شناسهٔ خبر: 35425075 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

اعتراض شدید ایران به دولت آمریکا/ پوشش دختر وزیر سابق در دادگاه جنجالی شد/ کانادا ده‌ها میلیون دلار از اموال مصادره ‌شده ایران را فروخت/ ماجرای اختلاف روحانی و رئیسی چه بود؟/ رگه‌های حیاتی عربستان هدف قرار گرفت

هفته جاری شاهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ دکتر حسن روحانی

«حجت الاسلام پناهیان»، یکی از روحانیون سرشناس حامی جریان اصولگرایی و نایب رئیس قرارگاه عمار، در خطبه های نماز جمعه تهران، رئیس جمهور را متهم به دو قطبی کردن جامعه کرد. «دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، تاکید کرده بود: «انتخابات باید موجب وحدت بیشتر در جامعه باشد و آحاد و اقشار مختلف مردم اعم از زنان و کارگران هر مشکلی که به ذهن‌شان می آید و احساس می‌کنند که حقوق‌شان مراعات نمی‌شود، راه اصلی برای کسب حق خودشان، انتخابات است. باید در انتخابات دیدگاه‌های خود را اعلام و افرادی را انتخاب کنند که حقوق‌شان را سریع‌تر و زودتر به دست‌شان ‌برسانند و غیر از این هیچ راه دیگری وجود ندارد.» پناهیان سخنان روحانی را در راستای دو قطبی کردن جامعه دانست.

قابل تفسیر و تحلیل نیست که چطور دعوت رئیس جمهور قانونی ایران به حضور زنان و کارگران پای صندوق‌های رای، موجب دوقطبی سازی است.

روحانی هفته جاری برای شرکت در نشست سه جانبه درباره سوریه راهی آنکارا شد تا با همتایان روس و ترک خود دیدار کند. روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه، در بیانیه ای مشترک، ضمن تاکید بر تعهد مستحکم خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه، همه تلاش ها به منظور ایجاد واقعیات جدید در صحنه میدانی سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم از جمله ابتکارات غیرمشروع خودمختاری را مردود شمردند. همچنین تصمیم گرفتند نشست سه جانبه سران بعدی را در جمهوری اسلامی ایران به دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزار کنند.

چهره هفته؛ مقتدی صدر

مراسم عزاداری شام غریبان در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد. در این مراسم مقتدی صدر، یکی از چهره‌های سیاسی و مذهبی کشور عراق، نیز حضور داشت. تصاویر منتشر شده از او کنار رهبر معظم انقلاب و سردار حاج قاسم سلیمانی بازتاب وسیعی در بین کاربران و کارشناسان سیاسی داشت و از این سفر استقبال کردند.

«سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره این سفر گفت: «مقتدی صدر به ایران سفر نمی‌کند بلکه رفت و آمد دارد و این موضوع تازگی هم ندارد. ایشان و دوستان عراقی، دوستان ما در ایران هستند و این سفر هم پیام خاصی ندارد. حضور ایشان برای ما و دولت عراق غنیمت است.»

جنجال هفته؛ حمله به تاسیسات نفتی عربستان

خبر رسید هواپیماهای بدون سرنشین یمنی به 2 تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی حمله کردند و باعث آتش‌سوزی در این تاسیسات شدند. نیروهای انصارالله یمن عنوان کردند که توانسته‌اند دو تاسیسات در بقیق و خریص عربستان سعودی را مورد هدف قرار دهند و وعده دادند که طیف وسیع‌تری از اهداف در عربستان سعودی را نیز مد نظر دارند. گزارش‌ها حاکی از آن است که حملات پهپادی یمنی‌ها آتش‌سوزی گسترده‌ای را در این دو تاسیسات متعلق به غول نفتی آرامکو به وجود آورده است. سخنگوی وزارت کشور عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد که آتش‌سوزی در تاسیسات بقیق و خریص کاملا تحت کنترل است. گفتنی است که تاسیسات در بقیق عربستان سعودی بزرگ‌ترین کارخانه فرآوری نفتی شرکت آرامکو محسوب می‌شود.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی پس از این اتفاق، انگشت اتهام خود را بار دیگر به سمت ایران گرفتند. آنها ایران را مسئول مستقیم این حادثه دانستند که البته سپس «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، از مواضع خود عقب نشینی کرد و گفت که در این موضوع قصد مداخله و حمله ندارد. البته دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای سخنان ترامپ، مراتب اعتراض خود را رسما به سفارت سوئیس اعلام کرد.

 «دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، نیز در اولین واکنش خود در اجلاس سه جانبه آنکارا در پاسخ به سوالی درباره حمله پهپادها به آرامکو و تأثیر آن روی بازار نفت، گفت: «نسبت به مسأله حمله پهپادها، سوال کننده بیشتر به فکر نفت بود، اما من بیشتر امنیت و ثبات منطقه به جای نفت را مد نظر دارم . این مشکل ریشه‌اش از تجاوز به یمن شروع شده است. باید از آنهایی پرسید که به چه دلیلی به یمن تجاوز کردند و روزانه این کشور را بمباران می‌کنند. آنها یمن را ویران کردند و شمار زیادی از  یمنی ها را از بین بردند و  مردم یمن ناچارند در برابر این همه تجاوز و سیل اسلحه از آمریکا و اروپا به سمت عربستان و امارات، پاسخ دهند.»

خبر هفته؛ درگذشت عسگراولادی، انتصاب دبیر هیات دولت

«اسدالله عسگراولادی»، تاجر معروف، که از هفته گذشته به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود، غروب روز ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ در تهران در گذشت.

اسدالله عسگر اولادی متولد ۱۳۱۲ در تهران بود. برخلاف برادر بزرگترش حبیب‌الله که بیشتر در سیاست فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۹۲ درگذشت، از ابتدا محور فعالیت‌های خود را بر اقتصاد گذاشت، هرچند مانند برادر خود از پیش از انقلاب به عضویت حزب موتلفه اسلامی درآمد.

عسگر اولادی در همه دهه‌های گذشته، نام خود را به عنوان یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان ایرانی مطرح کرد و چندی قبل اعلام کرد که بیش از شش دهه صادرات داشته است.

صادرات پسته، زیره و میوه‌ خشک اصلی‌ترین فعالیت‌های اقتصادی عسگراولادی را در تمام سال‌های گذشته را تشکیل می‌دادند و وی برای مدتی طولانی اصلی‌ترین تاجر ایرانی بود که در بازار چین حضور داشت.

پس از فوت عسگراولادی، در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از یک پسر جوان منتشر شد که منتشرکنندگان مدعی بودند این فرد نوه مرحوم عسگراولادی است که در خارج از کشور با زندگی لاکچری در حال خوشگذرانی است. دختر مرحوم عسگراولادی در این باره واکنش نشان داد و گفت: «اساسا هیچ یک از نوه‌های پدرم در خارج از ایران زندگی نمی‌کنند که در حال گذران زندگی به آن شکل یا شکل دیگری باشند و این داستان از پایه دروغ است.»

***

«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور، در حکمی «حسین سیمایی صراف» را به عنوان دبیر هیات دولت منصوب و اظهار امیدواری کرد با اتخاذ تدابیر لازم خدمات غنی‌تر و موثرتری، همسو با برنامه‌ها و سیاست‌های ریاست جمهوری در اختیار هیات دولت قرار گیرد.

حاشیه هفته؛ شبنم نعمت زاده

دختر «محمدرضا نعمت‌زاده»، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم، روز دوشنبه ۲۵ شهریورماه در شعبه چهارم ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به‌شکل علنی برگزار شد.

یکی از نکات جنجالی دادگاه شبنم نعمت زاده پوشش متفاوت او در دادگاه بود. تصاویری که در گذشته از او در رسانه‌ها منتشر شده بود او را با پوشش مانتو نشان می‌داد. اما نعمت‌زاده با پوشش چادر در دادگاه حاضر شد که بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت. بسیاری از کاربران معتقد بودند که برای صیانت از چادر و حجاب باید شبنم نعمت‌زاده با همان پوششی که مرتکب تخلف شده در دادگاه حاضر شود. این عده پوشش نعمت‌زاده را تبلیغی منفی برای حجاب چادر دانستند.

در همین رابطه «مسعودی مقام»، قاضی پرونده، نیز درباره پوشش نعمت‌زاده گفت: «وی در زمانی که کیفر خواست نیز ابلاغ شد با چادر بود و امروز نیز با خواست خودش با چادر حاضر شد و الزامی نداریم، اگر بخواهند با مانتو هم حاضر شوند باز ایرادی نداریم.»

خبر مهم هفته؛ اعتراض ایران به دولت آمریکا

ایران روز دوشنبه در یاداشتی رسمی به سفارت سوئیس که حفاظت منافع آمریکا در ایران را برعهده دارد، نسبت به ادعاهای مقامات آمریکا درباره نقش ایران در آرامکو هشدار داد.

در این یادداشت که به طور رسمی به سفیر سوئیس ارسال شده، تاکید شده است که این حمله کار ایران نبوده و ادعاهای مایک پمپئو و دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهوری آمریکا تکذیب و محکوم شده است.

همچنین ایران در این نامه تاکید کرده اگر اقدامی علیه ایران صورت بگیرد، آن اقدام بلافاصله با پاسخ ایران روبرو خواهد شد و دامنه آن محدود به منشا تهدید نخواهد بود.

این یاداشت به شکل رسمی عصر روز دوشنبه که ترامپ ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرد، به سفیر سوئیس در تهران ارسال شده است.

***

بر اساس سندی که اخیرا در دیوان عالی «اُنتاریو» ارائه شده است، «قربانیان تروریسم»، هر کدام بخشی از مبلغ فروش ساختمان‌های ایران در دو شهر اتاوا و تورنتو را دریافت کرده‌اند.

بر اساس سند مذکور اموال فروخته شده بیش از 28 میلیون دلار ارزش داشتند. یکی از این اموال فروخته شده، ساختمان مرکز فرهنگی ایران در نزدیکی دانشگاه اتاوا بود که به تنهایی به قیمت 26/5 میلیون دلار به یک شرکت ساختمانی از مونترال فروخته شد. در ادامه وزارت دادگستری ایران از کانادا خواستار عذرخواهی و بازگشت اموال مصادره شده است.

دورغ هفته؛ اختلاف روحانی و رئیسی

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در بخشی از نشست خبری خود با خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده پیرامون اختلاف بین رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه در جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی گفت: این موضوع برای جلسه روز شنبه است. تعجب کردم چرا که اخبار جهت‌دار منتشر و اخباری سازمان یافته به بیرون رسیده بود. اختلاف نظری وجود نداشت و خبر، خبر ناقصی بوده است.

ربیعی گفت: خبر ناقص و جهت‌دار بوده که به صورت سازمان‌ یافته منتشر شد، این جلسات به دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد هماهنگی در جنگ اقتصادی بوده و جلسه هماهنگی ستاد افتصادی است؛ اخباری که پشت ستاد جنگ اقتصادی را تضعیف می‌کند خلاف امنیت و مصالح ملی است.

وی افزود: این خبر مخدوش بوده است، آنچه در دو جلسه مطرح شد درباره شیوه انعکاس اخبار و مطالب دادگاه و رعایت حقوق مردم و ضرورت رسیدگی و اعلان پرونده‌ها به صورت یکسان بوده و آقای رئیسی متواضعانه اعلام کردند نقطه نظرات خودتان را بیان کنید. روحانی هم گفت که آئین دادرسی کیفری رعایت شود و اخبار گزینشی منتشر نشود. اختلاف نظری وجود نداشت.

همچنین این خبر توسط «غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضائیه، هم تکذیب شد.

نظر شما