شناسهٔ خبر: 35432977 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

هذیان گویی عربستان در شوک آرامکو: ایران متهم اصلی است!؟+فیلم

ترامپ که پیش از ضربه دردناک آرامکو بارها تأکید کرده بود که فقط در ازای پول از عربستان حمایت خواهد کرد پس از این حمله تنها کاری که کرد یادداشت های توییتری با مضمون حفظ امنیت، ادامه تولید نفت و عدم رویارویی نظامی با ایران بود.

صاحب‌خبر -

العالم - عربستان سعودی

در این راستا، رائد المصری، کارشناس روابط بین المللی گفت که آمریکا یارای مقابله نظامی مستقیم با جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

وی خاطرنشان کرد که پیش از این هم کار به حدی بالا گرفته بود که دو کشور در آستانه جنگ قرار گرفته بودند اما ترامپ عقب نشینی کرد و گفت که حاضر به جنگ نیست.

المصری در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم، برنامه "مع الحدث" گفت: ترامپ به واقع خواستار جنگ نیست؛ برکناری تندورهایی چون جان بولتون و غیره گواهی بر این مدعاست.

ترامپ گفته است که برای تصمیم گیری نهایی، منتظر نتیجه تحقیقات می ماند وهمین ثابت می کند که وی در سایه جنگ مستقیم بین ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان با یمن و انصار الله – که به وضوح مسئولیت حمله به آرامکو را بر عهده گرفته است -، تمایلی به جنگ ندارد بلکه می کوشد اوضاع را آرام کند.

عاطف عبد الجواد، کارشناس مسائل آمریکا نیز می گوید آمریکا و انگلیس و متحدان بین المللی شان درباره واکنش دیپلماتیک به توافق رسیده اند.

عبد الجواد، معتقد است: پمپئو از سفر به عربستان دو هدف را دنبال می کند؛ هدف اول، چگونگی تقویت بازدارندگی به منظور جلوگیری از تکرار حمله های مشابه به تأسیسات سعودی و هدف دوم، بررسی تقویت سامانه های دفاع سعودی پیرامون تأسیسات حیاتی.

وی تصریح کرد که حمله به آرامکو پرده از نقاط ضعف بزرگ در سامانه های دفاعی عربستان برداشت و ثابت کرد که این سامانه ها به رغم هزینه های چندین میلیارد دلاری ریاض برای سلاح های پیشرفته به خصوص سامانه آمریکایی پاتریوت همچنان ناکارآمد هستند.

مصیب نعیمی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی ایرانی نیز خاطرنشان کرد که عربستان پس از شوک آرامکو همچنان دچار آشفتگی است و برای توجیه این شکست و ناکارآمدی سامانه پاتریوت آمریکایی، ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده است.

نعیمی گفت: حمله پهپادهای انصار الله به آرامکو، صرفا واکنشی طبیعی به درد و رنج و گرسنگی 5 ساله ملت یمن است که به خاطر تجاوزات سعودی متحمل این رنج شده اند.

وی تأکید کرد که این حمله چنان سعودی ها را شوکه کرده است که آنها با طرح این بهانه که حوثی ها هیچ گونه تکنولوژی ساخت پهپاد ندارند سعی می کنند از واقعیت فرار کنند. آنها نمی دانند که اگر ایران می خواست عربستان را بزند، هیچ ترسی از اعلام این امر ندارد.

نظر شما