شناسهٔ خبر: 35426476 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

تدوین سند راهبردی تعمیق و توسعه ساخت قطعات به ساپکو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به ساپکو ماموریت دادتا سند راهبردی و کلان تعمیق و توسعه ساخت داخل قطعات صنعت خودروی کشور را در اسرع وقت تدوین کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

فرشاد مقیمی در دومین جلسه ستاد تعمیق و توسعه ساخت داخل  گروه صنعتی ایران خودرو گفت: از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان و صاحبان فکر برای تدوین این سند راهبردی استفاده کنید.

وی افزود: در تدوین سند راهبردی کلان تعمیق و توسعه ساخت داخل قطعات خودروی کشور لازم است نقش هریک از ارکان تاثیر گذار از جمله وزارت صمت، مجلس شورای اسلامی، شرکت های دانش بنیان، سازندگان و... مشخص شود.

مقیمی تاکید کرد:‌‌‌‌ اگر این سند راهبردی  خوب و اجرایی تدوین شود،  با هر شوک ارزی به حاشیه رانده نخواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به این که اگر هدف  از داخلی سازی قطعات فقط کاهش ارزبری باشد، دچار روزمرگی خواهیم شد، خاطر نشان کرد: باید متناسب با فضای صنعت خودرو و سیاست های کلان اقتصادی و سیاسی کشور، اهداف و شاخص های نوآورانه ای طراحی کنیم .

وی مهمترین دلایل نهادینه نشدن تعمیق ساخت داخل قطعات در دو دهه گذشته را عدم توجیه اقتصادی خودکفایی قطعات به دلیل تیراژ محدود و نیاز به سرمایه گذاری بالا برای تولید قطعات های تک، ثابت نگه داشتن نرخ ارز در برابر رشد تورم و در اولویت نبودن کاهش ارزبری قطعات و عدم تضمین خرید قطعات خودکفا شده دانست .

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه ارائه مشوق برای پیشبرد پروژه های داخلی سازی قطعات خودرو پیشنهاد داد نقدینگی  مورد نیاز سازندگان براساس پیشرفت برنامه  ساخت داخل تامین شود.  

وی مهمترین روش های پیشنهادی برای تامین نقدینگی مورد نیاز اجرای پروژه های ساخت داخل قطعات را استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، تامین نقدینگی از سیستم بانکی با روش تسهیلات خرید دین و استفاده از تهاتر ارزی جهت ورود خطوط جدید تولید و انتقال تکنولوژی عنوان کرد .

در ادامه سید محمد صاحب کار خراسانی رئیس امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: صنعت خودروی کشور و ایران خودرو باید پروژه های مهم داخلی سازی قطعات را شناسایی و اولویت بندی کنند.

وی با تاکید بر حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید کنندگان اقلام تحریمی خاطر نشان کرد: این معاونت آمادگی تامین  بخشی از نقدینگی پروژه های مهم داخلی سازی قطعات را با ساز و کاری مشخص و با استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری دارد.

صاحب کارخراسانی  افزود:‌ خودروسازان باید سوار بر فناوری شوند نه قطعه ساز و  توان فنی ساپکو باید در زمینه طراحی و مهندسی  با همکاری  شرکت های دانش بنیان تقویت شود .

 

نظر شما