شناسهٔ خبر: 35433285 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تمرین‌هایی برای کمک به رفع انحراف چشم

برای درمان انحراف چشم راه‌های مختلفی وجود دارد که بسته به صلاحدید پزشک، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، استرابیسم یا انحراف چشم به هم راستا نبودن چشم‌ها در زمان نگاه کردن به اشیای مختلف گفته می‌شود. استرابیسم معمولاً در نوزادان و کودکان نوپا به دلیل وراثت یا بروز نقص در زمان شکل گیری و رشد چشم روی می‌دهد.
 

بنا برمطالعه‌های انجام شده بیشتر موارد استرابیسم بین کودکان به دلیل ارتباط ضعیف بین مغز، ماهیچه‌ها و اعصاب چشم روی می‌دهد. این بیماری افزون بر کودکان در بزرگسالان هم مشاهده می‌شود به ویژه افرادی که دچار سکته مغزی، ضربه مغزی یا ابتلا به دیابت شده اند. در صورت درمان نشدن این اختلال بسته به شدت و تشدید عارضه امکان بروز مشکل هایی، چون دوبینی، کم بینایی و حتی نابینایی در مواردی به وجود می‌آید.

برای درمان استرابیسم انواع راهکار‌های درمانی از جمله عینک‌های طبی تا جراحی وجود دارد تا پزشک چشمان فرد را تراز و متقارن کند. یکی از درمان‌های کاربردی و اثرگذار برای درمان این عارضه، تمرین‌هایی برای تقویت عضله‌های چشم است.
هر چند این تمرین‌ها را نباید جایگزین معالجه پزشکی دانست و تنها روش‌های درمانی مکمل برای کمک به بهبود مشکل نداشتن انطباق است. با توجه به اینکه علل ایجاد استرابیسم و انواع قرارگیری کره چشم درآن متفاوت است، پزشک پس از معاینه بهترین شیوه تمرین عضله چشم را به افراد توصیه می‌کند.

تمرین اولین ؛ استفاده از مداد

با استفاده از یک مداد که دارای روکشی ساده است می‌توانید به چشمان خود کمک کنید. برای این کار در یک فضای کاملاً خالی از اشیا مانند روی به روی درب اتاق بایستید و مداد را در راستای بینی خود قرار دهید، به نوک آن نگاه کنید و به آرامی مداد را به خودتان نزدیک و سپس دور کنید.
 

توجه داشته باشید نزدیک کردن بیش از اندازه مداد به چشم می‌تواند سبب ایجاد فشاربه عضله چشم‌ها شود. نزدیک کردن مداد تا زمانی باید انجام شود که چشمان شما تار ببیند و سپس به آرامی آن را دور کنید.

تمرین دوم؛ رشته‌های نخ، تمرینی تاثیرگذار

تمرین با رشته‌های نخ که درون آن‌ها مهره در فاصله‌های ویژه‌ای قراردارد با نام Brock string شناخته می‌شود و به وسیله یک چشم پزشک سویسی به نام Frederick Brock اولین بار برای تصحیح بینایی ابداع شده است. این ابزار درمانی را به آسانی در خانه می‌توانید تهیه کنید. برای ساخت آن به یک رشته نخی سفید رنگ به طول یک و نیم متر نیاز دارید که در طول آن سه مهره رنگی با رنگ‌های مختلف قرار بگیرد.
 

یک انتهای رشته را به یک نقطه ثابت ماننده نرده یا پشت صندلی ببندید. مهره‌ها در فاصله مساوی از هم قراربگیرند و انتهای دیگر رشته را در راستای بینی خود قراردهید. از دورترین مهره تمرکز کنید به نگاه کردن تا نزدیک‌ترین مهره. در این حالت شما دو رشته خط متقاطع می‌بینید که تشکیل حرف انگلیسی X را می‌دهند. با انجام این تمرین عضله‌های چشم تقویت می‌شوند.

استفاده از کارت‌های رنگی

این کارت‌ها دارای سه نقطه رنگی با فاصله بر روی خود هستند و با نام Barrel cards شناخته می‌شوند. یک کارت معمولاً دارای سه دایره قرمز و دیگری سبز است. دو کاغذ را به هم بچسبانید به طوری که دایره‌ها در دو طرف کارت قرار بگیرند.
 
تمرین‌هایی برای کمک به رفع انحراف چشم

آن گاه کاغذ را به صورت عمودی در راستای بینی خود قرار دهید به طوری که بزرگ‌ترین دایره دورترین به شما باشد.  سپس از دایره بزرگ به دایره کوچک نگاه کنید و بر روی هر دایره حدود ۵ ثانیه توقف کنید و به دایره بعدی بروید. با انجام این کار هماهنگی بین دو کره چشم به وجود می‌آید.

منبع: healthline
انتهای پیام/

نظر شما