شناسهٔ خبر: 35424194 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

نگاهی به گلزنان ایرانی لیگ قهرمانان اروپا

سردار به دایی رسید

صاحب‌خبر -

سردار آزمون، در اولین حضور خود با پیراهن زنیت در لیگ قهرمانان اروپا موفق شد اولین گل این فصل این رقابتها را به ثمر برساند. به گزارش سایت نود، سردار آزمون یک بار دیگر در رقابتهای اروپایی خوش درخشید. او در دیدار لیون-زنیت زننده تک گل تیمش بود. سردار پیش از این دو بار هم با پیراهن روستوف در لیگ قهرمانان اروپا دروازه حریفان را باز کرده بود. به این ترتیب او هم اکنون به سه گل در لیگ قهرمانان اروپا رسیده است و  در کنار دایی بهترین گلزن ایرانی این رقابت‌ها است.
تا به امروز 4 ملی پوش ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی شدند.
علی دایی؛ 2 دوره/ 15 بازی / 3 گل
اینجا هم پیشتازی با علی دایی است. جالب اینکه در یک شب اولین ایرانی‌های لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفتند. در 30/ 9 / 1998 علی دایی در بازی بایرن مونیخ- منچستر به میدان رفت و مهرداد میناوند در دیدار اشتروم گراتس-اینتر. از آنجا که دایی زودتر از میناوند وارد میدان شد او می تواند لقب اولین ایرانی که بازی در لیگ قهرمانان را تجربه کرده از آن خود کند.
حضور در بایرن مونیخ این فرصت را برای علی دایی پیش آورد که بازی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کند.دایی در فصل 99-98 عضو بایرن بود و با این تیم تا فینال هم بالا آمد. دایی همانطور که در فینال فرصت بازی پیدا نکرد در بازی‌های قبل هم بیشتر پشت خط ماند و در مجموع 4 بار به میدان رفت که بازی با منچستر در مرحله گروهی یکی از آنهاست. دایی در آن فصل موفق به گلزنی نشد.
فصل بعد اما فصل آقایی دایی در اروپا بود او با هرتا برلین، لیگ قهرمانان را به لرزه درآورد. 11 بار به میدان رفت و با دو گل تاریخی اش به چلسی و گلزنی به میلان با سه گل به بهترین گلزن ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شد.
درآن مقطع بازی های دور دوم هم گروهی انجام می شد و همین موضوع به دایی کمک کرد تا بازی هایش در لیگ قهرمانان زیاد شود.
سردار آزمون؛ 2 دوره/ 7 بازی/ 3 گل
این فصل دومین فصل حضور سردار آزمون در لیگ قهرمانان اروپاست. او سه سال پیش با پیراهن روستوف شش بازی در این رقابتها انجام داد و موفق شد دو گل بزند. دوگل ارزشمند مقابل بایرن مونیخ و اتلتیکو مادرید. سردار با گلزنی مقابل لیون سه گله شد و به دایی رسید. این بازیکن این فرصت را دارد تا با زدن یک گل دیگر در لیگ قهرمانان اروپا به بهترین گلزن ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شود.
مهدی مهدوی‌کیا؛ دو دوره/11 بازی/ 2 گل
موشک ایرانی ‌هامبورگ موفق شد دو فصل با این تیم در لیگ قهرمانان اروپا به میدان برود. در فصل 2000-99 در شش بازی هامبورگ در پنج بازی به میدان رفت و موفق شد به یوونتوس و لاکرونیا هم گل بزند.
بازی مهدی مقابل یوونتوس یکی از درخشان‌ترین نمایشهای یک ایرانی در تاریخ لیگ قهرمانان است. مهدی و هامبورگ در فصل 2007-2006 هم به لیگ قهرمانان رسیدند که مهدوی‌کیا در هر 6 بازی تیمش از جمله دو بازی برابر آرسنال بازی کرد.
در هر دو فصل هامبورگ از گروهش بالا نرفت وگرنه بازی های مهدوی‌کیا بیشتر هم می شد.
علی کریمی؛ سه فصل/ 6 بازی/ یک گل
جادوگر هم سابقه سه فصل حضور در لیگ قهرمانان را دارد با این حال او خیلی کم به بازی گرفته شد. کریمی همچنان آخرین گلزن و بازیکن ایرانی لیگ قهرمانان است.
در فصل 2006-2005 که کریمی یک نیم فصل رویایی در بایرن داشت و در اکثر بازی ها ثابت بود در لیگ قهرمانان بیشتر نیمکت‌نشین می شد. در مجموع او سه بازی مقابل راپیدوین ، بروخه بلژیک و میلان انجام داد. گل او به راپید وین در تاریخ 22/11 / 2005 آخرین گل یک ایرانی در لیگ قهرمانان بود. آزمون در سال 2016 پس از 11 سال این طلسم را شکست.
کریمی در فصل بعدش هم دو بازی با پیراهن بایرن مقابل اسپارتاک مسکو و اسپورتینگ لیسبون انجام داد. او شاید تصور نمی کرد دیگر رنگ لیگ قهرمانان اروپا را ببیند اما انتقال عجیبش به شالکه چنین فرصتی را برایش پیش آورد. در فصل 2011-2010 در مرحله یک چهارم نهایی آن رقابتها علی کریمی در بازی با اینتر چند دقیقه ای برای شالکه بازی کرد.
مهرداد میناوند؛ 3 دوره/ 14 بازی
مهرداد میناوند هم با اشتروم گراتش سوابق قابل توجهی در لیگ قهرمانان دارد. او سه فصل در این رقابتها حضور داشت. در فصل 99-98 دو حضور مقابل اینتر و رئال مادرید داشت. در فصل 2000-99 باز هم دو بازی برابر مارسی و منچستر یونایتد تجربه کرد. پربارترین فصل حضور میناوند در لیگ قهرمانان به فصل 2001-2000 برمی گردد که 10 بار به میدان رفت و دوباره حضور مقابل منچستر را تجربه کرد.
وحید هاشمیان؛ یک دوره/ 2بازی
حضور در بایرن‌مونیخ فرصت بازی در لیگ قهرمانان اروپا را برای وحید هاشمیان هم فراهم کرد. وحید در فصل 2005- 2004 دو 10 دقیقه مقابل آژاکس و یوونتوس بازی کرد. هاشمیان در فصلی که بازیکن هامبورگ بود فرصت بازی در لیگ قهرمانان را پیدا نکرد.
اشکان دژاگه؛ یک دوره/ 3 بازی
اشکان زمانیکه در لیگ قهرمانان به میدان رفت هنوز ایران را برای بازی انتخاب نکرده بود. قهرمانی ولفسبورگ به اشکان فرصت داد تا بازی در این سطح را تجربه کند.
اشکان سه بار در فصل 2010-2009 در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفت؛ دو بازی مقابل بشیکتاش و یک بازی برابر منچستر یونایتد.
کاوه رضایی؛ یک دوره/ 2 بازی
کاوه رضایی فصل قبل با پیراهن بروژ دو بار مقابل موناکو در لیگ قهرمانان به میدان رفت اما موفق به گلزنی نشد.
سعید عزت اللهی؛ یک دوره/ 2 بازی
این بازیکن هم با آزمون در روستوف همبازی بود و در دو بازی به صورت تعویضی وارد زمین شد و در مجموع دو دقیقه بازی کرد.
 

نظر شما