شناسهٔ خبر: 35423486 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

واشنگتن توپ را به زمین ریاض انداخته است

معمای هالیوودی جنگ آمریکا با ایران

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: بحث جنگ آمریکا با ایران به واسطه حمله پهپادی به پالایشگاه آرامکو بازهم مورد توجه قرار گرفته است. براساس خبر ایسنا، ایران از طریق سفارت سوییس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، پیامی را در ارتباط با موضوع آرامکو و اظهارات مقامات آمریکایی در مورد نقش ایران در این حوادث به آمریکا ارسال کرد.
براساس این خبر، ایران در روز دوشنبه یادداشتی رسمی از طریق سوییس به آمریکا ارسال کرد و در آن پیام اعلام کرد که ایران در برابر هر اقدام آمریکا علیه خود واکنش نشان خواهد داد.تهران در این پیام اعلام کرده که اتفاقات آرامکو کار ایران نبوده و این موضوع را تکذیب کرده است.
در این پیام ضمن تکذیب اظهارات پمپئو و ترامپ در مورد نقش ایران در حادثه آرامکو تاکید کرده که اگر اقدامی علیه ایران صورت گیرد بلافاصله با پاسخ ایران روبرو خواهد شد و دامنه آن محدود به منشاء تهدید نخواهد بود. ایران همچنین چندی پیش در ارتباط با موضوع پهپاد نیز از طریق سوییس پیامی را به آمریکایی‌ها ارسال کرده بود مبنی بر این که هر گونه اقدام علیه ایران با واکنش شدید تهران مواجه خواهد شد.
امتناع آمریکا از برخورد
به گزارش شبکه ان‌.بی.سی، به دنبال حمله اخیر به مجموعه پالایشگاهی آرامکو، مقامات رسمی آمریکا به این شبکه گفتند  که دولت آمریکا در حال بررسی طیفی از اقدامات متقابل علیه ایران، از جمله حمله سایبری، حمله فیزیکی به پالایشگاه‌های ایران یا دارایی‌های سپاه پاسداران ایران است.
افراد حاضر در یک نشست امنیتی که روز دوشنبه برگزار شد، مسئولان دفاعی آمریکا بودند که یک فهرست از اقدامات ممکن علیه ایران را به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ارائه دادند، اما وی که به دنبال پاسخی متمرکزتر که موجب کشاندن آمریکا به درگیری نظامی گسترده‌تری با ایران نشود، بود، خواستار ارائه گزینه‌های انتخابی بیشتری شد.
برخی مقامات آمریکایی نیز گفته‎اند که هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که اقدام آمریکا قریب‌الوقوع باشد، وجود ندارد. اما وزارت دفاع آمریکا در حال کار کردن بر روی گزینه‌هایی برای افزایش حضور آن در منطقه از طریق اعزام نیروها و ادوات نظامی بیشتر به خلیج فارس است.
در حالی که شبکه خبری سی بی اس آمریکا از قول یک مقام مطلع دولتی، محل حمله انجام شده به عربستان را شمال خلیج فارس اعلام کرد، یکی از مقامات پنتاگون تصریح نمود: «کارشناسان در حال بررسی دقیق شواهد موجود در عربستان و بازرسی اطلاعات راداری از منطقه هستند.»
پنس معاون رییس جمهور آمریکا نیز ضمن اعلام سفر پمپیو به عربستان اظهار داشت: «کرد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در حال مرور شواهد حملات به تأسیسات نفتی آرامکو هستند.» ترامپ رییس جمهور آمریکا هم در نشست خبری مشترک با ولیعهد بحرین در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه «آیا او ایران را مسئول حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان می‌داند گفت: «من چنین حرفی نزده‌ام و فقط گفته‌ام فکر می‌کنم می‌دانیم چه کسی بوده است.»
او در پاسخ به پرسشی دیگری در مورد احتمال جنگ با ایران گفت: «به‌دنبال جنگ با هیچ‌کسی نیستیم.»
اظهارات ضدو نقیض مقامات امریکایی در کنار اعلام صریح رییس جمهور این کشور در خصوص ضرورت اعلام نظر عربستان سعودی در مورد عامل حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی این کشور، نشان می‌دهد که آمریکا بدنبال انتقال توپ بازی به زمین عربستان بوده و حاضر نیست خود را درگیر بحران نظامی در منطقه نماید. دولت عربستان سعودی نیز که به خوبی از انجام این عملیات از سوی یمنی‌ها آگاه است، امروز در بیانیه ای که پس از جلسه اضطراری هیئت دولت منتشر کرد هیچ اشاره ای به مشارکت ایران در این عملیات نکرد.
مجموعه اظهار نظرها و شواهد موجود بیانگر این واقعیت است که آمریکا صرفا به دنبال اجرای یک نمایش پیچیده و چند وجهی است که طی آن خود را از پاسخگویی نسبت به ناتوانی در شناسایی و اقدام بر علیه عملیات یمنی‌ها مبرا سازد و ضمن اتهام زنی وافزایش فشار روانی بر ایرانح، ژست حمایت از عربستان برای تداوم دوشیدن آنها به بهانه تامین امنیت را نیز پیش ببرد.
پیام ایران به کشورها همسایه
«محمد جواد ظریف» در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که پیام ایران به کشورهای منطقه چیست  با بیان اظهارات فوق خطاب به کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: همه ما در این منطقه هستیم و در این منطقه خواهیم ماند دیگران می‌آیند و می‌روند و از دیگران نمی‌شود امنیت خرید.
ظریف افزود: آنها دیده‌اند که هر مقداری  که هزینه تسلیحاتی کنند این برایشان امنیت ایجاد نمی‌کند لذا بهتر است که این کشورها به منطقه برگردند به خودشان و همسایگانشان نگاه کنند ما باید با همکاری هم امنیت را در منطقه تولید کنیم و قطعا در این شرایط بهتر می‌توانیم زندگی کنیم.
ظریف در بخش دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به این که سیاست‌های تندروانه و افراطی ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورهایی چون ایران محکوم به شکست بوده وما این شکست‌ها را به صورت پی در پی مشاهده می‌کنیم تصریح کرد: سیاست ایران، سیاست ثابتی است واین سیاست را ما ادامه می‌دهیم ما خود را متحد به اجرای تعهدات بین المللی‌مان می‌دانیم و همانطور  که مقام معظم رهبری فرمودند این تعهد ما نشان دهنده این است که اگر دیگران می‌خواهند با ما تعامل کنند آنها نیز باید به تعهدات خود متعهد باشند.
وی ادامه داد: یعنی آمریکا به تعهدات خود برگردد و نشان دهد که کشوری قابل اعتماد است و یا کشوری است که حتی اگر نشود به آن اعتماد کرد لااقل به تعهدات خود پایبند است. اکنون آمریکا نشان داده که برای توافقات ارزشی قائل نیست حتی برای امضای خود ارزشی قائل نیست امروز تصمیم می‌گیرد گروهی را به کاخ سفید دعوت کند ولی فردا جلسه را به هم می‌زند و همان گروه را تحریم می‌کند اینها نشان دهنده  سیاست غلط آمریکا است وآنها باید این سیاست را اصلاح کنند وگرنه هر روز بیش از گذشته منزوی می‌شوند.
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران در  واکنش به این سوال که پاسخ ایران به اتهامات مقامات آمریکایی به ایران در ارتباط با موضوع آرامکو چیست؟ اظهار کرد: ما به صراحت گفته‌ایم که ایالات متحده آمریکا به جای این که فرافکنی کند باید به دنبال نگاه کردن به واقعیت‌ها در منطقه باشد. ما احساس می‌کنیم که دولت آمریکا می‌خواهد به نحوی واقعیت‌های موجود در منطقه را به فراموشی بسپارد.
ظریف با اشاره به جنایت‌های صورت گرفته علیه مردم یمن در طول 5 سال گذشته و کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان در این کشور توسط بمباران‌هایی که انجام شده است تصریح کرد: اکنون حدود 5 سال است که مردم یمن تحت شدیدترین جنایت‌ها علیه بشریت قرار گرفتند جنایت‌هایی که در آن زنان و کودکان کشته شدند و سازمان‌های بین‌المللی این جنایت‌ها را تایید کردند و مردم یمن نیز در برابر این جنایت‌ها از خود دفاع کردند.
ظریف گفت: دیروز و پریروز متاسفانه آمریکایی‌ها ثابت کردند که حساسیت بیشتری به یک پالایشگاه نفت نسبت به کشته شدن بچه‌ها و جنایتی که علیه آنها صورت می‌گیرد دارند و این نشان دهنده دیدگاه غلط آمریکا نسبت به مقام و شخصیت انسانهاست آنها باید در نگاه خود در این زمینه تغییر ایجاد کنند.
ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: ایران از همان ابتدا گفته است که راه حل بحران یمن راه حل نظامی نیست و کسانی که فکر می‌کردند با قدرت نظامی و خرید تسلیحات از آمریکا می‌توانند مردم بی دفاع یمن را در چند روز شکست دهند اکنون می‌بینند که بعد از چندین سال وضعیت چگونه است چنان چه که سیستم‌های پیشرفته دفاعی قدرت رهگیری موشک‌ها و پهپادهای یمن را ندارد و برای این که این شرمساری را جبران کنند به دیگران تهمت می‌زدند.
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید مجدد بر این که راه حل بحران یمن پایان دادن به این جنایت‌ها و درگیری‌ها و انجام گفت وگوهای یمنی یمنی است گفت: ایران از ابتدای بحران یمن طرح چهار ماده‌ای خود برای راه حل سیاسی یمن اعلام کرد و آنهایی که به قدرت نظامی آنقدر می‌نازیدند که حاضر نشدند طرح سیاسی را بپذیرند اکنون باید پاسخ دهند که چرا در شرایط کنونی قرار گرفته‌ایم.
ظریف گفت: هنوز دیر نیست و هنوز این امکان وجود دارد که با راه حل صلح آمیز و با مذاکره بحران یمن را پایان دهیم تا این جنایات انسانی خاتمه پیدا کنند.
 

نظر شما