اردوگاه رکبان به گروگان گرفته شده بودند بتوانند از این اردوگاه خارج شوند، برای این افراد مراکز اقامت موقت تهیه شد تا شرایط برای بازگشت آنان به محل زندگیشان، که به دست ارتش سوریه از تروریست‌ها پس گرفته شده بود، مهیا شود.
دولت سوریه اخیرا دیدار گروه ارزیابی سازمان ملل متحد و هلال احمر سوریه را به همراه کاروان کمک‌ها برای ورود به اردوگاه الکائن در منطقه اشغالی تنف که در تسلط نیرو‌های آمریکایی و سازمان تروریستی مغاویر الثوره (چریک‌های انقلاب) است، فراهم کرد. سازمان ملل متحد پس از دیدار هیئت اعزامی از این اردوگاه اظهار داشت، سیزده هزار نفر در این اردوگاه ساکنند که سی و هفت درصد آنان تمایل دارند از اردوگاه خارج و به مناطق تحت تسلط دولت سوریه وارد شوند، اما سازمان‌های تروریستی تحت حمایت نیرو‌های اشغالگر آمریکایی به آنان اجازه نداده اند اردوگاه را ترک کنند، این گروه‌ها حتی با استفاده از زور بخش قابل توجهی از کمک‌های بشردوستانه را تصاحب کردند و آن را به یکی از قرارگاه‌های خود در تنف انتقال دادند.
نظام سوریه در حوزه فعالیت‌های بشردوستانه به همکاری با شرکایش ادامه می‌دهد تا بتواند اوضاع اردوگاه الهول و شرایط ساکنان این اردوگاه را حل کند. دمشق در این زمینه موافقت کرده است تا کمیته بین المللی صلیب سرخ یک بیمارستان صحرایی را به همراه تمامی خدمه پزشکی و خدماتی، که تعدادشان به بیش از صد نفر می‌رسد، به این اردوگاه منتقل کند ضمن اینکه از ارسال کمک‌های مختلف برای نیازمندان ساکن اردوگاه و محیط اطراف آن حمایت می‌کند.
نماینده دائم سوریه در سازمان مل متحد در ادامه افزود: با استفاده از این تریبون بر مسئولیت کشور‌های مورد نظر در تلاش برای بازگرداندن فوری تروریست‌های تابعه و خانواده هایشان از این اردوگاه تاکید می‌کنم.
آقایان، نکاتی که اشاره کردم گوشه‌ای از تلاش‌های گسترده و غیر قابل تردید نظام سوریه در بعد انسانی است، این موارد نمونه‌ای از دستاورد‌هایی است که وقتی نیت‌ها صادقانه باشد و اراده لازم وجود داشته باشد حاصل می‌شود.
بار دیگر از جمهوری فدرال روسیه به دلیل تلاشش در این زمینه تشکر می‌کنم و یاد آور می‌شوم در بعد فعالیت‌های انساندوستانه اگر حمایت‌های دولت سوریه از تلاش‌های سازمان ملل متحد و دیگر شرکا نبود این سازمان‌ها نمی‌توانستند به دستاورد‌هایی که در گزارش‌های متعلق به خودشان بدان اشاره کرده اند دست یابند.
 
مهم‌ترین دلایل مخالفت سوریه با مدعیان حوزه‌های بشردوستانه
 بشار الجعفری همچنین خاطر نشان کرد در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که مدعیان حوزه‌های بشردوستانه تلاش کردند تا قطعنامه ویژه‌ای را درباره کشورم آماده سازند، قطعنامه‌ای که از اهداف اعلام شده فاصله بسیار دارد و کشورم به دلایل مختلف به طور کامل با آن مخالف است، از مهم‌ترین دلایل مخالفت سوریه با چنین قطعنامه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- با طرف اساسی یعنی هیئت نمایندگی سوریه هماهنگی و رایزنی نشده است
۲- در قطعنامه پیشنهادی دلایل اساسی بروز بحران انسانی و شدت یافتن این بحران، نادیده گرفته شد، این دلایل عبارتند از تروریسم تحت حمایت بین المللی، حضور غیر قانونی نیرو‌های بیگانه در بخش‌هایی از سوریه، تلاش‌ها برای دیکته کردن شرایط جدید میدانی متضاد با محتوای قطعنامه‌های شورای امنیت. چرا که در قطعنامه‌های صادره از شورای امنیت بر التزام کامل به حاکمیت جمهوری عربی سوریه و وحدت و امنیت سرزمینی آن تاکید شده است.
۳- در قطعنامه پیشنهادی استثناء شدن گروه‌های تروریستی از توقف درگیری ها، نادیده گرفته شده است که این امر با توافقات آستانه و سوچی در تضاد است، چنانچه در آن مسئولیت کشور‌های عضو در بازگرداندن تروریست‌های بیگانه و خانواده هایشان و محاکمه آنان نادیده گرفته شد در حالی که اینگونه مسئولیت پذیری باید جایگزین بی توجهی این کشور‌ها و شانه خالی کردن آنان از حد اقل مسئولیت مثل لغو تابعیت از تروریست‌هایی باشد که همچنان برای ریختن خون مردم سوریه در این کشور حضور دارند.
۴- کشور‌های ارائه دهنده قطعنامه پیشنهادی، در دشمنی از دولت سوریه و حمایت از تلاش برخی کشور‌ها برای بی ثبات کردن منطقه به عنوان خدمتی به منافع اشغالگران اسرائیلی، پیشگامند، این کشور‌ها تحت لوای ائتلاف غیر قانونی بین المللی جمع شده اند و با جنایاتی که مرتکب شدند تاریخ روابط خود با مردم سوریه را آلوده نمودند، آنان با تحمیل تدابیر ظالمانه و یک جانبه، به تروریسم اقتصادی علیه مردم سوریه روی آورده اند.
الجعفری همچنین تاکید کرد من به کسانی که در توهم به سر می‌برند توصیه می‌کنم بیدار شوند، آنانی که معتقدند می‌توانند تنف را به خاستگاهی اشغالگرانه مثل گوانتانامو یا ادلب را به تورابورای دیگر تبدیل کنند توصیه می‌کنم از توهماتشان بیرون بیایند. جناب آقای رئیس بر اساس آنچه که بیان شد هیئت نمایندگی کشورم از شما می‌خواهد تا در مخالفت با قطعنامه پیشنهادی رای دهید.
<div id="video-display-embed-code_3964879"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2527835/3964879?width=350&height=250"></script></div>

نظر شما