شناسهٔ خبر: 35434721 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وزیر برگزیت: بریتانیا احتمالا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج می‌شود

وزیر برگزیت بریتانیا در پایتخت اسپانیا تصریح کرد علیرغم آنکه دولت وی خواستار توافق در خصوص برگزیت است اما احتمالا انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «استفان بارکلی» وزیر برگزیت بریتانیا امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که ترتیبات پشتیبان در مرز ایرلند بعنوان بخشی از توافق جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، «باید کنار گذاشته شود» و در حالیکه دولت وی خواستار توافق است اما احتمال می‌رود که بریتانیا مجبور شود در پایان اکتبر اتحادیه اروپا را بدون توافق ترک کند.

بنا به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزیر برگزیت انگلیس تصریح کرد: «بریتانیا با ترتیبات پشتیبان موافقت نخواهد کرد و پارلمان انگلیس نیز از قبل سه مرتبه آن را رد کرده است».

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نیز گزارش کرد، بارکلی همچنین تصریح کرد که انگلیس باید به منظور تعیین یک سیاست جدید برای مشکلات موجود در خصوص ترتیبات پشتیبان ایرلند، مهلت برگزیت را تمدید کند.

وی توضیح داد: «به ما گفته شده است که انگلیس باید به صورت قانونی تا ۳۱ اکتبر به طور یک متن قانونی مؤثر ارائه کند. جایگزین ترتیبات پشتیبان تا پایان بازه زمانی اجرا در دسامبر ۲۰۲۰ ضروری نیست».

وی ادامه داد که سیاست پشتیبان از طریق روابط آینده شکل می‌گیرد و هنوز مشخص نیست و ادامه داد: «اتحادیه اروپا همچنان بر آزمونی تأکید دارد که انگلیس نمی‌تواند به آن عمل کند و پارلمان انگلیس نیز سه بار آن را رد کرده است».

بارکلی این اظهارات را در «مادرید» اسپانیا و درست ۶ هفته قبل از روزی مطرح کرد که «بوریس جانسون»نخست‌وزیر انگلیس وعده داده تا بریتانیا را تحت هر شرایطی و با توافق یا بدون توافق در ۳۱ اکتبر (۹ آبان) از اتحادیه اروپا خارج سازد.

یک مقام ارشد دولت جانسون روز یکشنبه هفته جاری اعلام کرد جانسون مصمم است طرحی قاطعانه برای توافق با بروکسل را در ملاقات روز دوشنبه با «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا ارائه کند تا به هر قیمتی که شده بروکسل را درخصوص توافق خروج از اتحادیه اروپا متقاعد کرده و آن را پیش از تاریخ اعلام شده در پارلمان نیز تصویب کند.(جزئیات بیشتر)

ترتیبات پشتیبان که در توافق بین «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس و «بروکسل» برای اجرای برگزیت درج شده بود، نوعی سیاست ضمانتی است که از ایجاد مرز سخت بین بخشی از ایرلند که جزو خاک بریتانیاست و جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپا است جلوگیری می‌کند. اما این مسئله مانع اصلی در جلب حمایت پارلمان انگلیس از توافق می با اتحادیه اروپا بود.

وزیر خارجه ایرلند نیز اخیراً در بیانیه‌ای بر نیاز به اطمینان قانونی درباره مساله مرزهای ایرلند و انگلیس تاکید کرد و جانسون نیز اخیراً در گفت‌وگو با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفته بود، تنها راه‌حلی که به ما اجازه پیشبرد توافق را می‌دهد، حذف ترتیبات پشتیبان است.

انتهای پیام/ق

نظر شما