شناسهٔ خبر: 35424774 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با تلاش محققان صورت گرفت

تولید ماده "کیتوسان" و بذر گیاهان زینتی خانواده کاکتوس در کشور

71605

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد گرگان از تولید "کیتوسان" به عنوان یک ماده استراتژیک توسط محققان این مرکز خبر داد و گفت: این ماده قبلاً از خارج کشور وارد می‌شد و تولید آن در داخل با توجه به قیمت بالای این ماده به ارزآوری کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

محمد تقی خیرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مرکز رشد دانشگاه آزاد گرگان در زمینه گیاهان زینتی، گیاهان دارویی و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند، توضیح داد: در حال حاضر ۸ واحد فناور در مرکز رشد  مستقر هستند که از این تعداد ۳ شرکت دانش‌بنیان شده‌اند.

وی یکی از محصولات شرکت دانش‌بنیان مستقر در این مرکز را "کیتوسان" ساخته شده از پوست میگوی وانامی موجود در مزارع میگوی گمیشان نام برد و گفت: جزو اولین تولیدکنندگان این ماده هستیم، در حالی که این ماده قبلاً از خارج وارد کشور می‌شد و به ازای هر کیلوگرم قیمتی بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان داشت. این در حالی است که قیمت تمام شده محصول تولید شده در داخل کشور حدود ۵ میلیون تومان است.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد گرگان، کیتوسان را یک ماده استراتژیک در زمینه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، پزشکی، صنایع غذایی، بیوپزشکی و غیره معرفی کرد و افزود: کیتوسان یکی از مواد اصلی تولید نخ بخیه قابل جذب است که در اتاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خیرآبادی همچنین به تولید شیرین‌کننده بدون کالری از گیاه استویا در مرکز رشد دانشگاه آزاد گرگان اشاره کرد و گفت: این ماده در تولید نوشابه‌های رژیمی بدون قند و شیرینی‌های رژیمی بدون قند به کار می‌رود و مجری طرح، سمیه آقابیک مطالعات اولیه این طرح را به عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود انجام داد، سپس با استقرار در مرکز رشد موفق به تکمیل مطالعات و ثبت اختراع این ماده شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان مرکز رشد توانسته است بذر گیاهان زینتی خانواده کاکتوس را برای اولین بار در کشور تولید کند که این بذرها نیز قبلاً از خارج کشور وارد می‌شد.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد گرگان اضافه کرد: گلخانه "فرهیختگان" بزرگ‌ترین گلخانه گل‌های کاکتوس کشور در واحد گرگان است و شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد گرگان برای اولین بار موفق به تولید بذر ۶ گونه مختلف کاکتوس شده است.

خیرآبادی با اشاره به اینکه محصولات فوق از ظرفیت صادراتی نیز برخوردار هستند، یادآور شد: با توجه به اینکه این محصولات قبلاً از خارج کشور وارد می‌شدند، در حال حاضر تأمین نیازهای کشور خودمان را در اولویت قرار داده‌ایم و تولید این محصولات به‌ویژه ماده کیتوسان در داخل کشور به ارزآوری کمک کرده است.

انتهای پیام

نظر شما