شناسهٔ خبر: 35434546 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

تزریق مرفین از علایم بعد از آسیب‌های شدید جلوگیری می‌کند

تزریق مرفین بعد از یک آسیب شدید ترومایی در مدل آزمایشگاهی ایجاد PTSD در موش سفید آزمایشگاهی، از ایجاد علایم این بیماری جلوگیری می‌کند

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت> مطالعات اخیر مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان نشان می‌دهد تزریق مرفین سبب کاهش علایم بعد از آسیب‌های شدید می‌شود.   
به گزارش شفا آنلاین، مطالعات اخیر مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان نشان می‌دهد که تزریق مرفین بعد از یک آسیب شدید ترومایی در مدل آزمایشگاهی ایجاد  PTSD در موش سفید آزمایشگاهی، از ایجاد علایم این بیماری جلوگیری می‌کند.

ضربه یا تروما (Trauma) در دانش پزشکی به هر نوع آسیب دیدگی، ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده به بدن انسان گفته می‌شود با این شرط که از خارج به بدن وارد شود و عامل درونی یا بیماری در بدن علت ایجاد آسیب نباشد.

طبق تحقیقات پژوهشگران مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اثرات مرفین وابسته به زمان است.

بر اساس این پژوهش، بهترین اثر، ۲۴ ساعت بعد از تزریق مرفین بدست می‌آید و اثرات محافظتی آن، در سطح رفتاری و تغییرات آناتومیک نورون‌های قشر جلوی پیشانی که نقش مهمی در تنظیم رفتارهای ترس دارد، بسیار جالب توجه است.

سندروم استرس پس از ضایعه، پی تی اس دی(PTSD) ممکن است برای هر کسی و در هر زمانی در زندگی پیش بیاید.

سندروم استرس پس از ضایعه (پی تی اس دی) چیست؟

سندروم پس از ضایعه ممکن است برای کسی روی دهد که دچار حادثه ای ضایعه‌ آور قرار گرفته که متضمن احساس خطر مرگ بوده است؛ برای نمونه تعرض جنسی، آزار روانی و جسمی، مرگ کسی، شکنجه، جنگ، فرار، فاجعه‌ طبیعی، سرقت یا سانحه.

اشخاص مبتلا به اختلال استرس پس از ضایعه سعی می‌کنند که رویداد ضایعه‌آور را فراموش کنند اما نمی‌توانند.

رویداد ضایعه‌آور مکررا تجربه می‌شود، در بیداری بصورت خاطره و شب‌ها بصورت کابوس. این امر می‌تواند باعث ناراحتی‌های شدید شود و به بی‌خوابی، اضطراب، درد بدنی، مشکل تمرکز حواس و انزوا بیانجامد.

نظر شما