شناسهٔ خبر: 35438368 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

میزبانی موکب حضرت عبدالعظیم(ع) از ۱۸ هزار زائر اربعین

تهران نیوز

موکب حضرت عبدالعظیم(ع) در ۳۰۰ متری حرم امام حسین(ع) بنا شده و از ۱۹ الی ۳۰ مهر ماه ۹۸ پذیرای زائران اربعین حسینی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ  نشست خبری تشریح برنامه‌های "موکب اربعینی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)" با حضور جمعی از خادمان و مسئولان این موکب و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

«رضا صادقی» در تشریح موقعیت مکانی این موکب اظهار داشت: موکب حضرت عبدالعظیم(ع) در شارع الشهدا جنب هتل رضوان شهر کربلا واقع شده و حدودا ۳۰۰ متر از حرم مطهر امام حسین(ع) فاصله دارد.

وی در ارتباط با امور اجرایی این موکب عنوان کرد: موکب حضرت عبدالعظیم(ع) از ۱۹ الی ۳۰ مهر ماه فعالیت می‌کند و هر کس که وارد موکب می‌شود می‌تواند ۴۸ ساعت در آن جا اسکان داشته باشد. این عدد در سال گذشته ۷۲ ساعت بود اما امسال با توجه به پیش‌بینی حجم سه برابری زائر نسبت به گذشته به ۴۸ ساعت رسیده است.

مدیر مالی موکب حضرت عبدالعظیم(ع) خدمت‌رسانی این موکب در ایام اربعین را به ۱۲ بخش تقسیم کرد و افزود: آبدارخانه و سقاخانه در ورودی موکب که روزانه ۲۰ الی ۳۰ هزار لیوان چای، دمنوش و شربت برای زائران سرو می‌کند. بخش حراست ما نیز در ۴۸ ساعت حدود ۳ هزار زائر را پذیرش می‌کند.

* برای اولین بار اتفاق می‌افتد؛ موکبی که اتاق کودکان هم دارد!

صادقی از نوآوری‌های موکب اهالی ری در کربلا سخن گفت و یادآور شد: اتاق کودک برای نخستین بار است که دایر می‌شود و کودکان عزیز می‌توانند نقاشی اربعینی بکشند و هدیه دریافت کنند. غرفه آرایشگری موکب حضرت عبدالعظیم(ع) با همکاری اتاق اصناف شهرستان ری برپا می‌شود و ساماندهی و هماهنگی آن برعهده حاج رضا اکبر است.

وی بر همین اساس ادامه داد: خیاطی، کفاشی و بهداری از دیگر بخش‌های ما هستند که قائم مقام بیمارستان فیروزآبادی شخصا در آن جا حضور دارند و به زائران خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

مدیر مالی موکب حضرت عبدالعظیم(ع) هم‌چنین اضافه کرد: آشپزخانه را داریم که روزانه سه هزار غذا طبخ می‌کند و در اختیار زائران قرار می‌دهد. نانوایی ما روزانه بیش از ۲۰ هزار قرص نان بربری تولید می‌کند که این پخت نان بربری فقط در موکب شهرری رخ می‌دهد.

* موکبی مناسب برای اسکان هزار خواهر در کربلای معلی

صادقی با اشاره به بحث اسکان زائران گفت: ما حدود ده چادر غول‌پیکر داریم که هر کدام از آن‌ها ظرفیت پذیرش ۴ هزار نفر را دارد. ۷۰۰ نفر اسکان خواهران را داریم که در روزهای شلوغ پایانی این عدد به یک هزار نفر هم می‌رسد.

وی تاریخ اعزام اولین گروه خادمان موکب را اول مهر ماه دانست و ابراز داشت: حدود ۱۲۰ خادم خواهر و برادر در این موکب فعالیت می‌کنند که گروه اول ۶۰ نفره ما از یک مهر تا ۳۰ مهر در کشور عراق حضور دارند و به ارائه خدمات می‌پردازند.

از ۱۵ مهر ماه به بعد نیز تیم دوم ما وارد کربلا می‌شود و از ۱۹ مهر فعالیت خود را آغاز می‌کند.

مدیر مالی موکب حضرت عبدالعظیم(ع) در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر دخل و خرج موکب در اربعین سال ۹۸ عنوان کرد: ما نمی‌توانیم هزینه‌ها را دقیق بگوییم. امسال ۵۰ درصد تورم داشتیم و قیمت خیلی از اجناس افزایش‌یافته را نمی‌دانیم. بنابراین طبیعی است که نتوانیم قیمت دقیق و حتی حدودی را تخمین بزنیم.

صادقی در ادامه افزود: یکی از مشکلاتی که سال گذشته داشتیم این بود که دوستان خیّر ما کمک‌هایشان را به ستاد عتبات عالیات تهران می‌دادند و حتی نشانی ستاد عتبات عالیات شهرری را هم نمی‌دانستند.

* شماره حساب کمک به موکب حضرت عبدالعظیم(ع)

وی در تکمیل اظهاراتش بیان داشت: از تمام عزیزان خواهش می‌کنیم تا کمک‌هایشان را به شماره حساب ۱۳۱۳۰۳۵۹۷۳۰۳ (بانک سپه) و شماره کارت ۵۸۹۲۱۰۱۲۰۷۹۶۰۷۴۷ و یا بانک رسالت به شماره ۱۰/۷۴۳۸۵۲۶/۱ واریز کنند.

مدیر مالی موکب حضرت عبدالعظیم(ع) افزود: تبلیغات محیطی ما با توجه ایام ماه محرم و صفر جواب نمی‌دهد و لابه‌لای تبلیغات هیئات مذهبی گم می‌شود و مردم به این بنر توجه نمی‌کنند. بنابراین از رسانه‌های عزیز توقع داریم که در امر اطلاع‌رسانی به ما کمک کنند.

حسن حیدری سخنگوی موکب حضرت عبدالعظیم(ع) نیز در اظهاراتی کوتاه خاطرنشان کرد: بهترین آب موجود در کربلا در اختیار موکب حضرت عبدالعظیم(ع) است که حتی با آب معدنی هم می‌تواند رقابت کند. سال گذشته دستگاه ۲۰ میلیون تومانی خریدیم تا آب تصفیه‌شده را به دست زائران بدهیم که این موضوع تعجب عراقی‌ها را هم به دنبال داشت.

حجت‌الاسلام حجتی‌نیا رئیس هیئت امنای موکب حضرت عبدالعظیم(ع) نیز از مستقل بودن این موکب خبر داد و گفت: خادمان این موکب ایثار می‌کنند و امروز ثابت کرده‌اند که اگر کربلا تکرار شود خود را وقف حسین(ع) می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: این موکب تماما مردمی بوده و وابسته به هیچ نهاد و دولتی نیست. آدم کمک‌های مردم را که می‌بیند یاد جبهه‌های جنگ می‌افتد که هر کس به اندازه وسعش کمک می‌کرد.

.............................
پایان پیام/ 101

نظر شما