شناسهٔ خبر: 35424095 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

لذت دربی

صاحب‌خبر -

محمد حسین یزدی

بدون شک فوتبال، محبوب ترین و بزرگترین ورزش در سراسر جهان است. ورزشی که به شکل عجیبی در دل طرفداران‌اش جا باز کرده است. در طی 100 سال گذشته، بارها و بارها در بازی‌های مهم فوتبال، شاهد جاری شدن اشک شوق و ناراحتی برای پیروزی و شکست تیم‌ها از سوی هواداران بوده ایم؛ حالا سوال اینجاست که چگونه می‌شود که یک ورزش، انقدر از نظر عاطفی و روانی، مردم را درگیر کرده و آن‌ها را به خود وابسته کرده است. 
چمن سبز، توپ چهل تیکه، زمین 101 متری یا 90 دقیفه نفس گیر، کدام یک دلیل اصلی این اتفاق هستند؛ یا اینکه قصه دیگری در پس این موضوع در حال جریان است؛ هرچه که هست، امروزه فوتبال، مهم ترین و محبوب ترین ورزش جهان است که جدا از محبوبیت، سالانه میلیون‌ها دلار پول در این ورزش درحال چرخش است و هزینه‌های بسیار زیاد و عجیبی برای خرید بازیکنان بزرگ پرداخت می‌شود. و خرید و فروش‌های سنگین و که در فوتبال اتفاق می‌افتند. در کنار همه جذابیت‌های گفته شده، مهمترین و جذاب ترین اتفاق در فوتبال هر کشور، دربی یا شهرآورد فوتبال آن کشور است؛ به طور کلی به بازی مهم دو تیم مهم همشهری یا محبوب فوتبال هر کشور، شهرآورد یا دربی می‌گویند؛ بهتر است بدانید که مهمترین و پربازدید ترین دربی جهان که در اصل می‌توان گفت که مهم ترین رویداد ورزشی هر سال که دو بار برگزار می‌شود، دربی کشور اسپانیا، موسوم به «ال کلاسیکو است که بین دو تیم رئال مادرید و بارسلونا انجام می‌شود.  شهرآورد یا دربی، به مسابقه ورزشی بین دو باشگاه همشهری که هم آورد هم هستند گفته می‌شود. دربی بیشتر در ورزش‌های گروهی مثل فوتبال و راگبی کاربرد دارد. مسابقه‌های دربی، همیشه از جذابیت ویژه ای برخوردارند؛ به طوری که میزان تماشاگران حاضر در ورزشگاه، تعداد نمایش زنده مسابقه در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و خبر‌های پیش و پس از انجام مسابقه، در مقایسه با دیگر مسابقه‌ها دوچندان می‌شود. این موضوع نشان از اهمیت بالا و جذابیت ویژه دربی‌ها دارد. فارق از 3 امتیار مسابقه که ارزش خودش را دارد؛ دربی بیشتر یک مسابقه حیثیتی است که و دو تیم بیشتر از این که به فکر 3 امتیاز و وضعیت خود در جدول لیگ باشند، به دنبال ارزش آفرینی، انجام یک بازی خاص و نمایش و در نهایت برد آبرومندانه مسابقه هستند؛ به طوری که در خیلی از دربی‌های انجام شده تا به امروز، به دلیل حساسیت زیاد بازی، شاهد درگیری بازیکنان با یکدیگر در زمین و حتی داور بوده ایم؛ در بعضی موارد خاص هم طرفداران دو تیم در ورزشگاه با یکدگیر درگیر شده و یا وارد زمین مسابقه شده‌اند.
همه این‌ها، نشان از حساسیت و خاص بودن دربی‌ها به ویژه در فوتبال دارد. شهرآورد تهران که نام دیگرش شهرآورد سرخابی نام دارد، به مسابقه بین دو تیم باشگاهی تهرانی استقلال و پرسپولیس گفته می‌شود. این دیدار حساس، بزرگترین شهرآورد آسیا و یکی از بزرگ ترین شهرآورد‌های جهان است که در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود. در تیر ماه سال 1387 بود که مجله وردساکر، بازی استقلال و پرسپولیس را مهمترین شهرآورد تهران و بیست و دومین شهرآورد مهم جهان معرفی کرد. بر اساس آمار‌های منتشر شده، دو تیم استقلال و پرسپولیس تا به امروز، 89 بار به طور رسمی مقابل هم قرار گرفته‌اند.
نخستین گل زن دربی تهران، احمد منشی‌زاده از تیم استقلال است که این گل در سومین دربی به ثمر رسید. همچنین نخستین کاپیتان‌های دربی کامبیز جمالی برای استقلال و همایون بهزادی برای پرسپولیس بوده اند. از دیگر نتایج جالب تاریخ دربی تهران می‌توان به سریع ترین گل تاریخ این بازی‌ها در ثانیه 48 بازی توسط علی سامره از تیم استقلال اشاره کرد. از سوی دیگر، دیرترین گل تاریخ دربی‌های تهران در دقیقه 107 وقت‌های اضافه توسط اسماعیل شریفات از تیم استقلال به ثمر رسیده است.
ال کلاسیکو که با نام‌های دیگری مثل ال دربی اسپانول و ال سوپرکلاسیکو هم شناخته می‌شود، بزرگترین دربی فوتبال جهان است که بین بزرگترین باشگاه فوتبال جهان یعنی رئال مادرید و بارسلونا انجام می‌شود. این دربی از دو شهر مادرید و بارسلون اسپانیا آمده که در کنار محبوبیت و بزرگی دو باشگاه، مشکلات سیاسی داخلی اسپانیا، باعث شده تا حساسیت این بازی دو چندان شود. همانطور که گفته شد، ال کلاسیکو بزرگترین رویداد ورزشی جهان است که حداقل سالی دوبار برگزار می‌شود. 
دربی ال کلاسیکو رکورد 1 میلیارد تماشگر در سراسر جهان از طریق رسانه‌های تصویری را به ثبت رسانده است؛ به طوری که این رکورد، ال کلاسیکو را به پربیننده ترین رویداد جهان تبدیل کرده است. پرگل ترین ال کلاسیکو‌های تاریخ مسابقه 11 بر 1 به سود رئال مادرید است که به سال 1943 بر می‌گردد.

نظر شما