شناسهٔ خبر: 35434596 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اعتراف پمپئو به اقدامات تنش‌زای ترامپ در قبال ایران

بنا به نوشته یک وبگاه خبری آمریکا، علیرغم دفاع وزیر خارجه این کشور از رویکرد واشنگتن در قبال تهران، او نیز اقدامات رئیس‌جمهور کشورش را عامل تنش‌های اخیر با ایران دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از بیزنس اینسایدر، در حالیکه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه از استراتژی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور در مقابل ایران دفاع کرد، با این حال سهوا اعتراف کرد تنش‌های اخیر در خاورمیانه نتیجه مستقیم تصمیم رئیس‌جمهور این کشور برای خروج از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، برجام، و دیگر اقدامات او بوده است.

به نوشته بیزنس اینسایدر وزیر خارجه آمریکا در عین حال تلاش کرد تا نشان دهد خارج نشدن از برجام از سوی ترامپ شرایط بدتری را به وجود می‌آورد. این در حالیست که یکی از مقامات سابق دولتی آمریکا به بیزنس اینسایدر گفت ارتباط مستقیمی را می‌توان میان نقض توافق هسته‌ای ایران از سوی ترامپ و خطر درگیری در منطقه پیدا کرد.

این پایگاه آمریکایی در این گزارش نوشت از زمانیکه ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد، دولت او کمپین فشار حداکثری را علیه تهران در پیش گرفته تا با وضع تحریم‌های سخت اقتصاد این کشور را فلج نماید. هدف نهایی کمپین فشار حداکثری این است تا ایران را مجبور به بازگشت به پای میز مذاکره نماید تا با پذیرش نسخه سخت‌تری از برجام موافقت کند.

بیزنس اینسایدر در ادامه تاکید کرد استراتژی حداکثر فشار ترامپ تاکنون موفق نبوده است. پمپئو در جمع خبرنگارانی که با او به عربستان سفر می‌کردند با دفاع از این رویکرد دولت ترامپ گفت برخی می‌گویند این استراتژی رئیس‌جمهور که ما اجازه آن را دادیم، جواب نداده است. اما من استدلال عکسی را طرح می‌کنم. استدلال من اینست که آنچه در حال حاضر شاهد هستید نتیجه مستقیم معکوس کردن شکست عظیم برجام است.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان و در پاسخ به این سوال که چگونه چنین حملاتی علیرغم سرمایه گذاری ریاض در زمینه فناوری دفاعی آمریکا رخ داده و چگونه می‌شود از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرد، ضمن اعتراف به اینکه حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان در مقایسه‌ای که تاکنون سابقه نداشته به وقوع پیوست، مدعی شد بدون تحریم‌های دولت ترامپ، ایران می‌توانست به سامانه‌های موشکی خطرناکتر و پیچیده تری دست یابد.

مقامات آمریکایی در حالی ایران را در پشت پرده حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو می‌دانند، که جنبش انصارالله یمن اعلام کرده این تاسیسات از سوی آن‌ها هدف حمله قرار گرفته است. تهران نیز هرگونه نقش داشتن در این حملات را تکذیب کرده است.

جنبش انصارالله یمن بار‌ها تاکید کرده که در صورت متوقف نشدن جنایات و دشمنی عربستان و محاصره مردم یمن به حمله علیه رژیم آل سعود ادامه می‌دهد و این را حق مشروع خود می‌داند. نیرو‌های انصارالله یمن روز شنبه موفق شدند با حملات پهپادی خود تاسیسات نفتی عربستان سعودی را هدف قرار داده و به این ترتیب نیمی از تولیدات نفتی این کشور را متوقف کنند.

همچنین برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام پس از چند سال مذاکره، تیرماه ۱۳۹۴ با توافق بین ایران و کشور‌های ۱+۵ (انگلیس، آلمان، آمریکا، فرانسه، روسیه و چین) به نتیجه رسید و در نتیجه آن تحریم‌های هسته‌ای ایران برداشته شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷ تحت تاثیر فشار لابی صهیونیسم خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و چهاردهم آبان همان سال نیز دور تازه تحریم‌های ضد ایرانی که عمدتاً صادرات نفت ایران، صنایع هوایی، کشتیرانی و بانکی را شامل می‌شد به اجرا گذاشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما