شناسهٔ خبر: 35424438 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

دوستی رئیس فدراسیون جهانی با نتانیاهو دردسرساز شد

تعلیق جودو ایران با اسم رمز «ملایی»

صاحب‌خبر -


گروه ورزش / فدراسیون جهانی جودو دیروز اعلام کرد بعد از اتفاقاتی که در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۹ توکیو رخ داد و سعید ملایی از طرف مقامات ایرانی مجبور به کناره‌گیری از رقابت خود شد (بنا به ادعای فدراسیون جهانی)، این فدراسیون اقدام به تعلیق جودو ایران از حضور در تمامی رقابت‌های بین‌المللی کرد. در آن مسابقات، سعید ملایی جودوکار وزن 81 کیلوگرم ایران در مرحله نیمه‌نهایی مغلوب نماینده بلژیک شد و در ادامه به حریف گرجستانی هم باخت تا دستش به مدال نرسد و روی سکویی نایستد که ورزشکار رژیم صهیونیستی هم حضور داشت. در این شرایط، فدراسیون جهانی این شکست‌ها را عمدی و به خاطر رودررو نشدن با ورزشکار رژیم صهیونیستی قلمداد کرد.
در بیانیه فدراسیون جهانی جودو که دیروز روی خروجی سایت رسمی‌اش قرار گرفت، آمد: «این رفتارها در تضاد کامل با مفاد نامه‌ای است که به تاریخ ۸ می ۲۰۱۹ به فدراسیون جهانی جودو ارسال شد که امضای سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران و آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو ایران در پای آن قرار داشت. در آن نامه این طور ذکر شده بود ما تمایل داریم تأیید کنیم که کمیته المپیک ایران کاملاً به منشور المپیک و اصول آن پایبند است و فدراسیون ایران کاملاً آن را رعایت می‌کند ولی ایران نقض آشکار و جدی اساسنامه فدراسیون جهانی جودو را انجام داده و اهداف و اساس فعالیت فدراسیون جهانی را رعایت نکرده است. کمیته اجرایی فدراسیون جهانی جودو در نظر گرفت که چنین رفتاری غیرقابل تحمل است و در نتیجه با استناد به ماده ۲۸ اساسنامه فدراسیون جهانی جودو پروسه قضایی علیه فدراسیون ایران و ارائه این پرونده به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو در اسرع وقت صورت می‌گیرد. رفتار مورد بحث به قدری جدی است که تعلیق فدراسیون جودو ایران را از امروز 18 سپتامبر (۲۷ شهریور ۹۸) تصویب کنیم.»
در این بیانیه ضمن اشاره به مواردی در گذشته، عنوان شده که ایران حق اعتراض دارد: «کمیسیون دریافته که رفتار مشابهی در گذشته نیز رخ داده است. در بازی‌های المپیک ۲۰۰۴ آرش میراسماعیلی، رئیس فعلی فدراسیون جودو ایران از طرف مقامات ایرانی مکلف شد تا مقابل حریف اسرائیلی مبارزه نکند. چنین اتفاق مشابهی در گرنداسلم پاریس ۲۰۱۹ برای سعید ملایی رخ داد. کمیسیون دلایل کافی دارد که فدراسیون جودو ایران در آینده نیز چنین رفتاری را تکرار خواهد کرد که برخلاف منافع، اصول و اهداف فدراسیون جهانی است. با اینکه تصمیم نهایی در این‌باره اتخاذ نشده اما این تعلیق قابل اجراست و به اطلاع فدراسیون جودو ایران رسید. این تصمیم می‌تواند به دادگاه عالی ورزش برده شود و محدوده زمانی اعتراض ایران به دادگاه عالی ورزش ۲۱ روز از دریافت این بیانیه است.»
به این ترتیب، جودو ایران از همه مسابقات، فعالیت‌های اداری و اجتماعی که زیر نظر فدراسیون جهانی یا اتحادیه‌ها و انجمن‌های وابسته به آن برگزار می‌شود، محروم است. به گزارش «ایران»، این برای اولین بار است که یک فدراسیون ورزشی ایران به طور مستقیم به خاطر عدم رویارویی با ورزشکاری از رژیم صهیونیستی تعلیق می‌شود. در این میان نکته حائز اهمیت اینکه فارغ از منشور المپیک و مفاد آن، نمی‌توان از کنار دوستی دیرینه و صمیمی ماریو ویزر رئیس فدراسیون جهانی جودو با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گذشت و شواهد نشاندهنده آن است که رویکرد سیاسی به شکست ملایی و بهره‌برداری از آن کاملاً مشهود است. گرچه شعار ورزش در تمام میادین بین‌المللی تأکید بر این باشد که ورزش از سیاست جداست.

بازتــاب
واکنش میراسماعیلی به تعلیق جودو

رئیس فدراسیون جودو با بیان اینکه تعلیق جودو ایران عجولانه و ناعادلانه انجام شد، اظهار داشت: «برای حل این موضوع، دیپلماسی خودمان را با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک خواهیم داشت.» آرش میراسماعیلی با تأکید براینکه تعلیق جودو ایران سناریوی از پیش تعیین شده بود و گزارش فدراسیون جهانی حاوی ادعاهای دروغین است، گفت: «١٣سپتامبر ایمیلی دریافت کردیم که اعلام شده بود به منظور بررسی موضوع ایران 5 نفر را برای کمیته انضباطی منصوب کردند و از من خواستند گزارشی ارائه کنم که دفاع ایران به چه صورت خواهد بود. متأسفانه ایمیلی که امروز (دیروز) فدراسیون جهانی ارسال کرده، متفاوت از روالی است که خودشان تعیین کردند و تمام موارد فدراسیون جهانی نقض شد.»

نظر شما