جوابیه شرکت سورنا گیمز
صاحبخبر - شرکت «سورنا گیمز» بهعنوان ناشر رسمی بازی رایانهای«زولا» در ایران، بر خود موظف میداند نسبت به مطالب خلاف واقع منتشر شده در شماره ۲۸۶۱ «روزنامه فرهیختگان» به تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ با تیتر «بازی زولا با بازار ۲۰ میلیونی» و بازنشر آن در چند خبرگزاری، توضیحات لازم را در جهت آگاهسازی اذهان عمومی بیان کند: بازی «زولا» به مانند هر محصول فرهنگی و هنری که در جمهوری اسلامی ایران منتشر میشود، تمامی مجوزهای لازم را از ارگانهای مربوطه دریافت کرده و بهصورت کاملا قانونی در بازار بازیهای کامپیوتری ایران فعالیت میکند. مهمترین مجوز این بازی، از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت شده است. این مجوز با شماره ۱۰۳۲۰۸۹۵۰۱۳ (قابل استعلام) به ثبت رسیده است. بنیاد ملی بازیهای رایانهای همچنین دیدارهایی از شرکت «سورنا گیمز» داشته و به تحسین عملکرد این شرکت در قبال ارائه تجربه آنلاین بازیهای رایانهای پرداخته است. مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای رونق بازیهای کامپیوتری آنلاین چون زولا را دلگرمکننده توصیف کرده و ایجاد اجتماعی از بازیکنان در این بازی را مایه پیشرفت کلی بازیهای رایانهای دانسته که باید از این جامعه تشکیل شده برای رشد بازیهای تولید داخل پیسی استفاده کرد. بازی تیراندازی آنلاین «زولا» بهعنوان محصول مشترک شرکت «سورنا گیمز» و استودیو بازی سازی «مَدبایت»، با هدف گسترش صنعت بازیهای ویدئویی، از سال ۱۳۹۴ در ایران منتشر شده و به مانند بسیاری از بازیهای تیراندازی دیگر، دارای حال و هوایی با مضمون قهرمانپروری است. نکته جالب درمورد بازی «زولا»، تمرکز بر مقوله رقابت و نه داستان است. بازی زولا هیچ بخش تک نفره داستانی برای روایت سینمایی و رواج تفکرات مشخص در اختیار ندارد و تمام رویدادهای بازی در داخل مسابقات رقابتی بین کاربران اتفاق میافتد. در ثانی، نسبت دادن هرگونه موضوعات سیاسی به یک بازی ویدئویی، بدون ارائه هیچگونه مدرکی و حتی بدون رجوع به شرکت ناشر یا بنیاد ملی بازیهای رایانهای که متولی رسمی و قانونی این صنعت در ایران است، نشان میدهد این ادعاها کذب و حتی غرضورزانه است. در مدت زمانی که از انتشار بازی در ایران میگذرد، «سورنا گیمز» سعی کرده با اضافه کردن محتوای بومی و ایرانی-اسلامی به بازی، فرهنگ غنی کشورمان را به سایر بازیکنان جهانی زولا معرفی کند که رونمایی از نقشه شهر «تهران» یا نقشهای با حال و هوای «تخت جمشید»، بهمنظور نمایش تاریخ و تمدن کشور عزیزمان به جهانیان، خود گواهی بر این ادعاست. هدف بزرگ شرکت «سورنا گیمز» در کنار سرگرم کردن قشر گیمر کشورمان، صادرات فرهنگ غنی ایرانی و ایجاد پل ارتباطی بین کاربران ایرانی و خارج از کشور است. «زولا» درواقع یک محصول مشترک یا بهتر است بگوییم، یک محصول جهانی محسوب میشود که توسط تیمهای فنی ایرانی و ترکی تولید میشود. یکی از مواردی که بدون تحقیق در متن خبرگزاری کار شده، اشاره به نام فردی بهعنوان مدیر خاورمیانه شرکت «لوکوم گیمز» است. آقای «فواد امیری» که از او چندین نقل قول در گزارش «روزنامه فرهیختگان» ذکر شده، درحالحاضر هیچ سمتی در شرکت «سورنا گیمز» و شرکت نامبرده ندارد و نزدیک به دو سال است که از تاریخ قطع همکاری این شخص با شرکت نامبرده میگذرد. نقل قول از سوی شخصی که هیچ ارتباطی با موضوع مورد بحث ندارد، بدون اشاره به وضعیت کاری او، عملی ناپسند و در راستای ارائه اطلاعات غلط به مخاطبان رسانه است. همانطور که گفته شد، «زولا» بهصورت کاملا قانونی و با مجوزهای لازم جمهوری اسلامی ایران منتشر شده و طبق نظام ارزیابی و ردهبندی سنی بازیهای رایانهای (اسرا)، که تحت نظارت بنیاد ملی بازیهای رایانهای و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت میکند، بازی برای سنین بالای ۱۸ سال مناسب تشخیص داده شده است. برخلاف ادعای کذب نویسنده که حتی زحمت بررسی سایت زولا را به آدرس www. zula. ir نیز به خود نداده است، این موضوع بهصورت واضح و مشخص در وبگاه بازی به مخاطبان در لحظه ثبتنام اطلاعرسانی میشود. نکته بسیار جالب در گزارش «روزنامه فرهیختگان»، تاریک و منفی دانستن وجود سرورهای بازی در ایران است. مستقرسازی و استفاده از سرورهای بومی در ایران، بهمنظور حفظ امنیت اطلاعات کاربران ایرانی انجام شده است که تصور میشود یکی از اهداف و دورنماهای کشور، ایجاد چنین بسترهایی برای هر نوع سرویس اینترنتی در داخل کشور است. مگر غیر از این است که تا چندی پیش، شرط فعالیت شبکه اجتماعی «تلگرام» در ایران، انتقال و استقرار سرورهای آن به داخل خاک کشور بیان شده بود؛ حال چگونه است که وقتی این امر مهم بهمنظور حفظ امنیت کاربران با کمک زیرساختهای بومی کشور توسط یک شرکت ایرانی مجاز و قانونی انجام شده، تاخت و تاز میشود و این مقوله مورد حمله و انتقاد قرار میگیرد؟ گویا برای جریانی خاص، تنها حرکت در جهت منافع افراد مطبوعشان مهم بوده و نه حفظ امنیت کاربران! شرکت «سورنا گیمز» با سابقهای ۱۵ ساله، از قدیمیترین شرکتهای تولید و نشر بازی در ایران است که گامهای بسیار مهمی برای این صنعت و حتی ترویج بازیهایی سرگرمکننده و منطبق با فرهنگ و ذائقه گیمر ایرانی برداشته است. یکی از مهمترین محصولات شرکت «سورنا گیمز»، بازی تاریخی و با هویت صددرصد ایرانی «سیاوش» است که در سال ۱۳۹۱ برای رایانههای شخصی منتشر شد، عنوان بهترین بازی سال را در جشنواره بازیهای رایانهای تهران کسب کرد و تحت نام Legends of Persia، به بازارهای جهانی راه پیدا کرد که به شناخت جامعه گیمینگ دنیا نسبت به فرهنگ، هنر و تاریخ ایرانزمین کمک شایانی کرد. همانطور که در این متن ذکر کردیم، بازی «زولا» نیز از این قاعده مستثنا نیست و شرکت «سورنا گیمز» با هدف ارائه یک تجربه سرگرمکننده، سالم و منطبق با فرهنگ و اصول اولیه کشور ایران، طی سالهای گذشته از هیچ تلاشی برای رواج بازی «زولا» دریغ نکرده است. «سورنا گیمز» همچنین بهعنوان یک شرکت کارآفرین، بیش از ۵۰ نیروی متخصص و علاقهمند به حوزه IT و بازیهای ویدئویی را در دل مجموعه خود در اختیار دارد که در این حوزه، کمنظیر و خاص است. طی ۱۵ سال گذشته، «سورنا گیمز» اقدام به تربیت نیروهای مختلف در این حوزه کرده و به این کار در آینده با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد. هماکنون تیمهای فنی شرکت سورنا گیمز درحال ساخت و توسعه چهار پروژه کاملا ایرانی، به مقصد عرضه و انتشار در بازارهای جهانی هستند و با توجه به شناختی که نسبت به بازارهای جهانی وجود دارد، امید میرود پروژههای جدید با اقبال و استقبال خوبی بهواسطه کیفیت بالا و نحوه ارائه آنها مواجه شوند. امیدواریم رسانههای خوب و معتبر کشور همواره به مانند گذشته، با ارجاع به مستندات و واقعیتهای موجود در جامعه، به تهیه و انتشار اخبار عمومی و تخصصی ادامه دهند تا مردم عزیزمان به دور از جوهای احساسی و روانی در جامعه، به گزارشهای حقیقی و معتبر دسترسی پیدا کنند؛ فرآیندی که به پیشرفت و تعالی فرهنگ و حتی اقتصاد کشورمان در هر حوزهای کمک میکند. با تکیه بر اصول اخلاقی، قوانین کشوری و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که تاکید بسیاری بر اشتغالزایی، و بهدنبال آن بهرهگیری از نیروی باانگیزه و جوان ایرانی دارند، شرکت «سورنا گیمز» نیز همواره سعی میکند در مسیر ارزشآفرینی، فرهنگسازی و توسعه زیرساختهای کشور گام بردارد. «سورنا گیمز» که بهعنوان یک شرکت خلاق از سوی معاونت نهاد ریاستجمهوری شناخته شده، تا به امروز نشان داده از ابتدای حضور در عرصه فناوری ایران و بهخصوص حوزه بازیهای رایانهای، اهداف خود را در راستای پیشرفت آرمانها و سیاستهای کلی کشور تنظیم کرده است. امید است با همدلی بیشتر بین همه، از رسانهها تا نهادها، از سازمانها و شرکتها تا مردم، همگی در پیشرفت و رشد کشور عزیزمان سهیم باشیم. با تمرکز بر تواناییهای داخلی، انگیزهسازی برای جوانانمان و ایجاد بسترهایی برای اشتغال و درآمدزایی، رشد فرهنگی و اقتصادی بیش از پیش ممکن خواهد بود. روابطعمومی شرکت سورنا گیمز∎
نظر شما