شناسهٔ خبر: 35428706 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

طی نامه‌ای عنوان شد

درخواست ۲۸ دفتر انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل از دادستان / به ماجرای دروغ پراکنی‌ در رابطه با دختر آبی ورود کنید

۲۸ دفتر انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در نامه‌ای به حجت الاسلام منتظری، خواست به ماجرای دروغ پراکنی‌های اخیر خبرانلاین در رابطه با دختر آبی ورود کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ۲۸ دفتر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور در نامه ای از دادستان کشور خواست به ماجرای دروغ پراکنی‌های اخیر خبرانلاین در رابطه با دختر آبی ورود کند.
 
در این نامه آمده است:
جناب حجت الاسلام منتظری، دادستان محترم کل کشور
ظاهرا با درج خبری توسط خبرگزاری خبر آنلاین مبنی بر محکومیت شش ماهه‌ی خانم سحر خدایاری موجی از بازتاب‌ها در جامعه شکل گرفت، اما با توجه به عدم تائید توسط مقامات ذیصلاح و رد چنین محکومیتی توسط سخنگوی قوه قضائیه کذب بودن این خبر روشن گشته است.

از لحاظ حقوقی، طبق تبصره چهار ماده‌ی یک قانون مطبوعات خبرگزاری‌های داخلی از حیث حقوق، وظایف، حمایت‌های قانونی و جرائم و مجازات‌ها و مرجع و نحوه دادرسی مشمول احکام مقرر در این قانون و اصلاحات آن می‌باشند؛ همچنین مدیرعامل و نویسندگان و تهیه‌کنندگان مطالب خبرگزاری‌ها حسب مورد دارای همان مسؤولیت‌هایی هستند که برای مدیر مسؤول و نویسنده مطبوعات منظور شده است؛ لذا احکام و آثار قانون مطبوعات بر این خبرگزاری بار می‌شود.

همچنین طبق بند یازده ماده‌ی شش همین قانون پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران ممنوع است و در صورت انتساب خبر مورد نظر به خبرگزاری نامبرده، ازآنجاکه صحت آن تائید نشده و سقم آن تائید شده؛ از مصادیق مطالب خلاف واقع است و مشمول بند یازده این ماده قرار می‌گیرد.
 
در آخر طبق تبصره‌ی دو همین ماده، متخلف از موارد مندرج در بند‌ها به مجازات‌های ماده ششصدونود هشت قانون مجازات اسلامی محکوم می‌گردد و در صورت اصرار تشدید مجازات و لغو پروانه صورت خواهد گرفت؛ در نتیجه طبق ماده ششصدونود هشت قانون مجازات اسلامی هر فردی به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی اظهار کند، یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد، اعم ازاینکه از طریق مزبور به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا خیر، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود.
 
ما تشکل‌های دانشجویی از شما تقاضامندیم تا از طریق همین موارد قانونی ذکر شده، به مسئله ورود کرده و اقدامات لازم را در این راستا انجام دهید.

نظر شما