شناسهٔ خبر: 35435367 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

عربستان اندازه ایران نیست

فارس

دو هفته بعد از کُری خوانی یک شاهزاده سعودی برای ایران، دو تحلیلگر سرشناس سعودی ضمن اذعان به اینکه کشورشان اندازه رویارویی با ایران نیست، از کشورهای غربی خواستار کمک شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، هنوز دو هفته از توییت «عبدالله بن سلطان بن ناصر آل سعود» شاهزاده سعودی نگذشته است که در توییتی نوشت، کشورش می‌تواند طی هشت ساعت ایران را نابود کند.

بیشتر بخوانید:

پامپئو سوار عربستان و امارات شد

نیویورک‌تایمز: جنگ با ایران کابوس است

عبدالله بن سلطان که کشورش با روی کار آمدن محمد بن سلمان و دونالد ترامپ، با پول‌پاشی، خود را متکی به «ابرقدرت» به ظاهر «یکه‌تاز» می‌بیند و در منطقه برای ایران، ترکیه و قطر شاخ و شانه می‌کشد، پنجم سپتامبر در توییتی نوشت: «هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند مقابل وحدت و عزم و قیام ما بایستد. عربستان سعودی می‌تواند طی هشت ساعت ایران را نابود کند.»

ببینید:

فیلم/ دست خالی آل سعود برای تامین امنیتش

او با انتشار ویدئویی که متعلق به دو سال پیش بود نوشت «البته این فیلم مال دو سال پیش است، یعنی قبل از خرید اف.۳۵ اس.ای، قبل از خرید و توسعه سامانه‌های پدافند هوایی و نیروی دریایی و زمینی و هوایی با موشک‌های پیشرفته است». 


توییتر عبدالله بن ناصر

اکنون چند روز بعد از حمله یمن به تأسیسات نفتی آرامکو و ناتوانی پدافند پیشرفته‌ای که این شاهزاده از آن دم زده بود در شناسایی پهپادهای یمنی و مقابله با آن، تحلیلگران ارشد سعودی خواستار کمک جهانی برای مقابله با ایران شده‌اند. 

دو سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط امروز پنجشنبه (۱۹ سپتامبر) در دو یادداشت مطبوعاتی جداگانه، خواستار کمک کشورهای غربی به ریاض برای مقابله با ایران شدند و اذعان کردند که کشورشان بتنهایی قدرت رویارویی با ایران را ندارد. 

عبدالرحمن الراشد سردبیر سابق الشرق الاوسط و مدیر پیشین شبکه العربیه در یادداشتی در این روزنامه، با عنوان «ایران معضلی بزرگ‌تر از [اندازه] عربستان است» نوشت، «ایران کابوسی جهانی است».

الراشد هر اتهامی که خواسته، در این یادداشت به ایران زده و مدعی شده که «فقط در دو سال از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ سی حمله تروریستی مرتبط با ایران ثبت شده؛ از نایروبی گرفته تا لاگوس، هند، تایلند و آمریکا از جمله تلاش برای ترور سفیر سعودی در واشنگتن و منفجر کردن سفارتخانه‌ها». 


یادداشت الراشد در الشرق الاوسط ۱۹ سپتامبر

این تحلیلگر عربستانی نزدیک به محافل تصمیم‌ساز در رژیم سعودی، ایران را به سازمان‌های تروریستی داعش و القاعده تشبیه کرد و ضمن اذعان به قدرت ایران نوشت« دنیا... جرأت نکرد» با ایران مقابله کند و «عموماً، ترس از مواجهه خطرناک» علت آن بود. «تبعات آن، بزرگ‌تر از توان یک کشور واحد است که تحملش کند حتی اگر کشوری بزرگ مثل در اندازه ایالات متحده آمریکا باشد. برای همین واشنگتن به سلاح پیچیده و کُند روی آورد که آن، محاصره اقتصادی ایران و محروم کردن آن از دلار و نفت است».

الراشد در پایان برای جلب حمایت غرب، ادعا کرد که ایران خطری برای دنیا و ثبات جهانی است مگر اینکه همه، برای مقابله با آن به توافق برسند. 

در یادداشت دیگری تحت عنوان «راه حل مقابل ایران»، «سلمان الدوسری» سردبیر سابق الشرق الاوسط، خواسته عبدالرحمن الراشد برای مقابله جهانی با ایران را تکرار کرد و نوشت که «متوقف کردن تهدید ایران برای اقتصاد دنیا، در گرو عمل است نه حرف. شاید یکی از مهم‌ترین راهکارها، سیاست پاسخ جمعی است که بوریس جانسون دو بار پیشنهاد کرده است». 

الدوسری در ادامه از «سیاست پاسخ جمعی» به نام «چماق مناسب» یاد کرد و از کشورهای غربی خواست که برای پاسخ دادن به ایران یکپارچه شوند.


یادداشت الدوسری در الشرق الاوسط ۱۹ سپتامبر

آنچه در نوشته‌های این دو تحلیلگر سرشناس سعودی کاملا واضح است، ناتوانی و اظهار عجز حکومت ریاض از تقابل با ایران و محور مقاومت است. رسانه‌های سعودی به تبع مقامات این کشور مکررا خواستار حمایت همه کشورهای دنیا از ریاض مقابل یمن و ایران شده‌اند.

عربستان پس از دریافت چند ضربه دردناک از ارتش یمن بخصوص در شرکت نفتی آرامکو، مکررا حمله تلافی‌جویانه یمن به تأسیسات نفتی سعودی را حمله به اقتصاد دنیا وانمود می‌کند تا بتواند کمک دیگر کشورها را برای جبران ناتوانی خود، جلب کند. ریاض از یک سو حمله یمن را حمله ایران جا می‌زند تا هم از رسوایی خود بکاهد که مقابل ارتش یمن ناتوان مانده و از سویی دیگر علیه ایران اجماع ایجاد کند که در هر دو تاکنون ناتوان مانده است. 

نظر شما